• Képből képet - ingyenesen és korlátlanul

    Tippek, trükkök - 10 órája

    Írta: Prievara Tibor

    Bármilyen digitális eszköz iskolai felhasználásának egyik legkomolyabb akadálya a regisztráció. Főleg, hogy szervezni kell azt is, hogy a diákoknál lehessen mobil. Nem látja a visszaigazoló emailt, nem jön meg a levél, spam-be megy stb. Mindezek rövid fennakadásokat okoznak, de egy 18 fős csoportban ez akár 10 percet is elvehet, és lesz 2 gyerek, aki nem tud valamiért mégsem beregisztrálni (arról nem is beszélve, hogy össze-vissza regisztráltatjuk a tanulókat mindenféle oldalakra). No, ezért nagyon megbecsülendő minden olyan alkalmazás, amit azonnal, információk megadása nélkül lehet használni.

    Ma egy Képből képet generátort mutatunk be ITT ÉRHETŐ EL, ahol egyszerűen fel kell töltenünk egy képet, megadni, hogy milyen változtatásokat szeretnénk rajta, majd a stílusát is kitalálhatjuk (fotorealisztikus kép, vagy éppen karikatúra), a generál gombra kattintunk, és már tölthetjük is le az elkészült képet. Iskolában a promptolás folyamata lehet ebben hasznos. Azaz - mutatunk egy eredeti képet, majd egy másikat is (pl. az első képen egy ember áll, a másodikon pedig tömegverekedésbe keveredeik egy focimeccsen), és a diákoknak a feladata az, hogy az első képből elkészítsék a második verziót - ehhez pedig meg kell írniuk a promptokat.

    Bővebben...

  • Tanuljunk új szavakat: slop és brainrot - mindent elönt az Ai szemét

    Hírek - 2 napja

    Írta: Prievara Tibor

    Macskák szappaoperája, bombardino crocodilo és társai. Új világ köszönt ránk - ezt egyébként nem volt nehéz megjósolni, mi is ezt tippeltók kb. 1.5 éve: az online tartalmak egyre nagyobb százaléka online szemét (angol nevén slop), illetve brainrot - azaz agyrohasztás - amelynek talán pár hónappal ezelőtt a "legszebb" példája az ún. Italian brainrot - amit most nem magyarázunk el részletesen, rá lehet keresni. A lényeg azonban mindkét esetben ugyanaz (angol 'szakszóval' enshittification' - azaz elsz@rosítás* : elönti az AI által generált szemét az internetet. Az alábbiakban egy Guardian cikk összefoglalása olvasható, amely szerintünk elég tanulságos:

    Ha mostanában rákattintottál a YouTube „trending” fülére, lehet, hogy nem egy menő új zenekar vagy szórakoztató vlog ugrott eléd, hanem valami egészen más: emberi tulajdonságokkal felruházott macskák szerelmi drámái, egy baba, aki véletlenül bemászik egy rakétába, vagy éppen Cristiano Ronaldo zombiváltozata. Igen, ez nem vicc – ez az AI-szemét, ami egyre inkább elárasztja az internetet.

    A Guardian elemzése szerint a világ 100 leggyorsabban növekvő YouTube-csatornája közül júliusban kilenc kizárólag AI által generált videókat tolt. És ezek nem kicsi csatornák: a macskás sorozat például közel 4 millió feliratkozóval fut, a „űrbe ragadt csecsemő” pedig 1,6 millió követőt szedett össze. A videók között akad, ahol a cicák szétlőnek egy sast, vagy ahol egy „élőhalott” Ronaldo rúgja a labdát.

    Ez a jelenség kapta a „slop” (szemét) becenevet: tömeggyártott, fura, groteszk, gyakran értelmetlen tartalom. Az új AI-videók mögött olyan eszközök állnak, mint a Google Veo 3 vagy Elon Musk Grok Imagine rendszere. És bár van, amelyikben már felbukkan valami halvány történetszál, a legtöbb még mindig inkább ijesztően üres és lélektelen.

    A YouTube próbál védekezni: például nem fizet reklámbevételt az „ismétlődő és nem hiteles” tartalmakért. Pár csatornát le is tiltottak, de láthatóan nem tudják elfojtani az áradatot. Más platformok sem jobbak: az Instagram Reels tele van olyan videókkal, ahol hírességek fejét állatok testére montírozták, a TikTokon pedig Abraham Lincoln vlogol a színházba indulásáról, vagy macskák ugranak toronyugrást az olimpián.

    A kritikusok szerint ez a folyamat az internet „enshittification”-ja: amikor a platformok a minőség helyett a profitot hajszolják, és a felhasználói élmény látványosan romlik. Vagy ahogy egy szakértő fogalmazott: „Az AI-szemét elárasztja az internetet, és lényegében tönkreteszi az online közösségeket.”

    A kérdés adott: tényleg erre vágyunk? Hogy a YouTube-ot, TikTokot és Instát olyan végtelen AI-videók uralják, ahol macskák szappanoperáznak és zombik fociznak? Vagy inkább visszaköveteljük az internetünket a kreativitásnak és a valódi emberi ötleteknek?

    (A cikk ember és AI összefogásával készült)

    Bővebben...

  • Kutyanevelés és pedagógia

    - 8 napja

    Írta: Prievara Tibor

    Nem voltam soha 'kutyás', és amikor kb. 4 hónapja, két darab mentett, szocializálatlan keverék kamaszkutyát örökbe fogadtunk, csak sejteni lehetett, hogy ez mit is hoz magával az életünkben. De ez igazából mindegy is, kezdő kutyatartóként valószínűleg sok hibát követünk el, ugyanakkor három érdekes tanulsága volt az elmúlt időszaknak. Amikor arra gondolok, hogyan lehet 'alkalmassági' vizsgálatnak alávetni a tanárszakra jelentkezőket, azt gondolom, hasznos kérdés lehet, hogy próbált-e már kutyát nevelni, tanítani?

    Az első tanulság a kutyanevelésben az volt számunkra, hogy szinte azonnali eredményte lehet elérni. Ülni, forogni, vagy akár pórázon sétálni (ha nem esik útba egy macska) gyorsan megtanítható szinte bármelyik kutya. Alapvető szabályok vannak, ha azokat betartjuk, gyorsan látható az eredmény (pl. elkezd hallgatni a nevére a kutyánk).

    Ennél is fontosabb talán, hogy türelemre tanít a kutya. Várni kell. Mindig. Ha gyorsan szeretnénk dolgokat csinálni, izgatottak vagyunk, a kutya átveszi a vibrálásunkat, és tízszeresen adja vissza. És ebben (is) tökéletesen működnek, hiba nélkül észlelik akár a hangolatváltozásainkat is. Ez hatalmas újdonság volt számomra - nem a gyorsaság, a pattogás, a dinamizmus vezet sikerre, hanem a lassúság, a nyugodtság, és a magabiztosság. Aki ezt képes elsajátítani, bizton állíthatjuk; jobb tanár lesz.

    Végül meg kell említenünk a folyamatos nyomást a reflexióra. Alaptézisként érdemes elfogadni, hogy a kutya köszöni szépen jól van. Ha valami nem működik a kutyával, azt biztosan mi rontjuk el. Ez egyrészt frusztráló, mert a saját hibáim folyamatosan az arcomba vannak téve, másrészt felszabadító, mert tudom, hogy (szinte) minden helyzetből van kiút, mindenre van megoldás, és ez a kulcsa az én kezemben van. Ez pedig arra sarkall, hogy gondolkodjam, olvassak, kitaláljam, hogy mit és miért csinálhattam rosszul, hogyan lehetne jobban. És amikor működik a reflexió, vissza kell csatolnunk az első pontra, ugyanis a 'gyógyulás' gyors és látványos. A kutya, aki meg akarta enni a szomszéd puli kollégát, ma már szenvtelenül sétál el mellette.

    Persze mindez ennél sokkal összetettebb, nem is a kuytákról, mintsem a tanárokról szerettem volna írni, mert ahhoz talán egy picit értek. Az ugyanakkor szerintem elvitathatatlan, hogy ha egy iskolai helyzetben nem mondunk le soha egy gyerekről, akármilyen 'nehéz' is vele, hanem elfogadjuk alapértelmezésként, hogy (szinte) mindig van mit tenni, és lassú, következetes, odaforduló türelemmel lehet eredményet elérni, talán közelebb leszünk az 'alkalmas' tanár definíciójához, mint egy bizottság előtt megoldott 'módszertani porbléma kártya' valaha is elvihet.

    Bővebben...

  • 3D-vel mindenféle

    - 5 napja

    Írta: Nádori Gergely

    makerworldEsküszöm az volt a szándékom, hogy most valami olyanról írok, ami nem AI, de egyszerűen csak mesterséges intelligenciával turbózott dolgok kerülnek a szemem elé. Nagy rajongója vagyok a maker mozgalomnak, főként azért, mert egészen hihetetlen mértékben tágítja ki a diákok lehetőségeit. Ha valamit szeretnének, azt meg tudják csinálni, hiszen a mikrokontrollerek, a 3D nyomtatók és társaik már nekik is elérhetőek. A mesterséges intelligencia erre csak rá tesz még egy lapáttal. Remekül látható ez a Bambu Lab nevű, egyre népszerűbb 3D nyomtatókat készítő cég által működtetett oldalon. Ha megnézzük, mi mindent kínál a Makerlab opció (IDE KATTINTVA), elakadhat a lélegzetünk. A saját rajzainkból készíthetünk, mozgatható kütyüt, puzzle-t, vagy szobrocskát, esetleg a fényképünkből saját mellszobrot. Érdemes megmutatni a diákoknak!

    Bővebben...

  • Legyen egyszerűbb minden - egy érdekes eszköz

    Tippek, trükkök - 10 napja

    Írta: Prievara Tibor

    Érdekes, és első ránézésre jól működő oldalba akadtunk bele, a neve Unrav.oi, és ITT TALÁLHATÓ. Röviden: annyit ígér, hogy bármilyen tartalmat másmilyen formátumba pakol át - azaz ha feltöltünk egy cikket, abból készít interaktív vizuális reprezentációt, vagy éppen rövid podcast-ot, vagy pntokba szedett összefoglalást, netán egy gondolattérképet. Tudom, hogy elvileg mindezt pl. a ChatGPT-nek is tudnia kellene, de azt tapasztaltam (az 5-ös modell korai szakaszában járunk, amikor elismerten nem működik még jól), hogy a ChatGPT akármilyen kedvesen ajánlgatta, hogy gondolattérképet készít nekem egy cikkből, azt magyarul elég bénán sikerült csak megoldania sokadik próbálkozásra is. Az Unrav.io ebből a szempontból kicsit jobb, bár mondjuk a 'gondolattérkép' és a 'vizuális folyamatábra' majdnem ugyanaz volt, gondolattértékpre elég kevéssé hasonlított. Ugyanakkor interaktív a végeredmény, azaz saját magunk is pakolgathajuk, rendezgethetjük az elemeket. Ez viszony izgalmas. Érdemes próbálgatni egy kicsit, jelenleg 5 átalakítást ad naponta és ingyenesen - ráadásul ezekhez be sem kell jelentkezni - ami iskolai felahsználásra is alkalmassá teszi az oldalt. MIndenesetre a 'legyen minden egyszerűbb ismét' szlogennel nem biztos, hogy ebben a formában egyetértünk :)

    Bővebben...

  • Angol érettségi: vita feladatok készítése AI-val

    Nyelvoktatás - 10 napja

    Írta: Prievara Tibor

    A mai ajánlatunk angoltanároknak szól, főleg azoknak, akik szeretnek vita feladatokat használni, vagy éppen emelt szintű érettségire készítenek fel diákokat. Természetesen ezt is meg lehet scinálni egy sima GPT-vel, de itt talán késnyelmesebb, egyetlen lépésben elvégezhető a feladat, és ha nem tetszik az eredmény, akár utólag lehet csiszolni rajta egy fejlettebb LLM modellel. Az ötlet viszonylag egyszerű: beírunk egy bármilyen témát, megadunk hozzá (ha szeretnénk) kiegészítő információkat, majd stílust választunk (pl. legyen analitikus, részletes, vagy éppen kiegyensúlyozott az érvelés), végül kiválasztjuk, hogy hány érvet szeretnék pro és kontra. Kattintunk, és kész. Kimásoljuk, és elkészültünk a vita feladattal az órára. Természetesen a lépéseket le lehet írni, és nagyjából jól összerakható egy klassz prompt is belőle, de ha ezt ők megscinálták nekünk, miért is ne használnánk. Az alkalmazás IDE KATTINTVA látogatható meg.

    Bővebben...

  • Amikor a nyelv több, mint jelrendszer - kulturális torzítások az AI-ban

    Hírek - 9 napja

    Írta: Prievara Tibor

    Amikor egy nyelvet tanulunk, egy kultúrát is kapunk hozzá. Ezért tűnik különösen veszélyesnak az akcentus hiánya: ha valaki teljesen úgy beszél magyarul, ahogy én, automatikusan ugyanazokat a kulturális elvárásokat támasztom vele szemben, mint amit én is képviselek - csak azzal, hogy magyarul beszélek.

    Nem meglepő módon, így van ez az AI modellekkel is. Egy friss kutatás 107 ország kulturális értékeit vetette össze a legnagyobb AI-modellek működésével – és kiderült: mind ugyanazokat a mintákat követik, amelyek az angol nyelvű, nyugat-európai társadalmakra jellemzőek (ld. illusztrációnk)

    Ez elsőre ártalmatlannak tűnhet, de komoly következményei vannak. Például egy globális ügyfélszolgálati AI Németországban a rövid bocsánatkérés + gyors megoldás receptje tökéletesen működhet, Japánban viszont tiszteletlenségnek számít, ha nem ismerjük el kellő mélységben az okozott kellemetlenséget, az Egyesült Arab Emírségekben pedig a kedvezmény felajánlása sértő lehet. Egy technikailag azonos rendszer tehát teljesen eltérő kulturális hatásokat vált ki.

    A probléma gyökere, hogy az AI tanításához felhasznált adatok túlnyomó része angol nyelvű forrásokból származik. Így a modellek kommunikációs mintái is ezen kultúrkör értékeit tükrözik – és ha nem figyelünk, ez vakfoltokhoz vezethet. Erre jó példa a Klarna esete: az AI-vezérelt ügyfélszolgálat technikai bravúr volt, de 14 hónap után az emberi munkatársak visszahozása vált szükségessé, miután a vevői elégedettség több mint 20%-kal csökkent.

    A tanulság egyértelmű: a technikai teljesítmény mellett a „kulturális intelligenciát” is mérni kell. A sikeres AI-stratégiák nem törekednek lehetetlen semlegességre, hanem tudatosítják, hogy minden kimenet egy adott kulturális lencsén keresztül születik. A kérdés az, hogy felismerjük-e ezeket a beépített feltételezéseket, és képesek vagyunk-e hozzájuk igazítani a rendszereinket, hogy valóban a világ sokszínűségét szolgálják.

    Bővebben...

  • Angol érettségi szóbeli tételek 10 perc alatt

    Nyelvoktatás - 11 napja

    Írta: Prievara Tibor

    Angoltanárként már a pályám kezdete óta erősen foglalkoztatott az, hogyan lehet megtanítani a beszélt angol nyelvi szövetét a diákojaimnak. Itt ugyanis olyan kifejezésekről, szerkezetekről van leginkább szó, amelyek 'nem állnak ki' a szövegből, azaz nehezebb őket felismerni. Ilyen például az, hogy 'Actually', ami magyarul kb. annyit tesz, hogy 'öööööö', vagy az, hogy mellékenevek elé gyakran teszik, hogy 'quite' (vagyis nem 'nice', hanem 'quite nice'). Vagy akár a 'comment clause'-ok nyelvtani jelensége (I saw the game, which was nice - itt a 'which was nice' a lényeg).

    MIndezek olyan elemek, amelyeket úgy tudtam összegereblyézni, hogy sok órányi beszélt angolt hallgattam végig, kiemeltem a szerkezeteket, megpróbáltam megtanítani a diákjaimnak, majd folymatosan szerkesztettem a szövegeket. A vége nem lett rossz, sokkal gyorsabban tudok így valódi, autentikus beszélt angolt tanítani - nem kellett hozzá több, mint 10 év.

    A ChatGPT - gondolhatjátok, hogy most ez jön - mint kiderült, azonnal tudja ezt hozni. Elkészítettem egy promptot, és ő megírta a beszélt nyelvi angol szöveget. És nem is roszul, ráadásul. Nem mondom, hogy jobb lett, mint amit én gyűjtögettem (és vettem fel órák hosszányi hanganyagot különböző anyanyelvi beszélőkkel), de alapként egészen megdöbbentően kiváló. Ja, és vicces, hogy itt az AI alapvető jellegzetessége pont jól jött. Az egyik fontos kritika az ilyen szövegekkel szemben azok idioszinkratikussága - azaz EGY beszélőt ír le, amit nem biztos, hogy lehet általánosítani. És miért is akarnánk, hogy a diákjaink úgy beszéljenek, ahogy egy bizonyos angol ember. Nos, az AI garantáltan NEM egy ember, hanem egy nagyon jól belőtt 'átlagos angol' nyelvi jellemzőit fogja hozni.

    Ha ti is készítetek fel nyelvvizsgára, szóbeli érettségire, kiválól eszköz lehet a ChatGPT szóbeli tételek kidolgozásához - az alapanyag elkészítését is beleértve. Lehet, hogy nektek nem pont ez jön majd be, de idemásolom a promptot, amit én használtam:

    I'm preparing students for an intermediate level exam in English. Our topic for the next lesson is: technology, its uses, dilemmas, issues etc. in our lives. I would like you to imagine you are a native speaker of British English (you are in your mid-20s and you are a woman living in an urban area) and your task is to talk casually about how technology plays a role in our lives. You should be chatty, informal, usoing a lot of everyday expressions (not many idioms, though) and create a one-page script of what this person would say.

    Bővebben...

  • A tanári pálya márpedig menő(zés)?

    Vezércikk - 10 éve

    Írta: Prievara Tibor

    tedx

    AZ ALÁBBI CIKKET 10 ÉVE ÍRTAM, EGY TED TALK KAPCSÁN - MA IS ELÉG AKTUÁLIS (ELTEKINTVE A SZEMÉLYES VONALTÓL, AZ IGAZÁBÓL MINDEGY)

    Futótűzként terjedt Joós Andrea tanár TEDxDanubia előadása az internetes sajtóban. Mivel láthatóan hullámokat vert Andrea, mi is elgondolkodtunk, hogy mi is lehetett az, ami annyira vagy tetszett az embereknek, vagy nem (IDE KATTINTVA tekinthető meg az előadás). Azért is fontosnak tartom ezt, mert több pontban magam is érintett vagyok, hiszen azt a rendszert, amiről Andrea beszél, én vezettem be először és használom 2011 óta. És rögtön az első kérdés: mi az, amit ez az előadás elmond? Mi lehet vajon az üzenete? Én ebben kettősséget éreztem; volt egy tartalmi (szakmai) és egy motivációs, elsősorban az érzelmekre ható szintje. A lapozás után mindkét jelentésréteget elemzem, illetve megpróbálom az előadás előnyeit, illetve hátrányait a kommentek fényében értelmezni.

    Kezdjük a tartalmi résszel, mert az az egyszerűbb. Itt könnyű dolgom van, hiszen azt a rendszert mondja el nagy vonalakban Andrea, amit én mutattam neki (osztályzás helyett pontalapú értékelés, saját dolgozatok megírása, a diákok egyéb érdeklődésének az értékelési redszerbe történő beemelése, az értékelés és az osztályzás elválasztása). Amikor engem kérdeznek erről, mindig nagyon vigyázok, hogy soha ne csak 5-10 percem legyen, mert ennyi idő csak arra elég, hogy kérdések fogalmazódjanak meg a hallgatóságban, illetve felépítse mindenki azt a ’nálam ez úgysem működne’ érvrendszert, ami gyakran a zsigeri reakció. A kommentekben többször érezhető ez: „jönne csak el keletre, fél évig nem bírná” vagy „Talán fel kellene tennie egy videót legalább egy megtartott órájáról. Kíváncsi lennék rá, hogy folyamatosan, heti 22-24 órában meddig bírná az általa hirdetett módszert, mert hirdetni és lelkesedve előadást tartani 60000 Ft./órás előadói díjjal egész más, mint napi 5 órát lenyomni mondjuk egy VIII kerületi suliban. Szerintem hamis, úgy ahogy van.” És lássuk be, ezekben a kommentekben van valami (általában jellemző, hogy a negatív kommentek specifikusak, míg a pozitívak – amelyből szintén szép számmal akad – általánosak, de erről később).

    Szóval itt az első probléma: az, aki tanít (heti 22 órában, főállásban, kevés pénzért stb. – ismerjük ezeket), az ettől a lelkesedéstől ideges lesz/lehet, mégpedig több okból: először is azért, mert tudja, hogy a tanári szakma nem varázslás. Vannak varázslatos pillanatok, emberek, néha hetek is akár, de ha őszinték szeretnénk lenni, akkor ez 99% munka és 1% varázslat. Meg lehet élni persze minden óra minden percét így, de nem hiszem, hogy ez reális lenne bármelyikünk életében.

    Mert ugye hiába szeretnék én varázsolni, ha nem varázslóra van szükségük a diákoknak. És gyakran nem arra, hanem arra, hogy valaki odafigyelve, alaposan, kiszámíthatóan segítsen nekik tanulni, segítse őket céljaik elérésében, röviden: végezze a munkáját. Nem mindig és nem mindenki vevő a Holt költők társasága jellegű tanári attitűdre, főleg, hogy annak nincs is általában alapja vagy létjogosultsága. Alapot a tisztelet és a közös hatékony munka adhat, létjogosultságot pedig azok a ritka varázslatos pillanatok, amelyek néha mindannyiunk napjait boldoggá teszik. Érdekes történet volt, amit egy diák mesélt egy tanáráról, aki az első órát úgy kezdte, hogy mindenki álljon fel a a padra és tépje szét a könyvét – nyilván ezt látta Robin Williams-től, és ezt gondolta megfelelő nyitásnak. A gyerekek nem értették, és azt szerették volna az egyre kényelmetlenebb helyzetben, hogy elkezdődjön végre az óra. Aztán valaki belátta, hogy addig úgysem történik ez meg, amíg nem álltak az asztalon, úgyhogy beszólt, hogy: „álljunk már föl b*** meg, mert addig nem nyugszik”. Cinikusan és értetlenül állt az unott osztály a padokon, azt várva, hogy lesz-e még valami. Ja, a könyv széttépését megtagadták, mert részben könyvtári volt, részben most fizettek érte több ezer forintot. A tanulság ebből, hogy téved az, aki azért megy tanárnak, hogy menő legyen. Ez egyszerűen nem így működik.

    Ehhez kapcsolódik az előadás stílusa, ami rendkívül lendületes, jól felépített, ’tedes’, és szuggesztív. Azt sugallja, hogy tanárnak lenni ’menő’. Ezt látom egyébként a legnagyobb hátrányának is, több okból: a szakirodalomból tudott, hogy a tanárok pályaválasztását szinte soha nem reális várakozások, hanem előre elképzelt szerepelvárások, saját tapasztalatok, illetve a saját egyéniségük határozzák meg. Ez azt jelenti, hogy egy tanárjelölt azért szeretne tanár lenni, mert egy kép él benne, aminek szeretne megfelelni. Ez táplálkozhat a HKT-ból, Andrea előadásából, vagy egyéb – a tanári pályát erősen idealizáló – impulzus nyomán. Ez pedig több módon is visszaüthet, hiszen a valóság nem ez lesz. A valóság az, hogy NEM azt csinálok 33 gyerekkel 45 percen át, amit csak akarok, hanem azt, amit KELL, amit ők is akarnak, és azt, amit tudok. Ezek pedig gyakran ellentmondásban álllnak egymással. Hiába készülöm magam halálra, ha fizika dolgozat után nem lesz kedvük, akkor nem dolgoznak.

    Az sem mellékes, hogy a tanár az egyéniségével, a személyiségével dolgozik, és ez óhatatlanul korrodálódik az idők során. A tanárok 30%-át éri el a burnout, a szakmai kiégés, illetve 60-70%-uk veszélyeztetett. Nem csoda, ha valaki ezt jól csinálja, akkor sokat kell adnia magából. A burnout érdekessége, hogy a pálya elején kezdődik, a naiv hitekkel – az olyan gondolatokkal, amelyeket Andera az előadásában megfogalmazott. Aztán kap az ember egy osztályt, nem képes sem adaptívan gondolkodni, sem differenciáltan órát szervezni – nem is beszélve a tanterv, a szülők, az új iskolai közeg és a gyerekek felől érkező nyomásokról. Akármilyen varázsló, szinte biztos, hogy egy idő után rádöbben, hogy nem mindig lesznek jók az órái, nem mindig sikerülhet minden, lesznek sikeresebb és kudarcosabb csoportok, és lesznek olyan gyerekek, akik igen konkrétan és magasról tesznek a tanár-varázsló mágiájára, mert csak a matekot tanulnák meg, ha lehetne. Miután gyakran éri kudarc a kezdő tanárt, és nem rendelkezik olyan adaptív készségekkel, amelyek segítségével ezt fel tudná dolgozni, gyakran egy ördögi körbe lép bele, amelyben egyre többet készülve, egyre makacsabban szeretné a célját elérni. Természetesen egyre görcsösebben, bizonytalanabbul és sértődékenyebben azokra, akik nem vevők a stílusára. Ennek a folyamatnak a vége pedig a burnout. Én azt gondolom, hogy sokkal jobbat teszünk a leendő tanároknak, ha reális pályaképet festünk, nem motivációs beszédekben sulykoljuk, hogy ez egy menő foglalkozás, ahol te döntehtsz arról, hogy varázsló leszel (vagy katona, ugye, nem is beszélve a vadakat terelő juhászról).

    További gondom az előadással, hogy amikor szakmai megjegyzéseket tesz, akkor helyenként nem világos és pontatlan, amit mond. Például: "kimondtam, hogy a visszajelzés azonos az értékeléssel. Ha én ezt a kettőt szétválasztom, sokkal jobban motiválhatom őket" (4:10-nél a videóban). Ez – lássuk be – remekül hangzik, hatalmas taps. Egészen addig, emíg bele nem gondolunk, hogy mit is jelent. Mert ugye az értékelés (egyik) definíciója a szervezett visszacsatolás, értékmegállapítás. Azaz az értékelés maga a visszacsatolása egy pedagógiai folyamat sikerességének (vagy sikertelenségének). Az is értékelés, ha jegyet adok, ha pontot adok, az is, ha smiley-t rakok a fogalmazásra, és az is, ha elfintorodom egy választ hallva. Az, ahogyan és amikor ezt elmondom (pl. jegyek, gesztusok formájában), a visszacsatolás. Ha megpróbáljuk ezt a mondatot Andrea előadásában értelmezni és lefordítani osztálytermi gyakorlatra, valami olyasmit jelentene, hogy „adok jegyet, vagy pontot a munkájukra, de nem mondom meg, vagy nem mondom meg, hogy a visszajelzés mire és milyen értékelést ad”. Ami pedig nonszensz. Éredetileg ez úgy hangzott (tőlem), hogy az értékelést és az osztályzást választom le. Azaz, bár adok jegyeket – mert ez kötelező – nem ez lesz az értékelés (visszajelzés) mértékadója. Ez pedig nem mindegy. Persze ez szakmai szőrszálhasogatásnak tűnik, de szerintem fontos, hogy akkor is legyen szakmailag értelme annak, amit mondunk, ha az előadás laikusoknak szól. Mert ők tapsolnak mindennek, mert számukra kevés a tétje. Ellenben egy tanárral, aki esetleg használni akarja a rendszer elemeit, és itt elakad.

    Végül a számomra legvisszásabb és legzavaróbb elemére szeretnék kitérni az előadásnak, ez pedig az utolsó perc, ahol a szülőket és döntéshozókat szólítja fel az előadó arra, hogy „támogassanak minket, jó tanárokat”. Na ez az, amire szerintem a világon semmi szükség nincs, és rengeteg kárt okoz(hat). Rögtön élesen sarkítva látjuk a két választási lehetőséget, a szemét, nem figyelő diákot azonnal feleltető kollégát, aki börtönnek tekinti az osztályterem ajtaját, alig várja az óra végét, utál mindent és mindenkit, megfáradt, emberségnek a nyoma sincs benne. A másik oldalon a varázsló, lelkes tanár, ahol minden remekül működik. Sajnos nem csak sugallja, de ki is mondja Andrea, hogy ’mi’ – mármint ők – a varázslók a jó tanárok. Én ezt a képet sokkal árnyaltabban látom, mert ugye mi a helyzet azzal a magánéleti válsággal küzdő tanárral, aki nem ér rá, nem tud, és nincs is ereje a gyerekek lelkével foglalkozni, varázsolni, mert emberfeletti erőket mozgósít, hogy az órákon összeszedetten tudjon működni és leérettségizzen az osztálya? Vagy mi a helyzet azzal, aki nem igazából tanít semmit és magántanárhoz jár a fél osztály, de minden órán olyan izgalmas dolgokról mesél, amiből építkeznek a gyerekek és imádják? Vagy azzal, akinek a szaktárgyi tudása erősen megkérdőjelezhető, de kirándulásra, programokra viszi a gyerekeket és olyan szeletét mutatja be a világnak, amit addig nem is sejtettek, hogy lézetik? Vagy azzal, aki nem demokratikus – sőt! –, a modern eszközöket utálja, és még a villanyt is lekapcsolja, ha lehet, projektort nem használ, számítógépet nem tud bekapcsolni, mindenki fél az óráján és kuss van, ugyanakkor olyan magával ragadó előadásokat tart a tantárgyában, hogy minden szavát isszák a gyerekek? És még sorolhatnám … vajon ezek a kollégák nem jó tanárok? Vajon az ő kirostálásukra, megbélyegzésükre szólít-e e fel az előadás nézőként, szülőként, döntéshozóként? És ha nem, akkor kik is a jó tanárok, akiket támogatni kell? És valóban csak ez a két véglet létezik?

    Kíváncsi voltam a diákok véleményére, és egy osztálynak levetítettem a videót órán (18 évesek). Ezek a fiatal felnőttek hangosan végignevették – mert ők pontosan tudják, hogy milyenek azok a tanárok, akik tanítják őket. Hibáznak, nem lengetnek varázspálcát, idegesek, néha feszültek, néha nem, jófejek vagy parasztok, néha egyszerre mindkettő. De alapvetően – nem úgy, ahogy az előadó állítja – mégis összességében elfogadhatóak, sőt akár szerethetőek, hiszen az látszik, hogy legtöbbjük az esetlensége és bénázása mellett jószándékú és jót akar. Csak nem mindig sikerül. Ez pedig sajnos velejárója a szakmának – és nem csupán a tanári hivatásnak, hanem minden emberi kapcsolatnak. Amikor a diákokat megkérdeztem, hogy mi volt ebben vicces, azt mondták, hogy „túltolta a fílinget” kicsit, illetve az vicces, ha valaki magáról állítja, hogy milyen jó tanár. És ebben van valami talán – ami persze nem jelenti azt, hogy nem az, sőt, személyes meggyőződésem, hogy Andrea szeret és tud is tanítani.

    Szóval sok kérdést vetett fel bennem ez a videó, ha valaki ez alapján választja a tanári hivatást, valószínűleg keservesen csalódni fog. Érdemesebb lenne részletesebb, alaposabb, szakmailag megalapozottabb, átgondoltabb, kevésbé az amerikai motivációs előadások sarkított, túljátszott stílusát utánozva megpróbálni ’imidzset’ gyártani a tanárságnak. Mert ez nem menő – ez menőzés.

    Bővebben...

  • Ötös

    Hírek - 11 napja

    Írta: Nádori Gergely

    ötBár már hónapok óta lehetett tudni, hogy érkezik, mégis meglepetésként csapott le a ChatGPT-5 érkezése mindenkire. Leginkább talán azért, mert az új modell megjelenésével el is tűntek a régebbiek (az ö3, a 4.5 és még több). Ez utóbbi sokakban váltott ki megütközést, mivel a 4o modell kifejezetten bensőgéges kapcsolatot is tudott ápolni a felhasználóval, sokan használták terapeuta helyett vagy egyszeren gondoltak rá barátként, az új változat megérkezésével viszont minden ilyen korábbi törlődött. Ugyan még csak egy nap telt el az érkezése óta, úgy gondoltuk érdemes az első benyomásainkat leírni róla, kifejezetten abból a szempontból, hogy miként használható a tanításban.

    Az OpenAI vezetője Sam Altman nem fukarkodott a nagy szavakkal, kijelentette, hogy ez már PhD szintű tudást mutat fel, hogy egy most megszülető gyerek élete során sosem lesz okosabb, mint a mesterséges intelligencia és meglehet, újra kell gondolnunk a társadalmi szerződést. Hosszú interjút is adott az 5 megjelenése kapcsán Cleo Abramnak, ennek leiratában kifejezetten sok logikai buktatót talált a chatGPT, az alaptalan következtetéstől a tekintélyre hivatkozáson át a hamis dilemmáig (akit érdekel, angolul itt olvasható néhány ezek közül).

    Az első benyomás mindenesetre nem támasztja alá feltétlenül a hangzatos bejelentések tüzelte várakozásokat. Olyannyira, hogy sokak szerint azzal, hogy eltüntették a többi modellt, korlátozták az ingyenes hozzáférést tulajdonképpen a költségeit csökkentette a cég és valójában a zsugorinfláció (shrinkflation) jelenségével állunk szemben. Viszonylag gyorsan nagyot ment a mesterséges intelligenciával foglalkozó fórumokban, hogy egy viszonylag egyszerű matek példán elhasalt. (80 darab 75 kilós kőtömböt akarok szállítani olyan teherautóval, amire 2000 kg fér, hány teherautóra lesz szükségem. A GPT szerint elég 3, de akkor fel kellene darabolnom a kőtömböket, tehát a jó válasz a 4.) Meg is született a kaján megjegyzés, hogy a ChatGPT-5 bölcsész PhD szinten gondolkodik.

    Ami elsőre látszik, hogy ennek a változatnak kicsit kimértebbek a válaszai (legalábbis egy nap után), mint a korábbinak voltak, nem akar a kedvünkben járni és nem is jópofizik velünk. Sok dolgot, ami idáig külön modellekben volt beleépítettek, automatikusan érvelve gondolkodik, automatikusan jelzi a forrásokat, keres az interneten. Az ígéretek szerint kevesebbet hallucinál, de nekem már az interjú elemzésekor sikerült belefutnom abba, hogy azt mondta, dolgozik a feladaton, miközben nem csinált semmit (ezt be is vallotta később), szóval továbbra sem árt résen lenni. Minden eddigi modellel kipróbáltam, hogy tervezzen űrhajót OpenSCAD kódolással, ez az én saját tesztem az AI modellekre, a 5 remekül leírta, hogy milyen legyen az űrhajó, csodás elemzést kaptam az idegen faj szokásairól, majd ugyanúgy képtelen volt ezt kódra fordítani. Kicsit talán jobb lett, amit csinált mint a korábbiaké, de továbbra sem kapcsolódott egymáshoz minden részlet, érdekes módon a Claude.ai ebben még mindig jobb.

    Ami jó hír, hogy úgy tűnik, amit idáig megtanultunk a promptolásról, azt nem kell kidobni az ablakon. Ha csak gyors választ akarunk, elég csak egyszerűen feltenni a kérdést, megfogalmazni a feladatot. Ha komolyabb a feladat, jól jön a megszemélyesítés (neveléstudományi szakember vagy...), a közönség és a hangvétel megjelölése, fontos 1-2 jól megfogalmazott példa, ami alapján látja, hogy mit szeretnénk, érdemes megadni, hogy ellenőrizze a választ és természetesen a kimenet pontos kereteinek megszabása is. Lényeges, hogy a negatív megfogalmazások (mit ne csinálj) többnyire rontanak az eredményen és jobban járunk a tömörebb, célratörőbb promptokkal, mint több bekezdéses kisregényekkel.

    Első benyomás alapján úgy tűnik, hogy abban, amire mi használjuk nem jelent radikális változást az 5, de a háttér színes lett.

    Bővebben...