• Tárgytervezés blokkprogramozással

    Internet a tanórán - 2 hónapja

    Írta: Nádori Gergely

    kepNemrég írtunk egy olyan négy órás kurzusról, ami lépésenként vezeti be a diákokat a 3D tervezés világába, mindezt természetesen a porgramozás tanításával is vegyítve (ITT). Azóta megismerkedtem egy új programmal, amivel tovább lehet bővíteni a 3D-s palettát. Az OpenJSCAD (ITT TALÁLHATÓ) a korábban ismertetett OpenSCAD alapjaira épül csak szintaxisában teljesen a Javascriptet követi. Igazi érdekessége, azon túl, hogy böngészőből is működik, hogy a Scatch-hez hasonló blokkoból is programozható, ami remek bevezető lehet a 3D tervezéshez és a programozáshoz egyaránt.

    Bővebben...

  • Világtérkép a kedvünkre alakítva

    Internet a tanórán - 2 hónapja

    Írta: Nádori Gergely

    earth_engineMindenki ismeri a Google remek térkép alkalmazását, a Google Earth nevezetűt, talán olyan alkalmazásokat is látott, amiben mindeféle adatok, műholdfelvételek jelennek meg ebben a környezetben. A Google most lehetővé tette, hogy megnézzünk több olyan térképet, amik a Föld állapotát mutatják be, de még ennél többet is. Az Earth Engine (IDE KATTINTVA) többek között megdöbbentő sorozatokban mutatja be, miként zsugorodott az Aral-tó, vagy miként növekedett Hong Kong. Az esettanulmányok között további izgalmas alkalmazásokat is találunk. Az igazi meglepetés azonban még hátra van:

    Bővebben...

  • 3D kurzus 4 órában

    Tippek, trükkök - 3 hónapja

    Írta: Nádori Gergely

    hoemberSzerencsére egyre több iskolába kerül 3D nyomtató, persze nagy kérdés, hogy mihez kezdenek vele. Hiába nagyszerű eszköz, érdemes átgondolni, miként vezeti be az ember. Adja magát az ötlet, hogy valamelyik gyűjteményes oldalról töltsünk le modelleket és azokat nyomtassuk (ilyen oldal például a Thingiverse vagy a Sketchfab), de ez könnyen lehet zsákutca, nem fejleszti sem a mérnöki szemléletet, sem a kreativitást. Az utolsó tanóráin kipróbáltam mennyit tud megtanulni a 3D modellezésből néhány érdeklődő 14 éves, ha van rá négy tanóránk. A feladatuk az volt, hogy tervezzenek hóembert, de ehhez fokozatos egyre nehezebb programokat használtunk. A hóember mindenkinek ismerős és egyszerű forma, amit könnyen lehet fejleszteni, bonyolítani.

    Bővebben...

  • Wolfram nyelv mindenkinek

    Internet a tanórán - 5 hónapja

    Írta: Nádori Gergely

    wolfram logoSokat mondogatják, hogy a programozás megtanulása a most már legalább olyan fontos, mint megtanulni olvasni. Ha előkerül, hogy tényleg az-e a cél, hogy mindenki prograozó legyen, gyakran az a válasz, hogy természetesen nem, de a programozás fejleszti az algoritmikus gondolkodást vagy a problémamegoldó készséget, esetleg a matematikai ismereteket. Nem ismerős ez az érvrendszer? Néha melléütök. Miközben ezekkel az érvekkel, hogy miért kell programozni tanulni nem tudok egyetérteni, én is azt gondolom, hogy fontos kódolni tanulni, hogy miért, azt legjobban a Wolfram nyelv kapcsán lehet megérteni. Stephen Wolfram több évtizede dolgozik tulajdonképpen egy agy művön, ennek a műnek a része a Mathematica szoftvercsomag, a Wolfram Alpha kereső majd mindezek közös alapja a Wolfram programnyelv.

    Bővebben...

  • Nevezetességek modellezése

    Internet a tanórán - 5 hónapja

    Írta: Nádori Gergely

    3dterkepDiákjaimmal éppen a Kárpát-medencét tanuljuk és ennek részeként készítünk közösen egy nagy térképet róla. A térképre először felmásolták a folyókat, hegyeket, majd a fontosabb városokat, ásványkincseket, a Nemzeti Parkokat. A következő lépés az volt, hogy turisztikai látványosságok is kerüljenek fel rá. Választhattak, hogy rajzot vagy 3D modellt akarnak-e készíteni róla, amit azután ki is nyomtatunk. Többen is nekivágtak a modellezésnek, amihez többen a 3DSlash, mások a Sketchup, a Tinkercad vagy a korábban is bemutatott OpenSCAD programot használták.

    Bővebben...

  • Ez a tanár szeretett volna egy digitális mérőeszközt, aztán nézd meg, mit csinált!

    Termtudos ötletek - 5 hónapja

    Írta: Nádori Gergely

    reak sebA Hack the Classroom online konferencián láttam egy remek módszert arra, ahogy egyszerű elektronikából adatgyűjtőt lehet készíteni (erről van szó). Mivel Arduinonk nekünk is van (nem drága mulatság, itt például 2000 forint) arra gondoltam, talán magam is tudnék valamilyen izgalmas mérőeszközt készíteni. Mivel a kémia az, amiben a legritkábban használunk méréseket, valami ilyen területen használhatón gondolkodtam. A csapadékképződési reakciók sebességét például lehet mérni abból, hogy mennyi fényt ereszt át az oldat, vagy milyen gyorsan válik átlátszatlanná. A klasszikus kísérletben nátrium-tioszulfát és híg sósav szerepel, a csapadék pedig kén. Ezzel kezdtem el kísérletezni én is.

    Bővebben...

  • Kodu kupa

    Hírek - 5 hónapja

    Írta: Nádori Gergely

    kodu kupaSoat írtunk már a Kodu nevű ingyenes játékkészítő környezetről, amiben a programozás alapjait tanulhatják meg gyerekek. Idén egy versenyt is hirdet a Microsoft 9-12 éves gyerekeknek, amiben minél ötletesebb, minél izgalmasabb, minél kreatívabb játékot vagy interaktív történetet kell készíteniük. A részletek IDE KATTINTVA olvashatók, a nevezés határideje november 10. Az alábbiakban némi segítség a Kodu használatához:

    Bővebben...

  • Anyagok a kódolás tanításához

    Letölthető anyagok - 6 hónapja

    Írta: Nádori Gergely

    keepcalmEgy gyűjteményt teszünk közzé, ami segíthet a kódolás tanításában. Itt megtalálható egy magyar nyelvű bevezető az OpenSCAD program használatához, egy hasonló a Sonic Pi programhoz és tíz belépő feladat a micro:bit használatához. Az anyagokat bárki letöltheti és kedvére használhatja, hogy meghozza mások kedvét is a programozáshoz. A gyűjtemény IDE KATTINTVA érhető el, de be is ágyazzuk ide.

    Bővebben...

  • Tárgytervező program

    Letölthető anyagok - 6 hónapja

    Írta: Nádori Gergely

    openscadAz OpenSCAD nevű programmal (INNEN TÖLTHETŐ LE) tárgyakat tervezhetünk, de nem rajzban, hanem kódot írva. Ez nagyszerű lehetőség minden olyan fakezűnek, mint én is vagyok például, de emellett jó bevezető is lehet a programozásba. AZ elkészült 3D modellben gyönyörködhetünk, de akár ki is nyomtathatjuk egy 3D nyomtatóval. Hogy megkönnyítsük a diákok és a tanárok számára az ismerkedést a programmal, írtunk egy két oldalas bevezetőt is, ami bőven elegendő ahhoz, hogy valaki elkezdjen foglalkozni a programmal. Az ismertető letölthető IDE KATTINTVA.

    Bővebben...

  • Kommunikáló micro:bitek

    Letölthető anyagok - 7 hónapja

    Írta: Nádori Gergely

    microbitNem először és minden valószínűség szerint nem is utoljára írunk az informatika oktatást forradalmasító kis eszközről a micro:bitről. Ez a kis mikrokontroller most már meg is rendelhető (15 fontért például innen) és el is lehet kezdeni játszani vele. Most azért került ide, mert elérhetővé vált egy új oldal, Code the micro:bit néven (ITT TALÁLHATÓ), ahol a korábbinál több programblokkot használhatunk fel a programozásra. A legizgalmasabb (nekem), hogy vannak blokkok, amikkel a kis eszközök egymással bluetooth kapcsolaton keresztül tudnak kommunikálni. Így készült az alábbi program is, amiben két mikrokontroller tud egymással kő-papír-ollót játszani.

    Bővebben...