• Storykocka

    Tananyagbázis - 4 éve

    Írta: Nádori Gergely

    A minap egy kollégámnál láttam a sztorikocka nevű játékot (ITT KAPHATÓ), amit ő a magyartanításban a szövegalkotáshoz használ. Egy csomagban kilenc kocka található, mindegyiken hat-hat piktogram. A feladat, miután a játékos dobott vele, hogy tetszőleges sorba rendezze a képeket és elmondjon egy azokra alapuló történetet. Úgy is játszhatjuk, hogy először csak két kockával dob valaki, elkezdi a történetet, majd a következő játékos másik kettővel és folytatja és így tovább. Azt is megtehetjük, hogy megmutatjuk a dobott képeket, mindenkinek ki kell találnia egy történetet, majd szavazunk, hogy melyik volt a legjobb. A gyerekek imádják játszani és észre sem veszik, hogy közben fogalmaznak, ha pedig mindezt angolul csinálják, akkor a nyelvet is használják.

    Rögtön eszembe jutott, hogy ilyen sztorikockát lehetne interakrtív táblára is készíteni. Pár perc alatt el is készült ez a letölthető Notebook állomány. Az oldalon tizenkét keret látható, mindegyikben tizennyolc-tizennyolc kép van. Ha kevesebbet szeretnénk, ki lehet törölni bármelyiket. Az Edit gombra kattintva pedig kicserélhetjük a képkete azokra, amik nekünk kellenek, elég csak a kellő helyre húzni a képet. Így könnyen a tanult témakörhöz alakíthatjuk a képeket és már kezdődhet is a mesélés!

  • Karácsony interaktív táblán

    Tananyagbázis - 4 éve

    Írta: Nádori Gergely

    A mellékelt Notebook állománnyal feldobhatjuk a téli szünet előtti órák egyikét úgy, hogy még tanulnak is valamit a gyerekek. Egy kis előkészületre persze szükség és inkább általános iskolában érdemes használni, a nagyoknak már túl gyerekes lehet. Ha megnyitjuk a Notebook állományt, három karácsonyfát látunk, az elnevezésüket viszont magunknak kell beírnunk, egyszerűen csak kattintsunk a Szöveg feliratra és írjuk át arra, ami éppen kell nekünk. Lehet a három kategória a szilárd-folyékony-gáz környezetismeret órán, lehetnek ezek szófajok nyelvtan esetén, a lehetőségek végtelenek.

    Mielőtt elkezdenénk játszani, még a díszeket is el kell készítenünk. Ezek most csoportosítva vannak, úgyhogy ahhoz, beírjuk a megfelelő dolgokat elsőként szét kell választanunk a csoportokat (jobb klikk és Csoport felbontása, de ha a 11-es Notebookot használjuk, elég csak megrázni a díszt). Így már átírhatjuk a szöveget arra, amire akarjuk. Ne felejtsük el utána újra csoportosítani! Ezután már nincs más hátra, mint a diákokkal közösen feldíszíteni a fát. Akár egyenként is kijöhetnek a táblához, hogy felrakjanak egy-egy díszt vagy közösen beszélhetjük meg, hogy melyik hova kerül. Utolsó, lazítós órának tökéletes.

  • Orvosi Nobel-díj 2012

    Tananyagbázis - 4 éve

    Írta: Nádori Gergely

    A Nobel-díj kiosztás különleges lehetőség a természettudományokat tanítóknak, pár percre ráirányul a figyelem a tudományokra és a tudósokra, néha még a híradóba is bekerül egy celeb lábköröm műtétje és darabolós gyilkosság közé a hír, hogy miért is adták az elismerést. Ne hagyjuk hát ki a lehetőséget tanárként sem, az idei évben a sejtdifferenciácó tanulmányozásáért, az indukált embrionális őssejtek létrehozásáért járt a díj. Nem feltétlenül középiskolás téma, de pár percet megér egy biológia órán, hátha felkelti egy-két diák figyelmét.

    Ehhez a pár perchez szeretnénk segítséget adni itt a TanárBlogon. Elkészítettünk két Prezi-t, mindkettő az idei Nobel-díjhoz ad háttér információkat. Az elsőt (IDE KATTINTVA) kiadhatjuk a diákjainknak, hogy nézzék végig, olvassák el. Ez lehet akár a házi feladat is, de megmutatjuk a linket azoknak is, akik komolyabban érdeklődnek a biológia iránt. A második (IDE KATTINTVA) sokkal kevesebb szöveget tartalmaz és az egyes képek animálva vannak benne. Ez arra való, hogy ennek a felhasználásával beszéljünk mi magunk az órán a díj hátteréről.

    Bővebben...

  • Történetmesélés Notebookkal

    Tananyagbázis - 5 éve

    Írta: Nádori Gergely

    Gondolom, sokak ifjúkori emlékei között vannak meg a Kaland-Játék-Kockázat könyvek, vagy ahogyan mindenki hívta őket a lapozgatós könyvek. Ezek voltak azok a könyvek, amikben mi magunk hozhattunk döntéseket (bemész-e az ajtón vagy adsz-e pénzt a koldusnak stb.) és a történet ezek szerint alakult. A klasszikus változatban a döntéseink alapján kellett a megfelelő oldalra lapozni és így tudtuk meg, mi történik velünk és mi a következő dötési helyzetünk.

    A minap jöttem rá, hogy a SMART Notebook programjával nagyon egyszerűen tudunk ilyet csinálni. Nem kell hozzá más, mint külön oldalkra elhelyezni az egyes leírásokat, felsorolni a döntési lehetőségeket és utána ezekhez hivatkozásokat illeszteni, amik a megadott oldalra mutatnak. Ez így talán bonyolultnak tűnik, de a mellékelt notebook állomány biztosan érthetőbbé teszi.

    Bővebben...

  • Katasztrófa a Holdon

    Tananyagbázis - 5 éve

    Írta: Nádori Gergely

    Ez az óra valódi probléma megoldásra készteti a diákokat. A feladatot eredetileg a NASA fogalmazta meg és remekül mozgatja meg mindazokat az ismerteket, amit a diákok a világűrről, a Holdról megtanulhatnak. Egy képzeletbeli űrbaleset után kell eldönteniük, hogy milyen tárgyakat visznek magukkal. ehhez pontosan át kell gondolniuk, hogy milyen a hold felszíne, környezete stb. Érdemes a feladatot csoportokban feldolgozni.

  • A közlegelők tragédiája

    Tananyagbázis - 6 éve

    Írta: Nádori Gergely

    A mellékelt Notebbok állomány a szintén mellékelt flash programot tartalmazza. Az ökológiai problémák, globális kihívások tanításánál vehetjük hasznát. A klasszikus közlegelők tragédiáját játszhatjuk le vele. Érdemes az osztályt csoportokba osztani és minden fordulóban megkérdezni a csoportokat, akarnak-e új állatot venni vagy sem. Az esetek döntő többségében pár forduló alatt kipusztul minden. Miután ezt lejátszottuk, elmagyarázhatjuk a diákoknak, hogy sok globális erőforrással ugyanez a helyzet.

  • Ruhák angolul - SMART Notebook anyag

    Tananyagbázis - 6 éve

    Írta: Prievara Tibor

    A TanárBlog Nyári Akadémia újabb érdekes 'termékét' tesszük most közzé, ami nem más, mint egy SMART Notebook fájl - a ruhákról. Összesen 8 oldalas a dokumentum, és a ruhák nevét tanulhatjuk, taníthatjuk meg viccesen. Tartozik hozzá öltöztetős játék, amit interaktív táblán lehet játszani. Láttuk, hogy működik, szóval akár nagyon kicsiknél és nagyon kezdőknél is kiválóan működik. Érdemes letölteni és próbálgatni. A fájlt egyébként köszönjük Oana Pascu-nak és Dobcsányi Dalmának.

  • A tökéletes interaktív tábla

    Tananyagbázis - 6 éve

    Írta: Nádori Gergely

    Az interaktív tábla szinte tökéletesen képes helyettesíteni a hagyományos táblákat, de egészen mostanáig volt egy olyan mozzanat, amiben nem tudott a tábla-kréta páros nyomába érni. Az interatív táblán nemcsikorog olyan idegesítően a kréta és a köröm,ahogy az egy jól megszokott osztályteremben néha megesik.

    Most azonban itt a megoldás! A mellékelt Notebook állományban a jobb alsó sarokban egy alig látható kis szürke kör van, ha erre kattintunk azonnal hallhatjuk a jól meszokott nyikorgást. Április elsején vagy akár így év végén is jó szórakozás lehet felrázni az unalmasnak tűnő órát.

  • Biokémiai memory

    Tananyagbázis - 6 éve

    Írta: Nádori Gergely

    A memory játékot mindenki ismeri, ebben a Notebook állományban is ezt játszhatjuk. A csavar, hogy nem azonos képeket kell keresni, hanem az aminosvakat kell a nevükkel párosítani az első oldalon, a másodikon pedig a citromsav-ciklus vegyületeit kell a nevükkel összehozni.

    Összefoglaló órára, ismétlésnek kifejezetten jó mulatság.

  • SMART Notebook játékok

    Tananyagbázis - 6 éve

    Írta: Prievara Tibor

    A Tequipment oldalán rengeteg előregyártott, SMART Notebookban készült, játékot találhatunk. A mostani anyagunk összesen HÁROM játékot tartalmaz, és ami a legkedvesebb benne - mindegyiket teljesen személyre tudjuk szabni a saját órai anyagunk tanítására. A dolog legnehezebb részét - összeállítani a táblát, és megcsinálni szépen a mezőket - már készen van, csupán a kérdéseket kell nekünk beírni. Zseniális! Bármikor jól jöhet még a későbbiekben, érdemes letölteni, eltenni a játékot akkor is, ha esetleg most - még - nem szeretnénk használni!