• Fogalmazást írtunk ‘versenyre’ - CSAK AI-t volt szabad használni. Ez lett belőle

    - 21 napja

    Írta: Prievara Tibor

    Amikor a mesterséges intelligencia helyét keressük az oktatásban, jelenleg talán az van kicsit jobban kitalálva, hogy egy tanár hogyan tudja használni (pl. Remek értékelő táblázatokat lehet vele gyártani, vagy képeket viccesen, izgalmasan manipulálni). Emellett a félelem van még jelen, mégpedig attól, hogy ‘jaj, mi lesz, ha a diákok ezentúl ChatGPT-vel írják meg a beadandó esszéket. Gondoltam, hogy fordítok egyet a dolgon, és egy olyan órát terveztem, ahol CSAK ChatGPT-vel volt szabad írni a diákoknak - természetesen tervezni, szerkeszteni lehetett. Meglepően izgalmas, tanulságos óra lett, lapozás után elolvashatjátok a részletes beszámolót róla, így bárki megteheti az első bátortalan lépést az AI integrálása felé a tanulásba - nem csak a tanításba!

    Bővebben...

  • AI-val írt szövegek lebuktatása - és ezek kijátszása, illetve egy órai ötlet

    Tippek, trükkök - egy hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Nagy össznépi játék lett az AI-val elkészíteni egy iskolai esszét, majd ezt egy az egyben beadni. Természetesen megjelentek azok az eszközök is hamarosan, amelyek ezeket képesek leleplezni. De nem váratott sokáig magára az a megoldás sem, amely képes 'humanizálni' az AI látal generált szöveget. Sőt, most már van olyan alkalmazás is (mutatjuk a lapozs után!), amely ezt egyben tudja - azaz bemásolod a ChatGPT-vel elkészített írást, megmondja, hogy szerinte hány százalékban AI által generált az esszé, majd közvetlenül alatta van az a mező, ahol 're-humanizálhatod'. Tanároknak érdekes lehet nagyon (diákoknak is, de ők ritkán előfizetőink :) . Ugyanakkor egy érdekes órai ötletet is adunk ahhoz, hogy ezt a 'csalást' hasznunkra fordíthassuk a nyelvtanulásban.

    Bővebben...

  • Azonnali visszajelzés - bármilyen íráshoz

    Internet a tanórán - 6 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Nagyon sok olyan lehetőséget nyújt a digitális világ, amelyek a taníts egyes szegmenseiben kiválóan használhatóak. MOst egy olyan apró kísérlet eredményéről számolunk be, amely segít abban, hogy gyorsan, hatékonyan dolgozzanak a diákjaink, és gyorsabban tudjunk számukra visszajelzést adni. Semmilyen technológiai ismeret nem kell hozzá (vagyis csak minimális), és az eredmény elég lenyűgöző tud lenni. Érdemes kattintani!

    Bővebben...

  • Gépelés 10 ujjal - interaktív program

    21. századi tanár - 5 éve

    Írta: Prievara Tibor

    Egyszer egy magyar iskolában megkérdezték a diákokat a tanulmányaik végén, hogy mit tartottak az életben leghasznosabbnak az iskolában elsajátítottak közül. Bár nem ezt várták, de a tíz ujjal, vakon gépelés nyert. Ha belegondolunk, valahol jogos. Olyan , sokat írni kénytelen tanárként azt gondolom, hogy soha nem késő elkezdeni. Ha még van 25 év az ember aktív pályafutásából, még mindig hónapokat spórolhat azzal, ha megtanul rendesen, vakon gépelni. Én is így voltam ezzel, azonban felmerült akérdés, hogy hol ... és elkezdtem keresgélni a programok között, amíg aztán végül ráakadtam a Manonet (ITT TALÁLHATÓ ) nem feltétlenül lagújabb (pl. flash kell még hozzá), de valahol mégis leghatékonyabb, és legszórakoztatóbb alkalmazásához. Itt hangosan diktálnak nekünk, láthatjuk azt is. hogy melyik ujjunkkal kellene az adott billentyűzetet leütnünk, statisztikákat kapunk a hatékonyságunkról, és rengeteg leckét tartalmaz. Egy szó, mint száz: én soha nem hittem volna, hogy a gépírás egyszer még - a maga keretein belül szórakoztatni is fog - nyilván nem egy Netflix, konkrét izgalmakat azért ne várjunk tőle, de érdemes próbát tenni minden pár ujjal, lassan pötyögő sorstársamnak is.

    Bővebben...

  • Write and improve - önállóan tanuljunk írni angolul

    Nyelvoktatás - 8 éve

    Írta: Prievara Tibor

    writeandimprove Nagyon izgalmas oldalt találtunk, amely sok nyelvtanulónak segíthet. Nekünk is sok fejtörést okoz az, hogyan lehet (és ha lehet, érdemes-e) a nyitott végű feladatokat, kérdéseket automatizáltan értékelni. Az íráskészség tipikusan ilyen. Azt gondolom, hogy a legjobb megoldás az, ha van egy nyelvtanár, aki segít, de ha esetleg mégsincs, a Cambridge English oldala (ITT TALÁLHATÓ segíthet. Itt nyelvi szintet választhatunk, különböző típusú feladatokat, majd elkezdhetünk írni. Miután ezt megtettük, a rendszer automatikusan kijavítja a munkánkat, megmondja, hogy milyen nyelvi szinten tartunk. és javasol változtatásokat, amivel még jobbá tehetjük az írást. Pofonegyszerű.

    Bővebben...

  • Egyszerű de nagyszerű, írjunk fejjel lefelé

    Tippek, trükkök - 8 éve

    Írta: Prievara Tibor

    upside down Április elsejére is remek tréfa lett volna, de sajnos átaludtuk. Így most csak egy egyszerű, hétköznapi ajánló lesz belőle. Az Upside down text (ITT TALÁLHATÓ nem tesz többet, mint amit a címe is mond: bármilyen beírt szöveget a feje tetejére állít, emotikonokkal együtt. Ráadásként még azt is opcióként választhatjuk, hogy visszafelé legyen a szöveg írva. Végül az így elkészült titkos, kódolt remekműveket egyszerűen kimásolhatjuk és beilleszthetjük bárhová - facebook messenger üzenetbe, word dokumentumba stb. Erre mondták gyerekkoromban, hogy olcsó játék .... :) Mégis vices.

    Bővebben...

  • Write well - app az íráshoz

    Nyelvoktatás - 9 éve

    Írta: Prievara Tibor

    write well NAgyon egyszerű, ám annál hasznosabbnak tűnik a Write well névre keresztelt oldal (IDE KATTINTVA érhető el), ahol pont ezt tanulhatjuk meg - hogyan írjunk jól. Ez mondjuk az alkalmazást nézve azért túlzás, de segíteni biztos segíthet. A regisztráció egy pillanat, és máris indíthatjuk a fogalmazást. Kiválaszthatjuk, hogy milyen típusú írást szeretnénk készíteni (pl. vita, egyetemi dolgozat stb.), és máris megkapjuk az esszé szerkezetét pontról pontra. Ha valaki próbálta már pl. az érvelő esszé szerkezetét megtanítani magyar gomnazistáknak, örülni fog a Write well-nek és értekeli, amit tud. Hiába mondjuk el ugyanis 50szer, hogy mi a pontos szerkezet, mindenki ír, amit gondol. Természetesen a magyar és angol esszék szerkezetükben is mások, nem is beszélve arról, hogy hol mit gondolnak az esszé szerepéről, jellegéről. Ezért is különösen hasznos, hogy a kevésbé szabad, kreatív írásként megélt angol nyelvű esszéket ilyen segédlettel taníthatjuk meg.

    Bővebben...

  • Write about - közös írás, közös olvasás

    Nyelvoktatás - 9 éve

    Írta: Prievara Tibor

    writing Érdekes oldalnak tűnik a Write about (ITT TALÁLHATÓ), ahol közösségi írás zajlik. Tanárként regisztrálva osztályokat, csoportokat hozhatunk létre, ahol történeteket írhatunk, illetve kommentelhetünk mások műveihez. Az írás egyik komoly problémájára keres választ az oldal, tudniilllik arra, hogy kinek is írunk, amikor az ikolában fogalmazásokat adunk be? A válasz gyakran sajnos annyi, hogy a tanárnak, aki osztályoz, majd visszaad (jó esetben), és akkor a diák fiókjában (szemeteskukájában) landol az év végén, vagy nem adja vissza az írást, és maga temeti el. Szóval a közönség feltétlenül fontos, és ezt a Write about hozza is. Tanárként zárt közösséget is létrehozhatunk, azaz nem KELL feltétlenül kifelé is megjeleníteni az írásokat. E mellett viszont ott a rengeteg remek (és kevésbé remek) publikált írás, amelyet elemezhetünk, kritizálhatunk, dicsérhetünk. Ha valakinek gondot okoz az írás tanítása, egy ötletnek jó lehet.

    Bővebben...