• AI tanítása osztályteremben - így működik egy mesterséges intelligencia

    Tippek, trükkök - 3 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Rengeteget beszélünk a mesterséges intelligenciáról, se szeri, se száma az újabb és újabb alkalmazásoknak, de egyre többen kérdezik tőlünk is, hogy mindezt hogyan lehetne egyszerűen, szemléletesen bemutatni a diákoknak. Nos, most egy hihetetlenül egyszerűen működő megoldást mutatunk, ahol a diákok 5 perc alatt a gyakorlatban megtapasztalják, hogyan is működik egy MI, és a 'tanítása' hogyan történik. Bármilyen órán, 10 perces kiváló aktivitásnak is használható, de lehet ez az MI-vel elmélyültebb foglalkozás első lépése.

    Bővebben...

  • Interaktív videójáték karakterek építése a tanórán

    Tippek, trükkök - 8 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    A nyelvtanulásnak is vannak unalmasabb, és érdekesebb részei. Nem mindenki szereti például az emberek külső eírását tanulni, vagy éppen a ruházatot magolni. Külön nehézség, ha olyan csoprtnak próbálod ezt tanítani, akik korban már nem annyira picik, ám a nyelvtudások nagyon alacsony. Aztán egyszer csak beesett a tökéletes megoldás. Személyre szabható, dinamikus felületen lehet karaktereket építeni, még regisztrálni sem kell hozzá, és meglepően sokoldalú.

    Bővebben...

  • Nyomozós játék kezdő angolosoknak

    Nyelvoktatás - 8 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Nem mindig a legbonyolultabb ötletek a legizgalmasabbak, illetve vannak olyan diákcsoportok, akik számára a nagyon összetett feladatok túlságosan nagy nehézséget okoznak. A lapozás után egy olyan ötletet mutatunk be, amely egy izgalmas, 60 percig is eltartó, nyomozós játékot tartalmaz, gyakorlatilag semmilyen komoly digitális eszköz bevonásával, mégis végig izgalmasan.

    Bővebben...

  • Felismered, hogy hol jársz? Cityguesser - nem csak földrajzórákra

    Internet a tanórán - egy éve

    Írta: Prievara Tibor

    Remek játékot ajánlunk ma, kicsit hasonlít a GeoGuessr nevű alkalmazásra, de az sajnos fizetős lett, regisztrálni kell rá - bonyolult. A Cityguesser(ITT TALÁLHATÓ ) egy kicsit kevésbé kidolgozott, egyszerűbb, mégis remekül hazsnálható - áén nylevtanításban szoktam kommunikáció, képek leírása, történetmesélés tanítására használni. Az ötlet nem bonyolult, ledobnak a világ egyes részein (választhatsz, hogy bárhol, de lehet szűkíteni Európa vagy Amerika nagyvárosaira, valamint van híres épületek, emlékművek játékmód is. Emellett ha szeretnénk osrszágokra koncentrálni (pl. Oroszország, Ausztrália stb.), ezt is megtehetjük. Ebben a játékban nem a Google Maps alapján navigálhatunk, hanem egy videót kapunk az adott városról, és ebből kell kitalálnunk, hol járunk.

    Bővebben...

  • CityGuesser - aranybánya képleírásokhoz

    Nyelvoktatás - 2 éve

    Írta: Prievara Tibor

    A CityGuesser nevű alkalmazás (ITT TALÁLHATÓ ) nyelvtanároknak egyszerűen maga a csoda! A képleírás, vagy egy videó történetének az elmesélése, emberek leírása, éppen történő események stb. nem kis fejtörést okoz. A CityGueser megoldja. Egyrészt egy valódi játék a keret, hiszen annyi történik, hogy ledobnak a világban valahol egy városban - választhatunk, hogy hol (pl. USA, Brazília, vagy éppen egy random hely a világon bárhol), és elkezdünk virtuálisan (egy videó segítségével) sétálni ebben a városban valahol. Az élet zajlik körülöttünk, nézelődhetünk, de - abban amit mi átszottunk - gyalogosan mentünk. Eközben rengeteg dolog történik, amit mind lehet narrálni (én úgy csináltam, hogy párban dolgoztak a diákok és csak az egyik nézte a videót, és mesélte a másiknak, hogy mit lát, aztán cseréltek). A feladat szinte végig izgalmas, az, hogy titok, hogy hol járunk kellemes feszültséget ad, és végig célnyelven beszéltek, és még jól is éreztük magunkat :)

    Bővebben...

  • I'm a puzzle - azaz puzzlekészítő alkalmazás - egy pillanat alatt

    Internet a tanórán - 2 éve

    Írta: Prievara Tibor

    Az I'm a puzzle (ITT TALÁLHATÓ) nevű oldal annyit tud, amennyit a címe is igér: puzzle játékokat lehet készíteni, és ezt megoszthatjuk a diákjainkkal. Ki lehet választani egy képet, és abból akár 50 darabos 'supreme' puzzle-t készíteni. A felhasználása nagyon egyszerű, saját képpel is működik, és egy linket kapunk, Remek bevezető egy témakörhöz, akár versenyre, vagy együtt, interaktív táblán megoldva.

    Bővebben...

  • Interaktív történetek az alkoholról - diákoknak

    Internet a tanórán - 3 éve

    Írta: Prievara Tibor

    Meglepően nagy, komplex anyaggal jelentkezik a Smashed Project -magyarul (ITT TALÁLHATÓ). A koncepció röviden: három tinédzser (két fiú, és egy lány) történetébe helyezkedhetünk bele - külön-külön is akár. Egy hétközi dumálás a tó partján pár sörrel a kiindulópont, a vége pedig ... na jó, ezt nem mondjuk el, bár a történet legelején erős utalás található a végkifejletre. Ami igazán érdekes, az valójában az út, ahogyan a három fiatal eljut egy ártatlan délutáni sörözgetéstől addig a bizonyos 4 héttel későbbi pontig. Szerintem ebben a műfajban meglepően igényes a kivitelezés, feltűnnek profi szinészek, Kálloy Molnár Péter az elveszett apa szerepében, vagy mellékszeprepekben a Momentán társulat tagjai. A videók nagyon profik, a dialógusok majdnem mindig teljesen ülnek, nem érződik, hogy amolyan felnőttes 'na, így beszélnek a tinédszerek' hangulatban írták a szövegkönyvet. A történet átérezhető, érdekes még akkor is, ha kicsit didaktikus helyenként. Az interaktív elemek között több kreatív megoldás található, pl. amikor egy party után Instára feltöltött képeket kell pörgetni, és megmondani, hogy vajon melyik lenne egyébként szabálysértés, vagy bűncselekmény, ha más is látná. Összességében: ez egy nagyon jól összerakott, profi kivitelezésű anyag, rengeteg beszédtémát kínál tanórákra is. Külön óravázlat csomagokat lehetne készíteni az anyag kapcsán, annyi vetülete van a témának - bár egy rövid segédlet elérhető tanároknak az oldalon is. Ha valaki nyelvórán szeretné használni, az eredeti, sok nyelven elérhető, oldalt ITT TALÁLJA.

    Bővebben...

  • Interaktív játék a rendszerváltás környékéről

    Internet a tanórán - 3 éve

    Írta: Prievara Tibor

    Az OSA elkészített egy 3D-s térben játszódó, interaktív játékot, ahol 1986-ba látogathatunk el, és különböző szereplők bőrébe bújhatunk. Nagy gonddal elkészített, autentikus térben mozoghatunk, a bútoroktól kezdve, a falon található VHK posztereken át, a fotelben felejtett Ludas Matyi-ig telis-tele van a mindennapi életet kiválóan bemutató sok-sok aprósággal a lakás, ahol a történet egyik része játszódik (összesen 6 ilyen fejezetet dolgoztak ki a játék készítői). Érdekel, hogy milyen lehetett 1986-ban újságírónak lenni, hogyan történt egy lakás lehallgatása, netán szembesülnél az 'életben maradni, és alkalmazkodni' dilemmájával egy fiatal lány szempontjából? Nos, ezzel a játékkal (INNEN TÖLTHETŐ LE ) de (ITT VAN HOZZÁ SOK INFÓ ) megtapasztalhatod. A jó hír: letölthető a játék, saját gépünkön játszhatunk vele, és nem 'tűnik el' soha. A rossz hír: a játékot le kell tölteni, online nem játszatunk vele (és 1.7 GB a fájlik mérete). De megéri :)

    Bővebben...

  • A legviccesebb online játék

    Internet a tanórán - 3 éve

    Írta: Nádori Gergely

    telefonKár, hogy csak most a karantén végén jött szembe velünk, de még így is csodálatos a GarticPhone pletykajáték (IDE KATTINTVA). Az tlet nagyon egyszerű, a csoportban mindenki ír egy mondatot, aztán megkapja valaki másét, ezt le kell rajzolnia. Ezután mindenki kap egy-egy rajzot és le kell írnia, mit lát rajta. Aztán ezeket kapja meg valaki, hogy rajzolja le. Mint a klasszikus suttogós játékban, ahol egészen eltorzul a suttogva továbbadott mondat, itt aztán tényleg nagyon viccesen alakulnak a dolgok. Az online tér pont tökéletes az ilyen játékhoz és a végén még egy animált gifben is letölthetjük, miként alakultak a dolgok. Biztos siker.

    Bővebben...

  • Evolúció játékokban

    Termtudos ötletek - 4 éve

    Írta: Nádori Gergely

    logoÍgy a táv-, karantén-, krízisoktatás többedik hetében már egy világosabb, hogy a klasszikus óraszervezés az online térben nem működik. (Erről is szól a Digitális tanulás kézikönyve című szakmai segédanyagunk.) Fontos, hogy a diákok minél aktívabbak legyenek, mert a frontális előadások során nagyon könnyű elveszteni őket. Ilyenkor különlegesen jól jönnek az olyan játékok, amikkel sikerülhet valamilyen amúgy is nehezebb anyagrészt közelebb vinni hozzájuk. Ilyenre vállalkozik az Evolúciójó nevű oldal (IDE KATTINTVA), ahol olyan játékokat találunk, amiket könnyen lehet használni az osztályteremben és egyes komolyabb evolúcióbiológiai, ökológiai fogalmak, koncepciók megértését teszik könnyűvé.

    Bővebben...