• Te mit választanál - dilemmák és would rather angolórára

    Nyelvoktatás - egy hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Te inkább ennél, vagy innál? Te inkább a kutyákat, vagy a macskákat szereted? Sokszor kell ilyen, vagy ezekhez hasonló példamondatokat végighallgatnunk nyelvórákon. Sőt, ha tanítani próbáljuk a nyelvet, magunkat is azon kapjuk gyakran, hogy éppen mi gyártjuk ezeket a mondatokat. Mert muszáj ezt tennünk, hogy megtanulják a szerkezetet a diákok. Pedig dehogy muszáj, erre van az internet. A RRATHER oldalán (ITT TALÁLHATÓ) mintegy 400 oldalon keresztül találhatunk, akár tematikusan (pl. Sport vagy Politika) is szűrhető dilemmákat, amelyek teljesen jól működnek a nyelvtan tanítására, és nem kell készülnünk sem, megteszi az oldal helyettünk. Órai használatára tippek a lapozás után!

    Bővebben...

  • LinkBait vagy ClickBait generátor angolórára

    - 2 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Nem Csoda, hogy egyre többet hallunk az álhírekről, illetve a klikkvadász, vagy lájkvadász újságcikkekről, blogposztokról. A klikkvadász címeknek saját, jól felismerhető jelei vannak, amelyeket érdemes talán megosztani diákjaikkal. Ennek viszonylag izgalmas terepe lehet a Link bait title generator (ITT TALÁLHATÓ), amely bármilyen szót, kifejezést megadva, elég sok klikkvadász címet generál nekünk. Ezeket aztán lehet elemezni. Mindez azért lehet érdekes, mert a tanár szerepe nem az, hogy elmondja 5 percben, hogy melyek a klikkvadász címek jellemzői, hanem a diákok maguk tudnak ilyen címeket generálni, majd a megkapott címeket elemezve saját maguk állíthatják fel a klikkvadászat alapszabályait. Sokkal érdekesebb így, és jobban rögzül is!

  • Okosboboz - rengeteg interaktív tananyag

    Tananyagbázis - 3 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Az Okosdoboz ( ITT TALÁLHATÓ ) egy valaha volt nagyon izgalmasnak induló kezdeményezés, amely vagy elhalt, vagy tetszhalott, vagy csak elengedték a készítők, mindenesetre rengeteg hasznos információval és tananyaggal szolgálhat alsó, és felső tagozatos diákoknak egyaránt. Sok mindent ígér a bemutatkozó szöveg regisztráció után, nekem sajnos ez nem működött, de nem kell bánkódnunk, hiszen a videó szekcióban százával láthatunk rövid, érdekes, tananyaghoz kötődő filmeket, valamint, ha pl. az alsó tagozatos anyagok között tallózunk, évfolyamonként több mint száz játék, interaktív feladat vár minket. Tudáspróba, gyakorlás, videók, ameddig csak a szem ellát. Fura is egy kicsit, hogy ez így, kicsit gazdátlanul árválkodik, amikor - bár megjelenésében és technikai kivitelezésében nem igazán 2017-es - nagyon sok iskolában komoly hasznát lehetne venni.

    Bővebben...

  • Fúrd át magad a Föld másik oldalára

    Internet a tanórán - 4 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Gyerekként sokszor mondták/mondtuk, hogy ha lefúrnánk a földbe és elég sokáig csinálnánk, Kínában lyukadnánk ki. Így belegondolva, lehet, hogy ezt csak nekem mondták a műveletlen gyerek-barátaim, ha a nyájas olvasónak a Csendes-óceánt tippelték Új-Zéland mellett, akkor ők tudták jobban. Az Antipodes Map ( IDE KATTINTVA érhető el ) mindösszesen annyit tud, hogy ha bárjol lefúrunk, megmondja, hová lyukadnánk ki. Remek tippelgetős játékokat lehetne játszani ezzel. Én el tudom képzelni, hogy földrajz órán mondjuk az amerikai városokat úgy tanulnánk, hogy ki találja ki, hogy ha Bogotában leásunk, hová érünk a másik oldalon? Ehhez persze először azt kell tudni, hogy pontosan hol is van Bogota, és hogy működhet ez az átfúrás dolog.

    Bővebben...

  • Én is tudok rajzolni végre! Itt az AutoDraw és megváltoztatja az életed

    Internet a tanórán - 8 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    A fejlődést nem lehet megállítani, az az érzése az embernek, hogy egyre gyorsabban jönnek ki egyre összetettebb, a problémákra mégis egyszerűbb válaszokat adó alkalmazások, ötletek. Az AutoDraw ( ITT TALÁLHATÓ ) remek példája mindennek. Az oldalra kattintva nem kell mást tennünk, mint elkezdeni valamit rajzolni, amit a program megtippel, majd sokkal szebb, kidolgozottabb verzióban felkínálja. Aki ült már végig alsós rajzórákat úgy, hogy folyamatosan frusztrálta saját tehetségtelensége (ahogy ezt e sorok írója is sokszor átélte), különös szabadságot ad az érzés, hogy egyrészt azért fel lehet ismerni nagyjából, amit rajzolni szeretne, másrészt a gondolataiban létező szép rajznak digitális papíron is lesz lenyomata. Jogosan vethetjük fel, hogy az AutoDraw a kézzel rajzolás Instagram filtere, mégis jólesik. és órán egy interaktív táblával az Activity-nek új dimenziót adhat.

    Bővebben...

  • Mi van, ha nincs net és játszanánk a szünetben?

    Tippek, trükkök - 8 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    A következő, a lapozás után látható látható remek ötletért Siposs Mátyás 10.C osztályos tanulónak tartozom köszönettel. Az történt, hogy nem volt olyan wi-fi, amire rácsatlakozhattak volna, ezért az internet hiányából készítettek kreatívan egy ketten játszható játékot. Az ötlet egyébként roppant egyszerű: internetkapcsolat nélkül indítsunk el a telefonunkon két böngészőablakot. A Google internet hiányában egy egyszerű, dinós játékkal édesíti meg a keserű pirulát. Amennyiben - ahogy fentebb is említettük, két böngészőt nyitunk meg, akkor a játékkal máris ketten, egymás ellen tudunk játszani. Azt hiszem, erre mondják, hogy egyszerű, de nagyszerű. És a lapozás után pedig jöjjön a képernyőkép a játékról!

    Bővebben...

  • Szerkesztés játékban

    Internet a tanórán - 9 hónapja

    Írta: Nádori Gergely

    euclideaRemek játék az Euclidea, ami weben és mobiltelefonon is játszható (ITT AZ OLDALA). Mint a név is utal rá, szerkesztenünk kell, mégpedig euklidészi módon. Nem csak a feladatok adottak, hanem az is, hogy hány lépésből kell megoldanunk őket. Az egyszerű dolgoktól, mint a szögfelezés a kifejezetten összetettekig lépkedhetünk előre. Ahhoz képest, hogy annak idején nagyon nem kedveltem a geometriát, most egy délutánt eltöltöttem vele és biztos vagyok benne, hogy sok diák is így lesz vele. Remek lehet szorgalmi feladatnak vagy akár időkitöltőnek, ha valaki gyorsabban végezne, mint a többiek.

    Bővebben...

  • Játékok a tanuláshoz

    Letölthető anyagok - 9 hónapja

    Írta: Nádori Gergely

    gamesforchangeMa már senki nem vitatja, hogy a játék nagyon hatékony motivációs eszköz lehet. Szerencsére, már nem nagyon hallani olyat, hogy ez iskola, ide nem játszani, hanem tanulni járunk. Kutatások bizonyítják, hogy az egyik leghatékonyabb módszer a játékos tanulás, ami jelentheti a játékhelyzet egyes elemeinek beemelését a tanításba vagy akár konkrét játékok használatát is. Ez utóbbioz ad segítséget a Games for Change nevű oldal (IDE KATTINTVA), ahol olyan játékokat találhatunk, amik valami többet szeretnének a puszta szórakoztatásnál. Vannak társadalmi kérdésekkel, környezeti problémákkal, egészségtudatossággal kapcsolatos játékok, mindegyikről rövid ismertető is olvasható. Sajnos, a játékok angolul vannak, de a felsőbb éveseknél ez már nem lehet akadály.

    Bővebben...

  • Sok segítség nyelvtanároknak

    Angolos ötletekX - 9 hónapja

    Írta: Nádori Gergely

    logoKellene gyorsan valami jópofa, amit bevihetnék az órára! - nincs az a tanár, aki ne gondolt volna már erre, néha percekkel a becsöngetés előtt. Láthatóan így voltak ezzel a Tools for Educators oldal megalkotói is (ITT TALÁLHATÓ), akik olyan eszközt adnak, amivel pilanatok alatt készíthető jópofa játék, rejtvény, feladat. Az oldalon megadott mintákat tölthetünk meg tartalommal és így készülhet keresztrejtvény, labirintus, táblás játék, Bingó vagy éppen szókereső az általunk választott témában, szavakkal. Semmi nagyon nagyra nem kell gondolni, nem ma gyerek ez az oldal, de megbízhatóan és jól működik.

    Bővebben...

  • Quizlet versenyben

    Nyelvoktatás - egy éve

    Írta: Nádori Gergely

    quizlet liveSúlyos mulasztásunkat pótoljuk, hiszen nem írtunk még a Quizlet remek új játékáról, a Quizlet Live nevűről. A Quizletet talán senkinek nem kell bemutatni (de ha mégis, akkor ITT MEGTETTÜK), nagyszerű szókártya alkalmazásról van szó, amivel fejleszthetjük a szókincset, de tanulhatunk definíciókat, évszámokat is. Az oldalon eddig is voltak játékok, de most egy kooperatív változat is felkerült. Ha a Live-ot választjuk tanárként megjelenik egy szám, ezt kell a diákoknak megadniuk, miután a telefonjukon vagy laptopjukon elmentek quizlet.live oldalra. Ha elindítjuk a játékot a rendszer 4 fős csapatokba sorolja a diákokat, akiknek párosítaniuk kell a kártyák két oldalát. Amelyik csapat előbb van meg 12-vel, az nyert, de ha csak egy hibájuk is van, lenullázódik az addigi eredményük. Tapasztalatból mondhatom, hogy hihetetlen aktivitást képes kiváltani ez a játék.

    Bővebben...