• Képekből vagy videókból animgif egy perc alatt

    Tippek, trükkök - egy éve

    Írta: Nádori Gergely

    gickr Sok alkalmazás van, amely segítségével mozgó képeket (animgif-eket) készíthetünk. A Gickr (IDE KATTINTVA található) is egy ilyen oldal, amely nem sokoldalúságával, hanem egyszerű használhatóságával, és kiszámítható működőképességével hívja fel magára a figyelmet. A működése nagyon egyszerű: feltölthetünk legfeljebb 10 képet számítógépünkről, vagy akár egy Flickr mappából, kattintsunk a 'continue' (azaz 'Tovább') gombra, és már el is készült az animált kép, amelyet le is tölthetünk, vagy online tárolhatunk. Ez utóbbi esetben egy linket kapunk, és online tárolják az animgif-et nekünk, hihetetlenül könnyűvé varázsolva a megosztást. Ami még fontos és szép, hogy YouTube videókból is készíthetünk animált képeket, és nem kell mást tennünk, mint megadni a YouTube videó linkjét, és már készül is a gif. Jó mulatást hozzá! :)

    Bővebben...

  • Virtuális vártúrák

    Oktatóvideók - egy éve

    Írta: Nádori Gergely

    varMilyen lehetett egy középkori vár? Milyen részei voltak? Hogyan folyt az élet a várban? Mi történt várainkkal? Megannyi kérdés, ami biztosan érdekli az éppen a Középkorról tanuló diákokat. A Virtuális vártúrák nevű oldal abban segít, hogy mindezt el tudjuk képzelni (IDE KATTINTVA). Megismerkedhetünk várakkal és azzal, honnan tudjuk, mindazt, amit tudunk róluk. Az oldal gerincét egy 26 perces film adja, ami a Magyar Televízióban volt látható. Ideális anyag lehet tanórára, de egyéni feldolgozásra is. Sajnos maga a film az oldalon nem található meg, de szerencsére a YouTube-ról elérhető.

    Bővebben...

  • Irány a Mars!

    Internet a tanórán - 2 éve

    Írta: Nádori Gergely

    lifeboat to marsÉrdekes és összetett szimulációra bukkantunk az amerikai közszolgálati csatorna a PBS oldalán, a címe Mentőcsónak a Marsra (ITT TALÁLHATÓ) és az ökoszisztémák működésének alapjait tanítja meg. A cél, hogy olyan élő közösséget állítsunk össze, ami l tud jutni egy űrhajóban a Marsra. Ehhez a mikrovilágban sikeres lényeket kell létrehoznunk (megtanulva az élőlények anyagcseréjének alapjait) majd egy legalább három szintű stabil ökoszisztémát kell összeállítanunk.

    Bővebben...

  • Tervezd a jövődet

    Nyelvoktatás - 3 éve

    Írta: Prievara Tibor

    A Map your future nevű játék (ITT TALÁLHATÓ) segítségével (angolul) eltervezhetjük a jövőnket. A játék nem éppen mai csirke, de még mindig viszonylag igényes külsővel, izgalmas tartalommal várja a tanulókat. Pénzt költhetünk, adót fizetünk, és rengeteg döntést kell hoznunk, mi az, ami belefér, és mi az, ami már esetleg nem. Van egy boldogság-ometer is, amely megmondja, hogy hány egység boldogságot tudunk egyes vásárlásokkal szerezni. Természetesen azt is elmondják, hogy nem minden boldogság mérhető pénzzel, de itt csak a pénzzel mérhető boldogság kap szerepet. Szintén érdekes lehet, hogy nagyon fontos a hang, azaz az instrukciókat hanggal adják, ami konkrét órai használat ellen szól, hiszen káosz lehet egy órán, hacsak nincs fülhallgató a gyerekek fülében.

  • Menjünk a moziba!

    Letölthető anyagok - 3 éve

    Írta: Nádori Gergely

    Talán még mindig nem tudjuk, micsoda forradalmat hozott a digitális filmezés és a YouTube a világba. Nem csakhogy mindenkinek a zsebében ott lapul egy kamera, amivel egyszemélyes stábként készíthet filmeket, hanem arra is létezik megoldás, hogy ezek a filmek bárkihez, bármikor eljussanak. Ahogyan a gramofon megjelenésével hirtelen és alapvetően változott meg a zenéhez való viszonyunk (például egy szimfónia meghallgatásához nem kellett egy zenekart szerezni és így a zene részben háttérdologgá is válhatott), úgy alakul át manapság a filmhez való hozzáállásunk is. Diákjainknak ez már teljesen természetes nyelve.

    Ezért is készült egy két oldalas, elsősorban pedagógiai ötleteket felsorakoztató anyag, ami a Windows Movie Maker program osztálytermi használatét járja körül. Az anyag elérhető a Partners in Learning oldalon (IDE KATTINTVA). A letöltéshez regisztrálni kell az oldalon, ami még sok más előnnyel is jár (ERRŐL ITT ÍRTUNK). Ha bárki gondolt már arra, hogy feldobhatná filmekkel az óráját, vagy éppen, hogy kihasználhatná, hogy a diákok zsebében ott lapul egy-egy kamera, nézze meg mi milyen ötleteket kínálunk!

  • Diákok filmjei

    Internet a tanórás - 3 éve

    Írta: Nádori Gergely

    Nemrég mutattuk be a Moovly alkalmazást, amivel nagyon látványos animációkat készíthetünk egyszerűen (ITT ÍRTUNK RÓLA), készítettünk hozzá egy a használatát szemléltető videót is (EZ ITT VAN). Diákjaimnak is megmutattam a programot és azt is, hogy miként kell használni. Készítettem egy minta animációt is a newtoni törvényekről. Szorgalmi feladatnak kapták, hogy maguk is csináljanak ilyen, a mozgástörvényeket ismertető animációkat.

    Az elkészült filmek (együtt a témakört bevezető kisfilmmel) IDE KATTINTVA nézhetők meg. Mindegyik viszonylag pontosan szemlélteti a törvényeket, de csak kevés van, ami a bemutatott példától igazán elrugaszkodva, valamilyen eredeti ötlettel állt volna elő (leginkább talán ez és ez). A záródolgozatból az is kiderült, hogy azok, akik készítettek videót, jobban meg tudták oldani a Newton törvényekkel kapcsolatos kérdéseket. Természetesen lehet, hogy azok fogtak neki ennek a szorgalmi feladatnak, akik amúgy is jobban értették, miről van szó, de én azt gyanítom, hogy fordított az oksági viszony. Akik legalább egy órán át foglalkoztak a filmkészítéssel, felmondták a szöveget, jobban meg is értették, hogy miről van szó.

  • Animáció roppant egyszerűen

    Letölthető anyagok - 4 éve

    Írta: Nádori Gergely

    Évekkel ezelőtt mutattuk be a Pivot programot, amivel pálcikaemberkékkel lehetett animációkat készíteni. Most itt van a továbbfejlesztett változata, a Stykz (ITT TALÁLHATÓ). A program teljesen ingyenes és többféle operációs rendszerre is elérhető. Kicsi, nem foglal sok helyet és nem igényel nagy teljesítményt sem a géptől, így ideális lehet öregecskedő géptermekben is.

    Az elv ugyanaz mint a korábbi programnál: rajzolhatunk körökből és pálcikákból valamit, majd ezt kockáról kockára mozgathatjuk. A mozgatást segíti az úgynevezett hagymahéj vagyis az, hogy az előző kocka képét halványan látjuk, tudunk ahhoz viszonyítani. Ami nagy újdonság, hogy zárt formákat ki is színezhetünk. Az elkészült művet nem csak filmként, hanem animált gif formátumban is kimenthetjük. Természetesen jó hasznát vehetjük a Styckz programnak napköziben, lyukas órán, délutáni foglalkozáson, ha csak kedvükre játszanak vele a diákok. De készíthetünk mi is gyorsan kis filmeket, ha például szavakat akarunk tanítani. A gifeket interaktív táblán könnyen pakolgathatjuk, így egy történet sorrendjét változtathatjuk meg, a diákok feladtaa pedig az lehet, hogy leírják, mi történik, esetleg dialógust készítsenek hozzá.

  • Készítsünk animációt!

    Internet a tanórás - 4 éve

    Írta: Nádori Gergely

    A film a jelen kor nyelve, pár éve megdöbbenve láttam, hogy diákjaim, ha valamilyen praktikus problémára kerestek megoldást, nem valamelyik internetes keresőt nyitották meg, hanem a YouTube-ot. Számukra a mozgóképes információ az anyanyelv. Pár éve elterjedtek azokat a jópofa kis animációs filmek is, amik valamilyen fogalmat, jelenséget mutatnak be látványos animációval (itt van például Ken Robinson véleménye az oktatásról). A Kahn Akadémia bizonyította, hogy a legegyszerűbb kis animációk is milyen hatékonyak lehetnek a tanításban. Jogos hát a kérdés, hogyan csinálhatnék én gyorsan animációkat?

    Van megoldás, nem kell tovább keresni. a Moovly nevű alkalmazással (ITT TALÁLHATÓ) könnyedén készíthetünk animációkat, animációkra lapuló prezentációkat. A regisztráció után kapunk egy vásznat, amire felrakhatunk grafikákat. A grafikáknál az előre elkészítettek közül válogathatunk (van vagy 300), de a sajátunkat is feltölthetjük. Minden elemnél beállíthatjuk, hogy milyen hosszan látsszon és megadhatunk neki animációkat. A legegyszerűbb animáció a mozgatás (move and zoom), megadhatjuk, hogy mennyi idő alatt mettől meddig jusson el a figura. A többi animációval azt állíthatjuk be, hogyan jelenjen meg a figura és miként tűnjön el. Több olyan elem is van, ami rendelkezik saját animációval is (pl az ember fut, a paradicsom szétplottyad), ezeket is felhasználhatjuk.

    Bővebben...

  • Vortex point - kalandjáték angolul

    Nyelvoktatás - 4 éve

    Írta: Prievara Tibor

    Ha játékokat szeretnénk választani a nyelvórára, több szempontot érdemes figyelembe venni. A legfontosabb kérdés talán az, hogy pontosan miért is szeretnénk a játékot (és miért éppen azt) használni. Hogyan kapcsolódik az órához, és milyen pedagógiai hasznot remélünk tőle? Aztán kérdés még az is, hogy mennyire összetett a játék, és belefér-e 45 percbe? De az is lényeges lehet, hogy milyen könnyű (vagy bonyolult) játszani, milyen tempóban lehet vele haladni, meg lehet-e állítani (hogy esetleg közben mást csináljunk, vagy hogy otthon folytathassák, ha nem tudták befejezni a gyerekek). Végül arra is gondoljunk, hogy mennyire terheljük meg az iskola rendszerét, ha a játékkal egyszerre 18 gépen elkezdenek játszani. De hogy egy nyomozós játékot is ajánljunk, amely minden szempontnak (majdnem) megfelel, álljon itt a Vortex point nevű játék (ITT TALÁLHATÓ), ahol paranormális nyomozókként tevékenykedhetünk. Szerencsére a játékhoz van előre kiadott 'megoldás' (ún. walkthrough), ahol spórolhatunk némi időt a készülésnél.

  • Interaktív labirintus - angolul

    Internet a tanórás - 4 éve

    Írta: Prievara Tibor

    A BBC ismét segít egy alapvetően unalmas témát érdekesen feldolgozni. A Destination impossible nevű játékban (amely egyébként IDE KATTINTVA érhető el) egy városban kell eligazítani embereket. Utasításokat kapunk, ezeket követve 8 embernek összesen 16 cél elérésében segédkezhetünk.

    Bővebben...