• Digitális iskola projekt - 4 részben

    21. századi tanár - egy hónapja

    Írta: Nádori Gergely

    AKG A 2015/2016-os tanévben határozta el az iskolám, hogy nekivág a digitális iskola projektnek, azaz az újonnan belépő diákok mindegyikének saját, teljes funkcionalitású digitális eszköze lesz. Várakozások és félelmek egyaránt kísérték ezt a változást, és így lassan két év elteltével itt az ideje, hogy megvonjuk az első mérleget. Mire számítottunk? Milyen nehézségekbe ütköztünk? Mik a tapasztalatok? Négy rövid filmecskében beszélnek tanárok, diákok és szülők arról, hogy milyen is egy digitális iskola.

    Bővebben...

  • Mondj tipikus csetszövegeket - kértük. És ők mondtak

    21. századi tanár - 2 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    A TanárBlog és a Telenor közös programja az ún. 'Biztonságos internet' interaktív előadás, amely tegnap már tizedik alkalommal került megrendezésre. A program indig kicsit más, de az állandó benne, hogy a Momentán Társulat impro-színházas feldolgozása online konfliktusoknak töretlenül népszerű a hallgatóság körében. Most azt kértük a középiskolás hallgatóságtól, hogy írjanak olyan valahol már leírt, jellemző vagy érdekes 'csetmondatokat', amelyek egy rögtönzött jelenetben elhangozhatnak. A játék remekül sikerült, azonban a mondatok maguk is annyira érdekesek lettek, hogy egy kis csokorral szeretnénk átnyújtani olvasóinknak. A lapozás után vicces és talán érdekes korlenyomat a cset világából.

    Bővebben...

  • 14-18 évesek Facebook-használati szokásai - új kutatás

    21. századi tanár - 2 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Az egyik órán arról volt szó egy órán a hetedikes tanítványaimmal, hogy mennyire másképpen használják ők a közösségi oldalakat, mint ahogy azt gyakran a felnőttek (szüleik, tanáraik) gondolják. Kiderült a beszélgetés során, hogy úgy tűnik, igencsak változnak a trendek, és érdekes lenne ezt közelebbről megnézni. Javasoltam az osztálynak, hogy ha valakinek van kedve, csináljon belőle egy mini-kutatást. Arra, amit pár hét múlva kaptam, bevallom, nem számítottam. A lapozás után egy hetedikes diák, Trenyik Hanna, Facebook-kutatása olvasható, amit nagy örömmel közlünk a TanárBlogon. Én nagyon sokat tanultam belőle, és arra is gondoltam, hogy talán érdemes lenne máshol is megismételni, hiszen a módszertan alkalmazható bárhol, ugyanakkor nagyon következetes. Jó olvasást :)

    Bővebben...

  • Mi működik és mennyire, 1. rész - a digitális technológiák

    21. századi tanár - 2 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    ikt Nagyon izgalmas kezdeményezésről olvastunk. Igaz, hogy Ausztráliában, de hátha hasznosak az eredmények a magyar iskolákban is. Arról van szó, hogy egy szervezet úgy döntött, hogy megpróbál segíteni az oktatás döntéshozóinak (helyi szinten is!!) abban, hogy milyen újítást érdemes bevezetni. Mindezt úgy, hogy a fellelhető, az adott módszer hatékonyságát vizsgáló kutatásokat összegyűjtötték. Végül az eredményeket teljesen közléthetően, az alábbi sorvezetők mentén teszik közzé: mennyibe kerül; mennyire hatékony a módszer a kutatások fényében; végül mennyire hasznos (ezt az oktatásban eltöltött idő gyorsításában vagy lassításában fejezik ki, azaz egy módszer lehet pl. +4 hónap). Az első kiszemeltünk a digitális technológia ... lássuk, mennyit ér és mire jó?! Végleg lerántjuk a leplet a lapozás után!

    Bővebben...

  • 1956 GO - Interaktív megemlékezés a 60 éves forradalomra a 60 éves Apáczaiban (Kőműves Edina írása)

    21. századi tanár - 5 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    1956goOktóber 13-án szombaton az ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium 7. és 8. évfolyam útnak indult a városban, hogy nem hagyományos módon emlékezzenek meg az 1956-os forradalomról. A megadott feladatsor és nyomok alapján állomásról állomásra haladva, digitális tartalmakat és papír alapú dokumentumokat kombinálva ismerkedtek meg a diákok 1956 néhány fontos helyszínével és szereplőjével.
    A feladatsor kezdetén diákok összegyűlnek a gimnáziumban, kb. 10 fős csapatokra bomlanak, és megkapják az instrukciókat az őket kísérő tanártól. Kézbe veszik az első borítékot az első feladvánnyal, és a megfejtés alapján elindulnak a városban. Végiglátogatják a helyszíneket, ahol újabb és újabb feladatok várnak rájuk. A helyben, borítékban talált instrukciókat együtt kell használniuk a digitális tartalmakkal, melyek eléréséhez minden szükséges információt előre megkapnak. Az utolsó állomás megfejtése visszairányítja őket a gimnáziumba, ahol előre felállított panelekre szabadon ragaszthatnak, rajzolhatnak, írhatnak felhasználva a séta során gyűjtött anyagokból azokat, amik a legjobban megfogták őket.

    Bővebben...

  • A szépség igazság, az igazság szépség - remek ötlet tanórára

    21. századi tanár - 6 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    szép A legváratlanabb pillanatokban szalad bele az ember izgalmas ötletekbe. A minap egy értekezleten egy rajztanár kolléga - "csak úgy, a semmiből" - elmesélte, hogy például ő azt is csinálja, hogy a diákok készítsenek a telefonjukkal egy képet valamiről, amiről azt gondolják, hogy "szép". Az ötlet ennyi, én nyelvtanárként egy kiállítást, külön Facebook csoportot és rengeteg beszédet látok az egyszerű ötlet mellé, ami szerintem azért működik, mert a kép mellé esztétikai állásfoglallást is kér a gyerekektől, ami pedig alapértelmezetten beszélgetésre és vitára ösztönöz. Szintén fontos volt, hogy nem az volt a feladat, hogy hozzanak, keressenek egy ilyen képet, hanem nekik kell készíteniük. Szintén könnyíti a dolgot, hogy már 7. osztályban is van szinte mindenkinél mobil, vagy ha nincs, egy digitális fényképezőgép a szekrény mélyéről előkerül ilyenkor. Probáljátok ki, szerintem zseniális ötlet (nyilvánnem korszakalkotóan új, de nekem ebben a formában nem jutott eszembe - köszönet Raszler Györgynek érte :)

    Bővebben...

  • Diák portfólió

    21. századi tanár - 8 hónapja

    Írta: Nádori Gergely

    seesawFeleteszem jelenleg a közoktatásban dolgozóknak nem a portfólió a kedvenc szava, de azért ne felejtsük el, hogy ez egy nagyon hatékony értékelési eszköz lehet. A lényege, hogy a diákok a munkáikat egy helyre gyűjtik, visszajelzést kapnak rá a tanártól vagy akár a társaiktól. Ebben a rendszerben jól követhető a fejlődés és mindig van lehetőség a javításra, a fejlődésre. Ráadásul a munka (vagy annak egy része) a külvilág felé is megjeleníthető, ami újabb dimenziót ad az értékelésnek. Ezt a megoldást teszi könnyebbé a Seesaw nevű alkalmazás (ITT TALÁLHATÓ).

    Bővebben...

  • Microsoft Classroom, a digitális osztályterem

    21. századi tanár - 8 hónapja

    Írta: Nádori Gergely

    ms classroomA tavalyi év számomra a OneNote Osztályjegyzetfüzetekről szólt, három osztályban használtam folyamatosan, hatékonyan és sikeresen. Megtapasztaltam, hogy milyen sok lehetőséget nyit meg a tanár számára, mennyi időt szabadít fel és milyen új tanulási formákat tesz lehetővé a diákoknak. Idén egy lépéssel tovább megyek és a Microsoft Classroomot kezdem használni. Ez az alkalmazás szintén a az Office365 for Education rendszerre épül, tehát az élvezheti, aki elérte, hogy ezt az ingyenes rendszert bevezessék az iskolájában. A Classroomnak része az Osztályjegyzetfüzet, de ezen felül kínál még feladatkezelőt, fórumot, naptárat és egy közös értesítési felületet is. Három videóban mutatjuk be, hogy miről is van szó:

    Bővebben...

  • 3D nyomtató az iskolában - 2. rész

    21. századi tanár - egy éve

    Írta: Nádori Gergely

    craftbotAz előző cikkünkben már említettük, hogy a Craftunique jóvoltából egy 3D nyomtató került az iskolánkba egy Craftbot+ nyomtató és azonnal használatba is vettük. Karácsony előtt sikerült iskolai projektbe is beépíteni a használatát. Iskolánkban a szünet előtti utolsó hét témahét volt, ahol a diákok a karácsonnyal, az ajándékozással foglalkozhattak. Ennek részeként volt összesen 240 perc, amit kézműves ajándék készítéssel tölthettek el. Felajánlottam, hogy aki akar, az készíthet társasjátékot, amihez kinyomtatjuk a figurákat. Ugrott is 16 diák (hetedikesekről van szó), akikkel nekikezdhettem a munkának. Úgy döntöttem, hogy kezdjük egy olyan játékkal, ami könnyen tanulható, csak háromféle figura van benne, de mégis szórakoztató A lapp sakk-előd, a Királyszöktetés ideális jelölt volt. A diákok párokat alkottak és kaptak egy-egy számítógépet, rajta a Sketchup nevű tervezőprogrammal. Az eredmény engem is meglepett.

    Bővebben...

  • 3D nyomtató az iskolában - 1. rész

    21. századi tanár - egy éve

    Írta: Nádori Gergely

    craftbotAki követi egy ideje az oktatástechnika fejlődését, tapasztalhatta, hogy szinte mindig valami olyan divatos dolog, valami ez a tuti technikai eszköz, amiről úgy gondolják, hogy alapjaiban fogja megrengetni a technikát. Emlékezhetünk a szavazórendszerek tündöklésére és bukására, de az interaktív táblák sem repítették hirtelen a jövőbe az osztálytermeket, hiába kerültek be sok iskolába. Jelenleg az egyik ilyen potenciális messiás a 3D nyomtatás. Szerencsénk volt és kaptunk egy hazai fejlesztésű és gyártású eszközt az iskolába a Craftunique jóvoltából és azonnal használatba is vettük. Jelenleg három olyan területet látok, ahol ez az eszköz jó szolgálatot tehet a tanításban és szépen sorban írok is majd ezekről. Elsőként arról lesz szó, hogy a tanár miként tudja használni szemléltető anyagok készítésére és példákat is mutatok arra, hogy eddig mire használtuk.

    Bővebben...