• Angol nyelvtan - kicsit másképp

    Nyelvoktatás - egy hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    A nyelvtan nem véletlenül egyszerre rettegett eleme sok angolul tanulónak, valamint az egyetlen olyan 'dolog', amely valóban az angoltanár kiváltsága. Köztudomású hogy a nyelvtanár az, aki igazából semmihez sem ért, de mindenről beszél (egy nyelvkönyvet végiglapozva a környezetvédelemtől a demográfiáig rengeteg témával találkozunk, amelyek jó esetben külön végzettséget igénylő kérdések, mégis - nyelvtanárként - ezekkel mind foglalkoznunk kell az órán. Hál'istennek itt a nyelvtan, amit nem vehet el tőlünk senki - kivéve a modern szakirodalom, amely teljes gőzzel a nyelvtan kiszervezésére törekszik, ráadásul úgy, hogy már a vizsgákon is sorra szűnnek meg a nyelvhelyességi feladatlapok. Hát, ez a szomorú sorsunk. Ebben némi vigaszt nyújt a British Council videó gyűjteménye ITT TALÁLHATÓ, amelyben kezdőknek magyarázzák el közérthetően, hogy nyelvtan ügyben merre hány óra. Érdemes rákattintani egy percre, esetleg megosztani kezdő tanítványainkkal.

    Bővebben...

  • Word coach - szótanulás mobilon

    Nyelvoktatás - 2 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Hatalmas adatbázisok keletkeznek a nagy internetes cégeknél, és ennek egyre-másra látjuk nem csupán hátrányait, hanem előnyeit is. Remek példa a Google word coach, amely egy egyszerű szókincsfejlesztő alkalmazás, amelyet (ahogy látom) kizárólag mobilon érhetünk el jelenleg. Ahhoz, hogy szavakat tanulhassunk, szinte semmit sem kell tennünk, csupán a keresőbe beírni azt, hogy word coach, és már indulhat is a játék. Két szó közül kell eldöntenünk, hogy melyiknek a szinonimáját látjuk. Ha jól tippelünk pontokat kapunk. öt-öt kérdésből áll egy kör, és a végén minden megoldást újra megnézhetünk, illetve egy-egy szót kiválasztva azt is megtudhatjuk, hogy mi miért van úgy. Egyszerű, praktikus, hasznos, és ott van a mobilos böngészőnkben.

    Bővebben...

  • Semantris - egy addiktív játék angolosoknak

    Nyelvoktatás - 2 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Zseniális játékot fejlesztett a Google research, a neve Semantris ITT TALÁLHATÓ, és egy mesterséges intelligenciával játszhatunk nyelvi tetriszt. A tetrisz szabályai érvényesek, azaz különböző méretű és formájú blokkok kisebb blokkok esnek a képernyőre, azonban van a dologban egy csavar! Minden blokk színes, és majdnem minden blokkban egy angol szót találunk. A feladatunk az, hogy próbáljunk egy olyan szót találni, amelyet szerintünk a háttérben duruzsoló mesterséges intelligencia ezzel a szóval összeköt (pl. ha kitten a megadott szó, akkor lehet helyes a cat, az animal, vagy akár a small szó is). A lényeg az, hogy azt kell megtippelnünk, ahogy a mesterséges intelligencia feltérképezte ezt a szót. Figyelem! A játék angolórák megmentője, vagy a vesztük okozója is könnyen lehet. Büszkeség és fájdalom egyben, amikor angolóra elején (vagy a szünetben) megmutatjuk ezt a játékot, az órán nem játszunk vele, mégis sok diák büszkén mutatja az óra végén az új legjobb egyéni eredményeket :)

    Bővebben...

  • SMS történet szimulátor

    Internet a tanórán - 2 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Ma egy appot találtunk, amely segítségével remekül lehet SMS történeteket készíteni. A Chat story maker (ITT TALÁLHATÓ a Google play-en) beállításai rendkívül egyszerűk: kiválaszthatjuk a két szereplőt, elkezdhetünk gépelni, majd ha elkészültünk, egyetlen kattintással videót generálhatunk az SMS sztoriból. Ezt aztán elmenthetjük, és az órán lejátszhatjuk. Egyszerű, és viszonylag nagyszerű - és főleg egyszerű - alkalmazás.

    Érdemes nyelvórán például nyelvi funkciók tanítására használni - elsősorban nem hivatalos, formális szerkezetek bemutatására, persze.

    Bővebben...

  • Emberek leírása - Interaktív Family Guy játék

    Nyelvoktatás - 5 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Ma egy nyelvtanulásban, kezdőknél használható, szerintünk vicces oldalt ajánlunk. Ha a testrészeket tanítjuk, vagy csak szeretnénk a képleírást gyakorolni - abban is az emberek leírását - akkor hasznos lehet a Family Guy Yourself ITT TALÁLHATÓ nevű alkalmazás, ahol összesen nyolc szempont alapján (pl. orr formája, vagy nadrág) szabhatjuk személyre az alakokat. Érdekes lehet akár azt kérni a diákoktól, hogy egy híres embert próbáljanak meg összerakni az elemekből, vagy akár persze saját magukat, ha ezzel nem okozunk nekik traumát, persze. Sőt, akár diktálhatunk is nekik, és ki kell választaniuk minden elemnél azt, amire mi gondoltunk. Ezt továbbgondolva, akár párban is csinálhatják - mindenki létrehoz egy karaktert, és mesél róla. Ennek alapján a pár másik tagjának ki kell találni, hogy hogyan is nézhetett ki a másik rajza. Viszonylag kevés idő a gép előtt, és sok-sok jól irányított, hasznos beszéd.

    Bővebben...

  • A 100 legfontosabb fénykép adatbázisa

    Internet a tanórán - 9 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    A Time magazin zseniális gyűjteményét ajánljuk (ITT TALÁLHATÓ ) amely a történelem (kétségtelenül önkényesen kiválogatott) legfontosabb képeinek az adatbázisa. Mivel esélyes, hogy tanítványaink már kevesebb képpel találkoztak a listáról, kifejezetten hasznosnak tűnik, hogy minden egyes kép mellé egy leírást mellékelnek az oldal szerkesztői, ami rendkívül nagy segítség, mivel a történetek, a háttér nélkül keveset értenek meg a diákjaink a képek valódi értékéből. Mivel 100 kép van, ha csak tíz hasznosat találunk, már egy csodálatos, több órás képekről szóló projektet lehet összerakni a weboldal anyagából.

    Bővebben...

  • Logika a rajzfilmekben?

    Nyelvoktatás - 9 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Nem szoktunk ún. listicle-t ajánlani, de ez a mai lista kivétel, mivel zseniálisan működött az órán, és tökéletes anyag képleírás gyakoroltatására. Nem másról van szó, mint a helyenként elég vicces Bored Panda egy gyűjteményéről (ITT TALÁLHATÓ), ahol rajzfilmek logikájját kérdőjelezik meg - jogosan. Olyan képeket gyűjtöttek össze, ahol pl. Minnie egér megijed egy egértől, vagy Donald kacsa családja éppen egy sült csirkét eszik, netán azon gondolkodhatunk el, hogy Tarzan a dzsungelben hogyan és miért ilyen szépen frissen borotvált, vagy éppen Hamupipőke esetében hogyan lehet az, hogy aza méretű cipő csak pont rá jó az egész országban, és egyébként is, elég furcsa, hogy a herceg szerelmes lesz, de elfelejti az arcát annak akiért rajong. Rengeteg kép van, én tízet használtam fel közülük az órán, tökéletesen bevált. Bár a feliratok angolul vannak, a képeket bármilyen nyelvórán fel lehet használni, sőt, érdekes lehet médiaismeret órákon is talán gondoltébresztőnek.

    Bővebben...

  • Mesterséges intelligencia, rajzolás és nyelvtanulás

    Nyelvoktatás - 10 hónapja

    Írta: Nádori Gergely

    Arcok, emberek leírása még mindig a nyelvtanulás egyik jellemző és visszatérő eleme. Hogy ezt megkönnyítsük, ajánljuk a MakeGirls (ITT TALÁLHATÓ) oldalt, ahol összesen 12 változót állíthatunk be, és ezek alapján generál a program számunkra egy rajzot. Lehet diktálni az órán, és megnézni, hogy kinek milyen kép jön ki, de fordítva is lehet használni a játékot, azaz a megadott képek alapján meg lehet próbálni visszafejteni, hogy milyen változókat állíthattunk be. Mindkét megoldás garantált szórakozás és tanulás kezdő angolosoknak. Az oldalt mesterséges intelligencia hajtja, és az eredeti terv az volt, hogy lelkes anime rajongók készíthessenek új karaktereket akkor is, ha éppen nem tudnak rajzolni.

    Bővebben...

  • Szerelmi történet emojikkal elmesélve

    - egy éve

    Írta: Prievara Tibor

    Már írtunk róla, hogy az emojik remekül használhatóak valódi érzelmeket kifejező íráskészséget fejlesztő feladatokban. Közreadtuk például Miley Cyrus életét emojikkal elmesélve. Ma egy rövid, könnyednek tűnő, ám komoly társadalmi problémát tárgyaló emoji történet videót ajánlunk. Megállíthatjuk minden egyes emoji után, és hagyhatjuk, hogy a történet alakítsa önmagát. Külön izgalmas, hogy van jó megoldás, amit ki lehet találni, és logikusan vezet a végkifejlethez. A videó ITT TALÁLHATÓ, a poént nem lőjük le :)

    Bővebben...

  • Időmérleg - interaktív grafika

    Internet a tanórán - egy éve

    Írta: Prievara Tibor

    A KSH 2009-2010-ben egy zseniális kutatást végzett, amelynek érdekes interaktív grafika lett a vége (IDE KATTINTVA érhető el). Az Időmérleg névre keresztelt felmérésben arra voltak kíváncsiak, hogy a magyar lakosság mivel is tölti a napjait. Az adatfelvételről ezt írja a KSH: "A KSH adatgyűjtéseiben a felvételre kijelölt, háztartásonként egy személy előre meghatározott napjának teljes napi időfelhasználásáról a kijelölt napot követő napon kérdezőbiztos tölti ki ún. tegnapinterjú keretében az időmérlegnaplót." Azaz elég részletes, alapos kutatásról van szó, amely ráadásul rengeteg információt nyújt. Én nyelvórán az 'egy napom' jellegű órákon használom, mert azt gondolom, hogy sokkal érdekesebb a diákoknak valódi emberek valódi időtöltéséhez viszonyulni. Lehet nyelvtan gyakorlására is használni, például megtippelni, hogy ki mit csinálhat és mikor. Angoltanároknak külön öröm, hogy az egész elérhető angolul is, azaz duplán is autentikus.

    Bővebben...