• Mit küldött fel a NASA az űrbe a földi életről?

    Angolos ötletekX - 5 éve

    Írta: Prievara Tibor

    A NASA Voyager száguld egyre messzebb a Földtől, és a fedélzetén 116 képet tartalmaz mindarról, amit szeretnénk) vagyis a NASA szeretne a nevünkben) egy esetlegesen az űrszondával találkozó intelligens földönkívüli civilizációnak elmesélni magunkról. Kik vagyunk, honnan jöttünk, hová tartunk, és miről ismerszünk meg. A 116 képet a Vox egy YouTube videóban (ITT TALÁLHATÓ összefoglalta, és 5 percben fogyaszthatóvá tette. Mondanunk sem kell, hogy egy nyelvtanárnak (de nem csak neki!) micsoda aranybánya lehet ez a rövid videó. Érdekes lehet akár köré egy teljes projektet szervezni, ahol a diákoknak egy időkapszulát kell összeállítaniuk mindazokkal a képekkel, amelyeket jelenleg ők küldenének az űrbe, és a földi civilizációról szólnak.

    Bővebben...

  • Emberi jogok - tudástár angolul és magyarul

    Tananyagbázis - 5 éve

    Írta: Prievara Tibor

    Az Emberi jogi nevelők hálózata, azaz EJHA egy elég részletes Tudástárat rakott össze, tele hasznos, vagy annak tűnő emberi jogi órai aktivitásokkal és érdekes háttéranyagokkal. Mindezt egy megosztott Google Drive-ban találhatjuk, mégpedig IDE KATTINTVA. Találhatunk példásul roma holokauszt, vagy éppen gyűlöletbeszéd témában is érdekes, mindkét nyelven elérhető forrásokat. A gyűlöletbeszédről készített tananyag (Tool kit) nem csupán hátteret ad, hanem segít a téma interaktív feldolgozásában is. Vita, definíciók, óravázlat található a tananyagban. Emellett is természetesen rengeteg egyéb témáról is tájékozódhatunk, és ha esetleg akár magyarul vagy angolul szeretnénk órákat szervezni, ehhez is sok izgalmas ötletet kaphatunk.

    Bővebben...

  • Morális dilemmák önvezető autók kapcsán

    Internet a tanórán - 7 éve

    Írta: Prievara Tibor

    moral machine Nagyon izgalmas, elgondolkodtató és tanulságos (ráadásul némileg interaktív) oldalt készített az MIT arról, hogy vajon milyen morális kérdéseket vet fel a technológia fejlődése. Az ITT TALÁLHATÓ oldalon több dolgot is csinálhatunk. Ha a Judge oldalra lépünk, akkor 13 előre elkészített szcenárióban tesztelhetjük magunkat. Mit tenne vajon a vezető nélküli autó, ha egy zebrán 3 gyerek menne át, viszont a kormányt elrántva az autóban ülőket vezetné egy betontömbnek? Kinek az életét mentené meg? A helyzetek rendkívül érdekesek, és fontos kérdéseket vetnek fel. Vajon szükséges-e, hogy egy autónak legyenek 'elvei'? Vajon mi alapján tudna választani? Ha mindez nem elég, akkor az oldalon (Design címke alatt) saját szcenáriónkat is elkészíthetjük.

    Bővebben...

  • Pearl Harbor - interaktív történelem

    Internet a tanórán - 7 éve

    Írta: Prievara Tibor

    PH Ha lehet (ls ha van némi igény rá), szívesen szervezek ún. tartalom-alapú nyelvórákat, ahol a nyelv valóban csak a vivőanyag, és amiről igazából szó van, az valami más. Az interaktív Pearl Harbor térkép esetében a japán támadás éppen. Mindez nagyon igényesen és szépen kivitelezve, viszont cserébe elég sokáig töltődik (félő, hogy az oldal meghaladja a mai magyar közoktatás sávszélességét). Cserébe viszont nagyon igényes, és menő, ahogy az interaktív térképen mozogva, akár túlélők személyes történeteit megismerve, mozaikokként összerakhatjuk az eseményeket. Az oldal ITT TALÁLHATÓ, és valóban legyünk vele türelmesek!

    Bővebben...

  • Nézzük 2015-öt újra: 67 érdekes kép

    Internet a tanórán - 8 éve

    Írta: Prievara Tibor

    2015 Nem csupán nyelvtanároknak szól a mai ötlet, bár én ezt a 'feladatot' szinte minden évben - így vagy úgy - megcsinálom angolórán. Szerencsére rengeteg képet és képgyűjteményt találhatunk az interneten, amelyek a 2015-ös évet próbálják összefoglalni számunkra. ITT TALÁLHATÓ például egy angol nyelvű, 67 képet tartalmazó oldal, amely elég lehet ahhoz, hogy akár egy egész órán keresztül próbáljuk felidézni és értékelni az elmúlt évet, esetleg elgondolkodjunk közösen arról, hogy mit tartogat 2016 a megjelenített események kapcsán. Lehet képdiktálást csinálni (ahol a képet csak az egyik diák látja, akinek le kell 'diktálnia' mindent a partnerének, akinek viszont az a feladata, hogy lerajzolja az eredetit), vagy párban találgatni, hogy mely események lehettek, esetleg lehet egy-egy igaz-hamis állítást megfogalmazni mindegyikkel kapcsolatban, emellett akár egy-egy képet nyomtathatunk mindenkinek a magyarázattal, és a teremben körbejárva próbálhatják egymást kérdezgetni/tanítgatni az eseményekkel kapcsolatban.

    Bővebben...

  • CNN - hírek diákoknak

    Nyelvoktatás - 9 éve

    Írta: Prievara Tibor

    cnn Kérdés, hogy mennyire legyünk aktuálisak nyelvórán - vajon fontos-e, hogy foglalkozzunk azzal, ami a világban éppen történik. Ilyen lehet a bevándorlási hullám kérdése jelenleg, ez a három részes videó a Vice oldaláról (angolul, angol felirattal, IDE KATTINTVA) például arról szól, hogy mi a helyzet Líbiában. Sokszor tapasztalom, hogy diákjaink propaganda hírek, vagy egyéb érzelmileg túlfűtött kommentárok alapján formálnak gyakran szélsőséges véleményt egyes aktuális kérdésekről. Én jobban szeretem a magyar forrásoknál a BBC vagy egyéb külföldi források elemzéseit. Ebben nagy segítség például a héten ismét új anyagokkal jelentkező CNN Student News (ITT TALÁLHATÓ). Diákoknak szánt érdekes hírekkel lehetünk folyamatosan aktuális az órán, ellenben nem kell nekünk felkutatni és feldolgozni a forrásokat.

    Bővebben...

  • Mi lesz, ha ...? A feltételes mód és az Economist

    Nyelvoktatás - 9 éve

    Írta: Prievara Tibor

    world if Nagy kedvencem az Economist, és most is egy csodálatos ötlettel álltak elő. Mi lenne a világgal, ha ...? címmel a jövőbeli eseményekre probálnak szcenáriókat gyártani (ITT TALÁLHATÓ az oldal). Mi lesz a világgal, ha megtáamdnak egy NATO tagországot, ha felbomlik Oroszország, ha Hillary Clinton lesz az elnök, vagy éppen ha tényleg megnő az orrunk, ha hazudunk. Összesen 20 kérdésben találunk érdekes információkat ... ezek lehetnek audiók, videók, vagy szövegek. Akár tematikusan feloszthatjuk a leírásokat, vagy választhatnak a diákok egy-egy érdekesebbnek tűnő jövőképet és arról beszámoilhatnak egymásnak.

    Bővebben...

  • Híres emberek napi rutinja - interaktív infografika

    Nyelvoktatás - 9 éve

    Írta: Prievara Tibor

    routines Zseniális, egyszerű és mégis sok-sok dologra használható infografikát találtunk. Az ITT TALÁLHATÓ interaktív grafika azt mutatja be, hogy híres emberek milyen rendszerben élték mindennapjaikat. Közel harminc híresség napi rutinját követhetjük, köztük Thomas Mann, Beethoven, Vonnegut, Kant, vagy éppen Murakami életének eseményeit. Mindegyik ismert emberről egy rövid leírást is találhatunk, ami segíthet, ha órán használnánk az anyagot, nem kell magyarázni, ki is volt Styron, Amis vagy éppen Nabokov. Emellett izgalmas, hogy a megadott 6 kategóriát (kreatív munka, alvás, napi teendők, pihenés/étkezés, mozgás és egyéb) külön színnel jelzik nekünk, sőt, azt is megtudhatjuk, hogy mi volt az adott ember életében az, amit a kategóriában végzett (pl. ki sétált, ki futott vagy éppen gyúrt testmozgás gyanánt). Órán további lehetőségeket is kínál az oldal ...

    Bővebben...