• A kooperatív készség fejlesztése a pontrendszer keretei között irodalomórán - Szántó Léna írása

    Vezércikk - egy éve

    Írta: Prievara Tibor

    A 21. századi oktatás három nagy kihívásából kettőre (IKT-használat és valós problémákra fókuszálás) megoldást nyújtott a Prievara Tibor által kidolgozott, gamifikáción alapuló értékelési rendszer. Ez olyan keretet jelent a tanórákon, mely demokratizálja az oktatási folyamatot, a tudásépítést helyezi előtérbe és a korábbinál nagyobb felelősségvállalásra ösztönzi a diákokat, hiszen jóval többször kerülnek döntéshelyzetbe. A hazai tapasztalatok alapján a jelenlegi berendezkedés nem támogatja a diákok önállóságát a saját tanulási folyamatuk szervezésében, ezért is tartom nagyon előremutatónak a pontrendszert, hiszen az egész életen át tartó tanulás koncepciójának (LLL) megalapozásához alapvető az önszabályozás kialakítása, a metakognitív képességek fejlesztése.

    Bővebben...

  • Szemfényvesztés és parasztvakítás? Avagy mennyire szórakoztasson az oktatás

    Vezércikk - egy éve

    Írta: Prievara Tibor

    uncsi A Miami Herald hasábjain írt egy kicsit harcos, mégis némileg elkeseredett cikket egy tanárnő, ezzel a címmel: Unatkoznak a diákjaid az iakolában? Mondd meg nekik, hogy oldják meg. A szerző úgy látja, hogy manapság az oktatásban elcsúszott a fókusz. Olyan hívószavak mellett, hogy differenciálás, élménypedagógia, eljátékosítás stb. a pedagógia egy termék lesz, a diákok fogyasztók, a tanár pedig szolgáltató. Ha a tanóra (vagy projekt, házi feladat stb.) nem elég érdekes, játékos, izgalmas, akkor a diákok nem csinálják, vagy csak fél gőzzel. A termék nem kell. A cikk írója úgy látja, hogy egy nagyon veszélyes spirálba kerül így az oktatás, ahol folyamatosan megpróbáljuk tanárként változatos eszközökkel átütni a diákok egyre magasabb ingerküszöbét. Gondolkozzunk el ezen egy percre!

    Bővebben...

  • BeeTheBest - értékelés másképpen

    Tippek, trükkök - 2 éve

    Írta: Prievara Tibor

    beethebest Mindig öröm, ha magyar kezdeményezésekről tudunk beszámolni. A BeeTheBest (angol neve ellenére) egy újabb magyar vállalkozást takar. 'Értékelés másképpen' - ez a cikk címe, ami arra utal, hogy az oldal megálmodói megpróbálják valahogy játékosabbá tenni az értékelést. A 'játékossá tétel' lassan kezd a 'digitális bennszülött'-höz hasonlóan agyonhasználttá válni, és itt sem arra kell gondolni, hogy videójátékká válik a tanulás, hanem egy olyan rendszert fejlesztettek, amely képes valahogy az egyéni tanulási útvonalakat és a differenciált értékelést lekövetni. Az igazság az, hogy a 'megálmodói' sem volt egészen igaz, hiszen ez az a rendszer, amit már évekkel ezelőtt jómagam megálmodtam, a BeeTheBest ennek egy érdekes, vizuálisan megjelenített lenyomata. Az oldal ITT TALÁLHATÓ, aki nem hiszi, járjon utána.

    Bővebben...

  • Újabb izgalmas magyar fejlesztés: bővült az e-StudyGroup

    Tippek, trükkök - 2 éve

    Írta: Prievara Tibor

    e-studygroup Sok-sok munkával sikerült az e-StudyGroup szolgáltatásait bővítenünk. Nagy öröm, hogy ezzel is elkészültünk. Az e-StudyGroup a TanárBlog szakmai boszorkánykonyhájából nőtt ki, és nő egyre nagyobbra. Jelenleg már arra is képes, hogy pillanatok alatt (tényleg 2 perc!!) változatos, izgalmas, játékos feladatsorokat állíthassunk össze a segítségével, majd ezt egyetlen mozdulattal, nem publikus módon megoszthassuk a diákjainkkal. Összesen 12 feladattípus közül választhatunk, szabadon variálhatjuk őket, illetve akár egy-egy feladattal (pl egy vicces puzzle játék) is meglephetjük digitális tanulásra kiéhezett diákjainkat, avagy saját gyermekeinket. Minderről nem restelltem egy videót is készíteni (IDE KATTINTVA tekinthető meg), itt 2 perc alatt lehet azt megtanulni, hogyan lehet két perc alatt feladatsorokat készíteni. Kár lenne kihagyni!! ITT LEHET kipróbálni.

    Bővebben...

  • Igazi űrkaland

    Termtudos ötletek - 2 éve

    Írta: Nádori Gergely

    galxyzSokféleképpen lehet megvalósítani a játékosítást (gamification-t), a klasszikus elképzelés, hogy tegyük magát a tanulást játékká. Ezt az elvet követi a Galxyz nevű játék is (ITT TALÁLHATÓ). A játékban egy kisfiúval és lebegő segítőjével kell megmentenünk a világot (mi más is lehetne a feladat), de ehhez nem harcolni vagy varázsolni kell, hanem minél többet tudni. Izgalmas játékokon keresztül ismerkedik meg hősünk az erőkkel, a gravitációval, az ökoszisztémákkal. Érdemes megemlíteni, hogy a játék a Unity playerre épül (ezért sem fut Chrome böngészőből), így kifejezetten szép, látványos.

    Bővebben...

  • Még egyszer a pillecukorról

    21. századi tanár - 2 éve

    Írta: Nádori Gergely

    pillecukorAz elmúlt években a pszichológiában egyre fontosabb szerepet kap az önkontroll. Míg néhány évtizeddel ezelőtt az volt az egybehangzó vélemény, hogy a kiegyensúlyozott psziché, a sikeres élet kulcsa az önmegvalósítás és az önbecsülés, de az utóbbi években ezek mellett (vagy ezekkel szemben) egyre több szó esik az önkontrollról, az elhalasztott jutalmazásról mint fontos (legfontosabb) tényezőről. Miről is van szó? Remekül foglalja ezt össze Joachim de Posada előadása (magyar felirattal is IDE KATTINTVA). A ma már klasszikus pillecukor kísérletet ismerteti:

    Bővebben...

  • Classcraft - komolyan vett játékosítás

    21. századi tanár - 3 éve

    Írta: Nádori Gergely

    classcraftA játékosítás (gamification) a 21. századi pedagógia egyik kulcsszava. Sokan sok mindent értenek alatta, vannak, akik számítógépes játékok használatát oktatási célra, mások pedig annak a motivációnak a beépítését a tanulásba, ami az elszánt játékosokat jellemzi. A Classcraft alkalmazás (ITT TALÁLHATÓ) ötvözi ezt a két szemléletet. A klasszikus értelemben vett játékról van szó, ami mégis nagyon erősen kapcsolódik a tanuláshoz. Az ingyenesen használható rendszer lényege a következő:

    Bővebben...

  • Ballstrike - Windows App otthoni edzéshez

    Letölthető anyagok - 4 éve

    Írta: Prievara Tibor

    A TanárBlog új szolgáltatással bővül, mától ugyanis rendszeresen jelentkezünk az APP HÍRADÓ nevű rovatunkkal, ahol - nem meglepő módon - oktatásban (vagy csak úgy egyébként) hasznos app-okat mutatunk be különböző platformokra. Az első ilyen egy Windows 8-ra készült kis játék, ami nagy mozgásigényű gyerekeknek (és felnőtteknek) kínál szórakozást és nyújt megoldást arra is egyben, hogy a gyerekeink ne egymást püföljék. A Ballstrike nevű játék (INNEN TÖLTHETŐ LE) nagyon egyszerű: a videókamera érzékeli a helyzetünket, majd különböző színű labdák jelennek meg a képernyőn. A dolgunk az, hogy ezeket kipukkasszuk. Hatalmas élmény, hogy a mozgásunkat érzékeli a program, így gyakorlatilag a Kinect élményét kapjuk. Természetesen a leghatékonyabb úgy, ha a program által javasolt távolságot megtartjuk a géptől, így biztosan sokat mozgunk. A játék teljesen frenetikus hatással van gyerekekre, akár 30 percig is ugrálnak előtte rendületlenül, majd összeesnek a fáradtságtól.

  • Játékos matek - matekos játék

    Letölthető anyagok - 4 éve

    Írta: Nádori Gergely

    Ritkán ajánlunk fizetős dolgokat, most mégis megtesszük, mivel ez a program nagyszerűen ötvözi a játékot a tanulással. A neve DragonBox (ITT TALÁLHATÓ) és az egyenletrendezés alapjait tanítja meg már nagyon kicsiknek is. Elérhető mobiltelefonra és PC-re is (1500 forint az ára, nem észvesztő). Két változata is van, egy egyszerűbb a kicsiknek (5 éves kortól) és egy összetettebb (12 éves kortól).

    A lényege nagyon egyszerű, van egy két félre osztott mező, a mezőkben mindenféle dolgok és egy doboz. A cél, hogy úgy rakosgassuk a dolgokat, hogy a doboz maradjon egyedül. Ha sikerül, a dobozban levő szörny (sárkány) növekszik egy kicsit. Gyorsan és könnyen átláthatók a szabályok, látványos a grafika, olyasmi, amivel szívesen eljátszadozik az ember. Csak közben megtanulja a mérleg-elvet, az egyenletek megoldásának módszerét. Leteszteltem egy 8 és egy 11 évesen teljesen jól működött. Bevallom, egy 43 éves is végigcsinálta.

    Bővebben...