A Digitális Tanulás Kézikönyve
Hírek - 2020. november 22.
A TanárBlog Digitális Tanulás Kézikönyve egy 10 modulból álló videókkal, letölthető dokumentumokkal, eszközökkel, módszertani tippekkel és trükkökkel telepakolt anyag, ami minden tanárnak segít abban, hogy eligazodjon a digitális kor útvesztőjében és izgalmasabb, érdekesebb, hatékonyabb órákat tartson online és offline egyaránt. Az anyaghoz csatlakozva azok számára, akik megvásárolják webinárium sorozatot is szervezünk, ahol az egyes modulokhoz adunk kiegészítést, hátteret, lehetőséget a megbeszélésre, beszélgetésre. A webináriumra külön is vásárolhatók jegyek, de az anyag megvásárlásával mindenki jogosult részt venni rajtuk. A 10 modul a következőképpen épül fel:
1.modul: Élhető rendszer a tanárnak
A Digitális tanulás 1. modul interaktív feladatokat, összesen 4 videós tananyagot, keretrendszerek összehasonlító elemzését, és még sok minden egyebet tartalmaz. Minimum 90 percnyi tanulásra elég, és elindít a digitális tanulás útján.
Ebben a modulban a digitális tanulás első lépéseit vesszük végig.
Fontos, hogy a Digitális Tanulás online tananyagaiban változatos, sokoldalú, rengeteg konkrét ötlettel, példával, mégis rendszerbe szedetten indulhatsz neki bátran a digitális tanításnak.
Ebben a modulban szó lesz az alábbiakról:
- A digitális tanulás kereteinek (fizikai és digitális) megteremtése
- Milyen problémákkal, nehézségekkel kell majd számolnunk?
- Hogyan válasszunk digitális eszközöket?
- Tervezzük meg a digitális napi rutint.
- Imerjük meg a digitális tanártípusokat
- Diagnosztikus felmérés: hol tartasz most? Mit gondolsz, hiszel, jelenleg a digitális tanulásról?
- Több videós anyagban felvázoljuk a problémákat, majd javaslunk rá megoldásokat is
- Kontroll a tanteremben - elmesélem egy videóban, hogy hogyan lettem macska, és mit üzen ez nekünk arról, hogy 'ki az úr' a tanteremben.
- Pontos tervezési térképet adunk ahhoz, hogy a neked megfelelő digitális eszközöket tudd kiválasztani.
FONTOS! A modulban NEM eszközválasztékot találsz, hanem egy olyan módszertant, amely segítségével sokkal könnyebben és magabiztosabban tudsz választani a rengeteg eszköz közül.
Készítettünk egy összehasonlító elemzést több elérhető keretrendszerről, mit tudnak, mit nem, és mindezt mennyire.
Végül az összes fontos kérdést feltesszük neked/veled, hogy valóban a leghasznosabb és számodra legmegfelelőbb online oktatási és tanulási környezetet tudd kialakítani saját magad és a diákjaid számára.
2. modul: Digitális tanítás - az első lépések
A Digitális tanulás második modulja interaktív feladatokat, összesen 4 videós tananyagot, 'első online tanórám' óravázlatot, rengeteg ötlettel, és még sok minden egyebet tartalmaz.
Minimum 90 percnyi tanulásra elég, és segít kialakítani az online oktatási környezetet.
Készítünk világos szabályrendszert, ezeket meghatározott normák alapján állítjuk össze
- mit tegyünk, hogy működjön az átállás
- hogyan lehet legyőzni a 'digitális ellenállást' és egyáltalán mi az
- milyen a 21. századi tanuló? Valóban olyan?
- hogyan tudom az első digitális órámat megszervezni - miért baj az, ha úgy kezdjük, hogy '... szóval a terminális oxidáció'.
- gyakorlati, már holnap használható ajánlások a hatékony óratartáshoz
- a szinkrón és az aszinkrón tanulás
- megtanulhatjuk személyessé tenni a digitális teret, az osztálytermek díszítése mindig fontos kérdés, miért lenne ez másképp a digitális térrel?
- ajánlunk egy könnyen követhető protokollt arra, hogyan lehet a kimaradó (lemaradó) diákokat elérni.
Mindehhez rengeteg videó, interaktív anyag, és multimédiás elem tartozik, amelyek segítségével magabiztosan indulhatunk el a digitális tanulás útján.
3. modul: Digitális - live – tanórák
A Digitális tanulás harmadik modulja interaktív játékot, összesen 4 videós tananyagot, gondolattérképet, óravázlat sablont, és rengeteg gyakorlati tanácsot, konkrét tippet, trükköt kínál. Minimum 90 percnyi tanulásra elég, és segít megtervezni a digitális órákat általában, és a következő tanórán pedig konkrétan :)
- 'második online tanórám': recept, ötletek, ajánlások
- letölthető óravázlat sablon a tervezéshez
- miben más az online óra, mint az offline óra?
- mire kell figyelnem az online tanórákon?
- összefoglaló gondolattérkép segíti a tervezést
- a digitális órákhoz készült óravázlat sablont kapunk, amely jelentősen megkönnyíti az óravázlatok elkészítését
- milyen fontos kérdésekre kell válaszokat találnunk, amelyek megoldhatják a problémáinkat, és valódi tanulás felé vezetnek minket
- vicces, szerkeszthető, letölthető, illetve interaktívan is játszható online tanórai bingo játékot is készítettünk.
- a modul végére tudatosulnak az online és az offline óratartás közötti különbségek, az online tanórák tervezéséhez kész receptet adunk, illetve egy kiegészítőő ötlettárat is atanórák színesebbé tételéhez.
4. modul: Tanár-diák kapcsolattartás
A Digitális tanulás negyedik modulja interaktív kérdőívet, összesen 4 videós tananyagot, letölthető és felhasználható 'digitális illemtan' tananyagot, és rengeteg gyakorlati tanácsot, konkrét tippet, trükköt kínál. Minimum 90 percnyi tanulásra elég (+plusz 40 perc a digitális írástudás kompetenciamérés tesztje), és segít megtervezni a digitális kommunikációt a diákokkal.
Mindez nem is olyan egyszerű, mint azt talán elsőre gondolnánk. Nézzük, mit ajánlunk ehhez:
- miben más a digitális kommunikáció?
- hogyan kerüljük el a digitális kommunikáció csapdáit
- milyen rendszerességgel kommunikálunk, kinek, miért és mit?
- hogyan ronthatunk saját hitelességünkön az elcsúszott kommunikációs tervezéssel?
- az iskolai munka során nagyon sok 'kapcsolódási pont' van a diákokkal. Ezek elvesznek az online tanulással. No de mi van, ha mégsem?
- megmutatjuk, hogyan lehet hatékony kommunikációs stratégiát kidolgozni, amely már az első héten eredményeket hoz
- ha kommunikáció, akkor nem kerülhető meg az SCL (diák-központú tanulás) rendszere. nem is kerüljük meg :)
- ha kommunikálunk, kérdés, hogy mennyire értünk a digitális világ nyelvén! Ebben segít a modul végén elérhető Digitális Írástudás Kompetenciamérés, ahol próbára teheted saját digitális képességeidet (OECD ajánlások alapján)
- szólunk még a 'digitális alibi' jelenségéről, ennek felismeréséről, jellemzőiről, lehetséges elkerüléséről.
Összefoglalva, ez egy rengeteg hasznos, gyakorlati és digitális tanári kompetenciánkat több irányban is fejlesztő modult ajánlunk.
5. modul: Egyéb kapcsolatok, digitális kommunikáció
A Digitális tanulás ötödik modulja összesen 3 videós tananyagot, gondolattérképet, letölthető dokumentumokat (például komplex digitális házirend sablont ajánlunk, ráadásul külön diák/szülő ÉS tanár verziót), és rengeteg gyakorlati tanácsot, konkrét tippet, trükköt kínál. Minimum 90 percnyi tanulásra elég, és segít megtervezni a digitális kommunikációt hatékonyan szervezni, hiszen nem csak a diákok felé fontos ezt kitalálni, hanem a szülők, illetve a tantestület többi tagja irányában is. Nézzük a menüt:
- tervezzük meg a diák-tanár csatornán kívüli kommunikációs célokat, szereplőket
- két hiba: túl kevés vagy túl sok kommunikáció. Hogyan lehet mindezt kordában tartani?
- mi a helyzet az adatvédelemmel? Adatvédelmi protokollt ajánlunk
- letölthető, felhasználható, átírható, kiegészíthető, szerkeszthető digitális házirendet adunk tanárok, tantestületek részére
- ennek a házirendnek elkészítettük a diákoknak/szülőknek szóló verzióját is (szintén szabadon módosítható sablonként)
- segítünk elkerülni a digitális tanulás csapdahelyzetét: a szülő ne tanítson, a tanár pedig ne akarja azt szabályozni, hogy a diákjai otthon mennyi időt töltenek a képernyők előtt. Találjuk meg a saját szerepünket.
- kiemelten fontos a kommunikáció a szülőkkel ebben a helyzetben. Ők sem tudják, pontosan minek kellene történnie, esteleg csak az e-naplóból értesülnek arról, hogy a gyerek nem jár órákra, vagy nem adott be valamit.
- hasznos és szükséges lenne arra is figyelni, hogy a szülői közösség tudjon egymással kapcsolatot tartani. Találjuk ki ennek a formáját és segítsünk egymásnak - nekünk is könnyebb lesz
- összefoglaló gondolattérkép segíti a kommunikációs csatornák tervezését, az összefüggések értelmezését.
6. modul: Tanári kompetenciák a digitális térben
A digitális tanulás anyag 6. modulja 4 videós anyagot, motivációt növelő technikákat, motivációs mátrixot és még sok egyebet tartalmaz. Segítségével az online óráinkat még hitelesebbé tehetjük.
A hitelesség az online tanítás kulcsmomentuma, ha nem teremtjük meg a digitális tanulás hitelességét, nem sok sikerünk lesz. A kérdést több oldalról is körüljárjuk és konkrét technikákat, ötleteket is adunk ahhoz, hogy lehet hiteles az online tanulás.
A modulban szó lesz arról, hogy
- mi is a hitelesség a tanításban és a tanulásban?
- milyen elemei vannak a hitelességnek?
- hogyan lehet a hitelességet megteremteni és mivel lehet rombolni?
- hogyan lehet fenntartani a hitelességet?
- milyen technikákat használhatunk a hitelesség megteremtésére?
Ezeken túl megnézzük milyen tanári komptenciákra van szükség a hitelesség fenntartáshoz. De nem elméleti tananyagról van szó, lefordítjuk a mindennapi helyzetekre és tanítási technikákra is a hitelesség megteremtésének kérdését. Mindezeken túl bemutatunk egy izgalmas eszközt, a motivációs mátrixot, amivel gyorsan elemezhetjük a tanulási folyamatokat a hitelesség szempontjából.
7. modul: Digitális tervezés - tanulási időszakok
A Digitális tanulás tananyag 7. modulja arról szól, miként lehet megtervezni egy tanulási időszakot. 3 videó, 4 letölthető sablon, 90 percnyi tanulásra elegendő anyag segít megtervezni egy online tanulási időszakot.
- Bemutatjuk a tervezés kezdeti lépéseit, a tanulói profil elkészítését. Ezzel az eszközzel ki tudjuk választani azokat az eszközöket, amik megfelelnek a kitűzött céljainknak.
- Lépésről lépésre vezetünk végig a tervezés lépésein.
- Adunk egy olyan eszközt is, amivel egy pillantással megállapíthatod, hogy mennyire kiegyensúlyozott az általad tervezett időszak és mennyire megalapozott a motivációja. Az eszköz használatát videóban mutatjuk be.
- Segítünk a tanulás során keletkező adatok begyűjtésében és felhasználásában is. Az anyagban mindent megtalálsz, hogy sikeres digitális tanulási időszakokat tervezhess.
A Digitális tananyag 8. modulja a tanulói aktivitást veszi górcső alá. Négy videóban elemezzük és mutatjuk be, hogy mit jelent a tanulói aktivitás az online környezetben.
- Konkrét példákon látható, hogy milyen szintjei lehetnek a bevonódásnak az online tanítás során. Felsoroljuk, hogy milyen eszközökkel lehet erősíteni a tanulók bevonódását.
- Segítünk abban is, hogy ki tudd választani a megfelelő eszközt ahhoz, hogy a lehető legjobban be tudd vonni a diákokat a tanulásba. A sikeres eszközválasztás kulcsfontosságú az online környezetben, ezért ezzel részletesen foglalkozunk.
- Ahhoz is adunk segítséget, hogy miként lehet a tanulói aktivitást fenntartani, fejleszteni, mi léphet a megszokott fegyelmezés helyébe.
9. modul: Értékelés, feedback, visszajelzés
Az értékelés az online tanulás Achilles-sarka, a klasszikus eszközök nem működnek, de közben kiemelkedően fontos, hogy minél több visszajelzést kapnak a tanulók. 5 videó segít abban, hogy a visszajelzés mestere lehess az online tanulás során is.
Két teszt is segít abban, hogy lásd milyen az értékelés a digitális környezetben, majd képes legyél olyan értékelési rendszert tervezni, ami hatékonyan működik és segíti a diákok tanulását.
A modulban bemutatjuk a gamifikációs tanulási rendszer felépítését és működtetését is. Részletekbe menően mutatjuk be, milyen elvek alapján és hogyan készíthetsz te is gamifikációs környezetet a diákjaidnak.
Mindezeken felül az értékelőtáblázatok és az adaptív tesztek készítésének titkait is feltárjuk, hogy igazi visszajelzés-guruként fejezd be ezt a modult!
10. modul: Egy tanulási időszak terve
Ebben a modulban nagyon gyakorlati lépésről-lépésre útmutatót kapsz ahhoz, hogy miként lehet egy online tanulási időszakot megtervezni. Építve a korábban bemutatottakra, a tanulói profil elkészítésétől, az eszközválasztáson, a tevékenységtervezésen, a hitelesség megteremtésén és a kapcsolódási pontok megtervezésén át az értékelési rendszer kidolgozásáig mindent eléd tárunk.
A választott tantárgy ehhez az angol nyelv, aminek egy egységét tervezzük végig közösen. hat lépésben jutunk el addig, hogy egy kulcsrakész tanulási tervünk legyen a diákok számára.
Nem csak a teljes folyamat lehet tanulságos, hanem egyes elemei, ötletei is, amiket könnyen át lehet emelni akár más tantárgyak gyakorlatába is!
A digitális oktatás egyik legnagyobb kihívása a hibrid oktatás, amikor a tanulók egy része az iskolában, egy másik része online követi az órát. Hogy lehet erre tervezni? Főleg, napról napra változhat ki van éppen a teremben és ki van a gép előtt? egy konkrét példán mutatjuk be!
Sorra vesszük, hogy milyen munkaformák jöhetnek szóba, ezeket milyen tevékenységeknél használhatjuk, majd mindebből felépítünk egy rendszert. Megvizsgáljuk a motivációs és kapcsolódási pontjait és kialakítjuk az ennek megfelelő értékelési rendszert is. Az így összeállított tanulási szakasz akár teljesen online, akár hibrid módon is működtethető.
A választott tantárgyunk ebben az esetben a biológia, a klasszikus genetika tanulását hibridizáljuk.