• Iskolai előfizetés a TanárBlogon

    Hírek - 2 napja

    Írta: Nádori Gergely

    kepSokan kértétek és végre sikerült megoldani, mától lehet csoportos előfizetést indítani a TanárBlogon, így megvan a lehetőség arra, hogy tantestületek, szervezetek, csoportok közösen fizessenek elő. Ilyenkor egy számlát kaptok (például az iskola fenntartója). A lehetőség nem csak iskoláknak, bármilyen szervezetnek nyitott. Az előfizetésben levő összes ember megkapja a hírlevelünket, előfizetőknek szóló kiadványainkat és természetesen részt vehetnek az előfizetőknek szervezett webináriumokon, szakmai napokon is.

    A dolog nagyon egyszerű:

    1. Az adminisztrációhoz is használt e-mail címmel regisztráljatok és válasszátok az Iskolai előfizetés opciót. Ennek díja egy évre 99 000 forint, amiért 10 felhasználó férhet hozzá TanárBlog anyagaihoz.
    2. Felvesszük a kapcsolatot e-mailben és megkérdezzük, hogy milyen további felhasználókat (e-mail címeket) adjunk hozzá az elfizetéshez. Az első tíz e-mail cím, az első tíz felhasználó díját fedezi az Iskolai előfizetés. (Már ez is komoly kedvezmény, tíz éves előfizetés díja 109 990 forint lenne.)
    3. Ha később cserélni akarjátok az előfizetőket, vagy bővíteni az előfizetést, keressetek minket e-mailben.

    Ha bármi kérdésetek van az előfizetéssel kapcsolatban, írjatok a [email protected] címre, vagy keressetek minket a Facebookon!

    Bővebben...

  • Nagy szellemek találkozása - AI műveltség keretrendszer

    Hírek - 17 napja

    Írta: Nádori Gergely

    AIFRAMETalán mindenki hallotta már azt remek mondást, hogy ez már nekem is majdnem eszembe jutott, amikor megláttuk, hogy az Európai Bizottság és az OECD együtt dolgoznak azon, hogy kialakítsák az AI műveltség oktatási keretrendszerét féltünk attól, hogy írhatjuk újra a könyvünket. A most megjelent első vázlat alapján nincs erről szó, nagyon hasonló dolgokat mondanak azzal kapcsolatban, hogy miként kellene az oktatásnak felkészítenie a diákokat arra a világban, amiben az AI meghatározó eszköz lesz, mint amiket mi írtunk le részben itt a TanárBlogon, részletesebben pedig a nemrég megjelent könyvünkben. Adunk egy rövid összefoglalást arról, hogy mit is tartalmaz a dokumentum.

    Bővebben...

  • Megjelent az AI az oktatásban című könyvünk

    Hírek - 2 hónapja

    Írta: Nádori Gergely

    kep A könyvet minden előfizetőnknek elküldjük.

    Az első cikk, ami a nagy nyelvi modelleken alapuló mesterséges intelligenciával volt kapcsolatos csaknem három éve jelent meg a TanárBlogon. Azt írja a szerző (én): A jóslatok ugyan gyakran túlzónak tűnnek és arról is lehet vitatkozni, hogy mennyiben nevezhető egyáltalán intelligenciának ez a dolog, amit használunk, de az biztos, hogy valami izgalmas áttörésnek lehetünk a tanúi éppen. Nagy kérdés persze, hogy van-e és lesz-e bármi hatása az oktatásra? Azt hiszem, most már megnyugtathatom, lesz hatása rá. Ez hamar kiderült számunkra, nem véletlen, hogy azóta több mint kétszáz olyan cikk jelent itt meg, ami mesterséges intelligencia iskolai felhasználásával foglalkozik. Folyamatosan kísérleteztünk, néztük, hogy miként lehet a tanítás mindennapjaiban használni ezt az új eszközt és azt is, hogy miként lehet a diákjainkat felkészíteni egy olyan világra, amiben a mesterséges intelligencia megkerülhetetlen. Most úgy döntöttünk, rendszerezzük, összegezzük és közreadjuk a tapasztalatainkat. Így született meg az AI az oktatásban – A mesterséges intelligencia bevezetése a mindennapokba című 350 oldalas elektronikus kiadvány, amit minden előfizetőnknek ingyenesen elküldünk. A könyvben hét nagy fejezetben vesszük sorra, mindazt, amit ebben a témában mi megtanultunk, amit tapasztaltunk.

    Hogyan változtatja meg az AI az iskolát?
    Ebben a fejezetben arról írunk, hogy milyen alapvető hatásokkal van a tanításra, az iskolára az AI megjelenése. Felsorolunk és részletezünk 13 olyan szerepet is, amit betölt vagy betölthet, nem mindegyik pozitív.

    Első lépések az AI felhasználásában
    Ebben a fejezetben adunk egy kis hátteret ahhoz, hogy mi is a mesterséges intelligencia, és hogyan érdemes a diákjainknak beszélnünk róla. Mutatunk konkrét promptolási technikákat, amik segíthetnek abban, hogy hatékonyan használjuk, és azt is megnézzük a világ különböző részein hogyan kezelik az iskolák az AI megjelenését.

    A mesterséges intelligencia bevezetése az iskolában
    Ebben a fejezetben elsőként azonosítjuk, hogy milyen képességekre lehet majd szüksége a diákjainknak egy AI-val teli világban és azt is, miként fejleszthetjük ezeket. Adunk egy házirend mintát, ami túl lép a tiltáson és megpróbálja a használat különféle szcenárióit definiálni. Végig vezetjük az olvasót azon, miként lehet tananyagot készíteni AI-val és részletezzük azt is, hogy az értékelésben miként lehet használni (nagyon sokféleképpen). A fejezet végén arról is írunk, hogy a programozásban, kódolásban hogyan veheti hasznát egy tanár.

    Prompt könyvtár
    Személyes élményünk, hogy az olyan képzések szinte semmit sem érnek, ahol csak az elméletről, a fennkölt elvekről van szó, ahol nem kap semmi olyat az ember, amit akár már másnap használhatna a tanteremben. Hogy mi ne legyünk ilyenek, ebben a fejezetben 47 olyan prompt sorakozik, amit be lehet vinni a tanításba. Persze az a jó bennük, hogy leírás is van hozzájuk, mire és hogyan használtuk őket és természetesen mindenki úgy alakítgathatja bármelyiket a saját igényei szerint, ahogy csak szeretné.

    Óravázlatok
    Az ötödik rész folytatja azt, amit az előző megkezdett, de itt mr a promptokon túl teljes óravázlatokat mutatunk be, olyan foglalkozásokról, ahol előkerült a mesterséges intelligencia (mint eszköz, nem mint cél). A vázlat között van mindenféle tantárgyhoz és mindenféle szinthez alkalmazható.

    AI tanulásmódszertan
    Bár gyakran tűnne kényelmesebbnek, azért mégsem lehet kihagyni a diákokat az oktatásból. Ez a rész olyan felhasználási módokat mutat be, ahogyan a diákok a tanulás szolgálatába tudják állítani a mesterséges intelligenciát.

    Iskolai AI projekt
    Az utolsó fejezet egy olyan projektet mutat be, ahol a diákok ismerkedtek az AI használatával és egy AI-tusában mérhették össze az ügyességüket. A különféle feladatoknál leírtuk a tapasztalatokat is, hogy miként működtek.

    A könyvet minden régi és új előfizetőnknek elküldjük. Az előfizetés módja itt olvasható.

    Bővebben...

  • Vajon érez-e a mesterséges intelligencia? Lesz-e AI pszichológus szakirány?

    Hírek - egy hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Mi lesz, ha már arra is figyelnünk kell, hogy mi legyen az AI mentális egészségével? Nevetségesnek tűnik, mégis már most létező problémáról van szó. Az alábbiakban egy Guardian cikk alapján készült összefoglaló olvasható. Előfizetőeink a lapozás után azt is elolvashatják, hogy mit gondol (hogyan érez?) ezzel kapcsolatban egy AI chatbot is - nem lelőve a poént, elég zavarba ejtő.

    Bővebben...

  • Tanuljunk új szavakat: slop és brainrot - mindent elönt az Ai szemét

    Hírek - egy hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Macskák szappaoperája, bombardino crocodilo és társai. Új világ köszönt ránk - ezt egyébként nem volt nehéz megjósolni, mi is ezt tippeltók kb. 1.5 éve: az online tartalmak egyre nagyobb százaléka online szemét (angol nevén slop), illetve brainrot - azaz agyrohasztás - amelynek talán pár hónappal ezelőtt a "legszebb" példája az ún. Italian brainrot - amit most nem magyarázunk el részletesen, rá lehet keresni. A lényeg azonban mindkét esetben ugyanaz (angol 'szakszóval' enshittification' - azaz elsz@rosítás* : elönti az AI által generált szemét az internetet. Az alábbiakban egy Guardian cikk összefoglalása olvasható, amely szerintünk elég tanulságos:

    Bővebben...

  • Amikor a nyelv több, mint jelrendszer - kulturális torzítások az AI-ban

    Hírek - egy hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Amikor egy nyelvet tanulunk, egy kultúrát is kapunk hozzá. Ezért tűnik különösen veszélyesnak az akcentus hiánya: ha valaki teljesen úgy beszél magyarul, ahogy én, automatikusan ugyanazokat a kulturális elvárásokat támasztom vele szemben, mint amit én is képviselek - csak azzal, hogy magyarul beszélek.

    Nem meglepő módon, így van ez az AI modellekkel is. Egy friss kutatás 107 ország kulturális értékeit vetette össze a legnagyobb AI-modellek működésével – és kiderült: mind ugyanazokat a mintákat követik, amelyek az angol nyelvű, nyugat-európai társadalmakra jellemzőek (ld. illusztrációnk)

    Bővebben...

  • Ötös

    Hírek - 2 hónapja

    Írta: Nádori Gergely

    ötBár már hónapok óta lehetett tudni, hogy érkezik, mégis meglepetésként csapott le a ChatGPT-5 érkezése mindenkire. Leginkább talán azért, mert az új modell megjelenésével el is tűntek a régebbiek (az ö3, a 4.5 és még több). Ez utóbbi sokakban váltott ki megütközést, mivel a 4o modell kifejezetten bensőgéges kapcsolatot is tudott ápolni a felhasználóval, sokan használták terapeuta helyett vagy egyszeren gondoltak rá barátként, az új változat megérkezésével viszont minden ilyen korábbi törlődött. Ugyan még csak egy nap telt el az érkezése óta, úgy gondoltuk érdemes az első benyomásainkat leírni róla, kifejezetten abból a szempontból, hogy miként használható a tanításban.

    Bővebben...

  • Szakmai nap augusztus 19-én

    Hírek - 2 hónapja

    Írta: Nádori Gergely

    kepÚjra szakmai napot rendezünk mindazoknak, akik szeretnének mélyebben megismerkedni azzal, hogyan használhatják a mesterséges intelligenciát a tanításban. Az egész napos (9-től 16 óráig tartó) napon gyakorlat orientáltan, a praxisból kiindulva segítünk mindenkinek, hogy az AI használata beépüljön a pedagógiai mindennapokba. A szakmai napon sok egyéb mellett arról lesz szó, hogy:

    • mi is az az AI, és hogyan működik?
    • hogyan lehet jó promptokat írni?
    • hogyan lehet képeket és zenét készíteni vele?
    • hogyan építhető be a használata egy órába?
    • hogyan használható a készülésben?
    • hogyan beszéljünk róla a diákjainknak?
    • hogyan használhatják a diákok a tanulásuk során? -milyen egy iskolai AI-házirend?

    Természetesen az ötletparádé sem maradhat el, sok olyan gondolattal, ötlettel, ami rögtön lehet használni a tanításban.

    A szakmai napra jelentkezni IDE KATTINTVA lehet. Éves előfizetőknek a szakmai nap ingyenes, havi előfizetőknek az 9900 forint, azoknak, akiknek nincs TanárBlog előfizetésük 12 900 forint.

    Mindenkit nagy szeretettel várunk!

    Bővebben...

  • Élj érdekes időkben

    Hírek - 3 hónapja

    Írta: Nádori Gergely

    kepA valójában nem kínai átok szerint: Élj érdekes időkben!, úgy tűnik elsőként a brit politikus, Joseph Chemberlain mondta, de ő is kínai mondásnak tulajdonította. Akárhogyan is, az biztos, hogy aki ma oktatással foglalkozik, az bizonyosan érdekes időkben él, annak minden pozitívumával és negatívumával együtt. Szemünk előtt lakul át az, hogy mit jelent egyáltalán tudni valamit, milyen képességekre van szükség ahhoz, hogy valaki boldoguljon az életben és mi lehet egyáltalán az iskola szerepe. Természetesen arról van szó, ahogyan a mesterséges intelligencia érinti az oktatást. Jelen pillanatban mindenki csak kapkodja a fejét és jellemző, hogy az egyik legnagyobb hazai portálon két egymást követő napon jelent meg olyan cikk, ami szerint ezt kellene tanítani a diákoknak, mert ez a jövő és ami szerint be kellene tiltani, mert tönkreteszi az agyat. Ilyenkor jó, ha van valami fogódzó, ami a spekuláció helyett a tényekről próbál beszélni, szerencsére vannak kutatók, akik azzal foglalkoznak, hogy milyen hatása is lehet az AI-nak és vannak tudományos szaklapok, amik az ellenőrzött kutatásokat adják közre. Egy ilyet mutatunk most be.

    Bővebben...

  • Kijöttek az új OpenAI modellek, és van egy kis probléma

    Hírek - 5 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Ahogy egyre fejlettebbek az AI modellek, valahogy lineáris fejlődést szeretnénk feltételezni felhasználóként. Ehhez képest ez nem mindig van így. Az OpenAI bejelentette az o3 és o4-mini verziókat, amelyek tesztelésénél egy meglepő, váratlan, és a felhasználók számára esetenként kellemetlen tendenciát tapasztaltak. A lapozás után mutatjuk, mire kell ezekkel a modellekkel vigyázni.

    Bővebben...