• Hogyan férhetsz hozzá a fizetős tartalmakhoz? Segítünk!

    Tippek, trükkök - egy éve

    Írta: Prievara Tibor

    Hatalmas öröm számunkra, hogy egyre több olvasónk dönt úgy, hogy előfizet a TanárBlog-ra. Mivel az oldalt nem erre terveztük sok éve, ezért így alakult egy kis gabalyodás, amit most szeretnénk feloldani. Íme egy rövid előfizetői FAQ:

    0. magyarázat videóban
    Készítettünk egy rövid videót, ami elmagyarázza az előfizetés lépéseit, IDE KATTINTVA látható!

    1. Hogyan tudok előfizetni?
    Egyszerűen kattints egy cikkre, és ott egyértelmű lesz, hogy honnan kezdődik a fizetős tartalom. Itt a 'Kipróbálom' gombra kell kattintani, ennek segítségével tudsz a Donably oldalán regisztrálni, az egy perc alatt meg is van.

    2. Oké, de akkor hogyan tudom elérni, amiért fizettem?
    Egyszerűen, de máshogy: menj a főoldalra, válassz egy cikket, amit szeretnél elolvasni, majd kattints a címre. Itt megynyílik a cikk aloldala, és itt ismét a 'paywall'-ba ütközöl. De most nem a 'Kipróbálom' gombra kell kattintani, hanem a DONABLY regisztrációs adatokkal - felhasználónév/jelszó - kell belépned alul.

    Miután a 'jelentkezz be' gombra kattintottál, itt megnyílik a Donably regisztrációs oldal, ide kell a Donably regiztrációs adataidat beírni.

    5. Először regisztrálni szerettem volna, és csak utána előfizetni. Ezt lehet?
    Sajnos nem. A Donably regisztrációval (és a havi előfizetés díjának befizetésével) tudsz a fizetős tartalamkhoz hozzáférni, azaz nincs ingyenes, de regisztrációhoz kötött csomag az oldalon.

    6. Ha előfizettem március 24-én, és egy webináriumon szeretnék részt venni április 3-án, akkor márciusra ÉS áprilisra is elő kell fizetnem?
    Nem, az előfizetés nem az adott naptári hónapra, hanem egy hónapnyi időre - 30 napra - szól. Azaz, április 24-ig él az előfizetésed, és addig minden szolgáltatásra további fizetés nélkül jogosult vagy.

    7. Lemondhatom az előfizetést?
    Természetesen igen. A Donably kezeli az előfizetéseket, számlát Prievara Tibor magánvállalkozótól fogsz kapni. És ha később meggondolod magad, újra bármikor vehetsz előfizetést.

    8. Mi a helyzet a webináriumokkal, képzésekkel? Ha engem csak az érdekel, előfizetést kell vásárolnom?
    Ez attól függ, hogy milyen webináriumról van szó. Vannak olyanok, amelyeket kizárólag előfizetőknek tartunk, és vannak olyanok, amelyek 'nyitottak', azaz előfizetés nélkül látogathatóak, de 'jegyet' kell rájuk váltani, jelenleg 2000 Ft egy ilyen jegy, és a jelentkezési lapon kell jelezned hogy ezt szeretnéd kérni.

    Bővebben...

  • Íme egy újabb zenegenerátor, ahol ingyenesen tudunk zeneszerezni

    Tippek, trükkök - 17 napja

    Írta: Prievara Tibor

    Mindent tud már az AI, és a zeneszerzés is egy újabb terület, amelyet lassanként meghódít. Nekem ezt sok szempontból fájdalmas látni, bár szerintem a zenefogyasztási szokások pl. már a Spotify megjelenésével is gyökeresen átalakultak. AmIkor még walkman-t hallgattunk, egy szám áttekerése komoly dilemma volt, hiszen falta az elemet, így inkább az ember egy gyengébb számot is végighallgatott. Holvan ez már, nem ismerek olyan embert, aki egész albumokat végighallgat. Na mindegy is, ez a cikk nem erről szól, hanem arról, hogy bemutasson egy újabb eszközt, amely segítségével lehet AI számokat generálni. Nemj esztétikai élvezet, hanem pedagógiai megfontolások mentén.

    Bővebben...

  • Európai alternatívák

    Tippek, trükkök - 20 napja

    Írta: Nádori Gergely

    eu alternativesAz utóbbi években egyre többször merül fel, hogy az eddigi nyitott világ zárulni kezd. Egyfelől nagyon sok olyan szereplő lépett színpadra, aki nem a nyugati világból érkezik, az elmúlt napokban robbant be például a mesterséges intelligenciák között a kínai DeepSeek, amit például kár lenne arról kérdezni, hogy melyik pártfőtitkár hasonlít a legjobban Micimackóhoz. Az amerikai tech cégek is egyre mérgesebbek amiatt, hogy az Európai Unió bizonyos elvekhez nagyon szigorúan ragaszkodik, olyan bohóságokhoz mint a tényeellenőrzés, adatvédelem, átláthatóság és kiszámíthatóság. Már most nem érhetőek el bizonyos szolgáltatások (például az AI videógenerálás) az öreg kontinensen emiatt. Talán jó tudni, hogy sokféle szolgáltatásnak vannak európai alternatívái.

    Bővebben...

  • Klónozzuk a hangunkat - 10 mp-es minta elég is lesz

    Tippek, trükkök - egy hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Újabb és újabb területeket hódít meg szésebesen az AI. Ma a hangok klónozásáról lesz szó, ami akár osztályfőnöki órán, vagy nyelvórán is remekül működhet. A felület roppant egyszerű (közel sem tökéletes, de émg így is tud elég ijesztő lenni a hatás), és összesen kb. 10 mp-nyi szöveget kell felmondanunk. Ezen minta alapján aztán az alkalmazásba illezsthetünk bármilyen rövid szöveget, és egy perc alatt a saját hangunkra alakítja azt. De ha nincs mikrofonunk, akár egy meglévő hangfájlt is feltölthetünk. Nagyon szépen bemutatható, hogy már a hangunk sem a sajátunk, és nagyon kis minta elég hozzá, hogy hamisítani lehessen. Erre majd érdemes gondolni, ha legközelebb felhív az 'unokánk', 'gyerekünk', vagy éppen az 'ldesapánk', és gyorsan pénzt kér, mert balesetet szenvedett.

    Bővebben...

  • Videókészítés AI-val

    Tippek, trükkök - egy hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Szinte minden területén az oktatásnak feltűnt már az AI, és ez nincs másképpen a videókészítésben sem. Az AI-alapú videókészítő oldalak azonban még elég kezdetlegesek, és/vagy elég drágák. Most egy olyan alkalmazást mutatunk meg, amelyet tudunk (korlátokkal, de már értelmezhetően) ingyen is használni, és a szerkezete is elég gyakorlatias ahhoz, hogy kezdők is elkezdhessék Ráadásul a rengeteg beépített template miatt a végeredmény is elég pofás - akár már az első próbálkozás után.

    Bővebben...

  • Kifestő, színező készítés - teszt

    Tippek, trükkök - 2 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Van egy iskola, ahol a gyerekek közül sok a BTMN-es, ADHD-s, és diszes. Érdekes kísérlet, hogy miként lehet őket lekötni. Én több szabályt is megszegtem, a láthatóan erős ADHD-s gyerekeknek például meg szoktam engedni, hogy rágózzanak az órán. Emellett működhet az is, hogy miközben az órán részt vesznek, és nincsen éppen aktív feladatuk, színezhetnek. Ehhez szinte adja magát a gondolat, hogy olyan színezőt készítsünk, amely kapcsolódik a tanórai témához. Nagy örömmel újságolta valaki egy csoprtban, hogy milyen fantasztikus színezőket készítő alkalmazást talált. Nos, kipróbáltuk, leteszteltük, és kerestünk rá talán még jobb alternatívát. Ha szeretnél ilyen tematikus színezőket készíteni AI segítségével, a lapozás után mutatjuk, hogyan érdemes.

    Bővebben...

  • Az elemző AI

    Tippek, trükkök - 3 hónapja

    Írta: Nádori Gergely

    eloszlas Biztosan csak kapargatjuk még a felületét mindannak, amire a mesterséges intelligencia akár csak az oktatásban felhasználható, de ezért is izgalmas foglalkozni vele. Használjuk az AI-t képek generálására, szövegek írására, esetleg dolgozatok vagy esszék javítására, de ezek még mind olyan dolgok, amiket egy tanár eddig is csinált rendszeresen. Jellemzően ez az, ahogyan az új technológiák elsőként belépnek az életünkbe, helyettesítenek már meglevő dolgokat, de az igazán érdekes az a pont, amikor az újy technikát olyan feladatokra használjuk, amikre addig még nem is gondoltunk. A most bemutaott felhasználás még nem ez, de esetlegesen egy lépés efelé.

    Bővebben...

  • Néhány ChatGPT trükk, amit talán nem használtál eddig

    Tippek, trükkök - 3 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Nagyon hiszünk abban, hogy a Tanárblog-nak elsősorban pedagógiáról, és nem pedig eszközökről, technikai információkról kell szólnia, mégis, időről időre hasznos lehet olyan tippeket megosztanunk, amelyek megkönnyítik az egyes alkalmazások felhasználását. ma pár ilyen tippet hoztunk, amelyek újdonságnak számítanak (viszonylag) a ChatGPT-ben, ellenben, ha tudunk róluk és használjuk őket, sokkal profibb és gyorsabb eredményt kapunk. A titkokat a lapozás után megosztjuk

    Bővebben...

  • Hármas, leülhet

    Tippek, trükkök - 3 hónapja

    Írta: Nádori Gergely

    kepMi az értelme az értékelésnek? Ezt a kérdést biztosan minden tanár felteszi magának, nagyon sok időt töltünk ugyanis az értékeléssel, ezért is igazán komoly kérdés, hogy milyen célból. A diákok az iskolában töltött idejük ötödét-tizedét töltik azzal, hogy felelnek, dolgozatokat írnak, esetleg valamilyen házidolgozatot készítenek el. Ehhez még hozzájön az az időt, amit mi tanárok a javítással töltünk el. Mindezek mellett ez egy olyan feladat, amit senki sem szeret. A diákok rettegnek a számonkérésektől, a tanárok pedig boldogan csapnak le bármilyen olyan megoldásra, ami a javítás automatizálását ígéri.

    A valódi kérdés az, hogy ugyan mi az, ami ezt a sok erőfeszítést és rászánt időt értelmessé teszi, ami miatt megéri ezekkel ennyi időt tölteni. Tény, hogy egyes értékeléseknek van rangsorképző szerepe, ilyen például a felvételiként is szolgáló érettségi, de ahhoz képest, hogy hány dolgozatot írnak a diákok, ezek száma elenyésző. Ami mégis értelmessé teheti ezeket, az az, ha az értékelés a tanulást, a fejlesztést szolgálja. Ez a fejlesztő értékelés olyasmi kezd lenni, mint a differenciálás, mindenki tudja, hogy fontos, de igazán kevés jó megoldás van rá. Attól még, hogy egy dolgozat nem zár le teljesen egy tanulási szakaszt, hanem követheti még egy másik dolgozat, még egyáltalán nem biztos, hogy valóban tanulnak is belőle. Tapasztalataim szerint a dolgozatokra, számonkérésekre hajlamosak úgy tekinteni a diákok, mint amin túl kell esni és aztán el lehet felejteni. Fontos lenne tehát, hogy használjunk olyan technikákat, amik segítenek az értékelést valóban fejlesztővé tenni.

    Bővebben...

  • Diktáljunk a böngészőnek - kiejtés gyakorlására, vagy hangos jegyzetelésre

    Tippek, trükkök - 9 éve

    Írta: Prievara Tibor

    A kiejtés gyakorlása, a diktálás egyirányú feladat általában. A tanár diktál, a diák írja. Gyakran nem is igazán derül ki, hol van a hiba, illetve a kiejtés tanításával foglalkozó szakértők csalódásról számolnak be, amikor az unalomig gyakorolt minta az élőbeszédben helytelenül jelenik meg mégis. Ma egy olyan alkalmazást ajánlunk, amely megfordítja ezt a folyamatot, és a diákok tudnak 'diktálni', az alkalmazás pedig leírja azt. Természetesen használható hangalapú jegyzeteléshez is. Részletek a lapozás után.

    Bővebben...