• Mi mindenre használhatjuk a Socrative-ot

    - egy éve

    Írta: Nádori Gergely

    socrativeHavassy András írása

    A hasonló (általam ismert és kipróbált) tesztfelületek közül a Socrative-ot választottam rendszeres használatra. (A többi program, amelyekkel különböző mélységben megismerkedtem: Kahoot, Quizizz, wizer.me, Spiral, Quizalize, illetve még néhány, amelyek vagy egyből fizetősek vagy nem voltak elég érdekesek ahhoz, hogy mélyebben beléjük ássam magam.)
    A Socrative választását az is motiválta, hogy ezt ismertem meg először (egy tanítványomtól hallottam róla!). Ha az ember elkezd nagy mennyiségben teszteket gyártani, akkor elég nehéz átköltözni egy másik felületre és ott újra gyártani (átmásolni) az anyagokat. Persze megtettem volna, ha találok jobbat, de nem találtam.

    Bővebben...

  • Öt (nem túl nagy) dolog, amit megtehetsz, hogy izgalmasabban induljon a tanév

    Tippek, trükkök - egy éve

    Írta: Nádori Gergely

    kepEngedd be a mobiltelefont az órára! Nem arról van szó, hogy a gyerekek folyamatosan a mobiljukat nyomogassák az órán és nem is arról, hogy mostantól minden órán, miden tárgyból mindenkinek telefonoznia kellene, hanem arról, hogy ezeket az eszközöket, amik gyakran többet tudnak, mint az iskolai informatika labor gépei, kár lenne nem kihasználni. A legjobb persze, ha van hozzá internet elérés is, akkor használhatjuk a Kahoot! kvíz alkalmazást (ITT ÍRTUNK RÓLA), vagy feltehetünk kérdéseket a Socrative segítségével (erről ITT). Használható a mobil arra is, hogy azzal készítenek képeket, filmeket a iákok, amiket azután otthon vagy később az informatika teremben vágnak meg és küldenek el neked. Nem kell adatkapcsolat a Google Science Journal nevű alkalmazása kísérleti eszközzé varázsolja a mobiltelefont (ITT MUTATTUK BE).

    Bővebben...

  • Mentimeter Powerpointból

    Tippek, trükkök - egy éve

    Írta: Nádori Gergely

    mentimeterMajdnem egy éve írtunk a Mentimeter nevű eszközről (ITT), amivel sokrétű visszajelzést kaphatunk az órán a diákoktól. Készthetünk vele a Kahoot!-hoz hasonló kvízt, feltehetünk a Socrative-hoz hasonlóan kérdéseket, de még ennél is többet is lehet vele csinálni skáláktól a szófelhőig. A mostani újdonság, hogy egy ingyenes bővítménnyel közvetlenül a Powerpointba is integrálhatjuk a Mentimeter eszközeit. Ehhez az ITT TALÁLHATÓ bővítményt kell a Powerpointhoz hozzáadni.

    Bővebben...

  • Videóbeszélgetés

    Internet a tanórán - egy éve

    Írta: Nádori Gergely

    flipgridIzgalmas eszköz a Flipgrid (ITT TALÁLHATÓ), ami új utakat mutathat az oktatásban. Sokat mondogattuk már, hogy a videómegosztók megjelenése legalább akkora forradalom, mint a könyvnyomtatás feltalálása volt és ennek következtében az élő beszéd, a mozgókép mint információforrás egyre jelentősebb lesz, míg az írott szöveg szerepe hátrébb szorul. Diákjaink, ha praktikus információkra van szükségük elsőként a YouTube-on keresnek, csak az után jön a Google, a könyvtár pedig már eszükbe se jut. Minden eddiginél könnyebbé vált videókat készíteni és megosztani másokkal, még komoly számítógép sem kell hozzá, elég egy kicsit okosabb telefon is. A Flipgrid ezt használja ki, videókban kommunikálhatunk adott témák köré csoportosítva.

    Bővebben...

  • Diákvélemények az órai okostelefonozásról

    21. századi tanár - egy éve

    Írta: Nádori Gergely

    kepHavassy András írása

    A tanév utolsó óráján megkértem diákjaimat a szokásos év végi kérdőív kitöltésére. A válaszok önmagukban is értelmezhetők, de többet mondanak a háttér – az órák menetének, munkaformáknak és módszereknek – ismeretében. Ezekről szól a blog korábbi bejegyzéseinek többsége. A kérdőívezés részletesebb leírása és a korábbi adatfelvétel eredménye itt olvasható.

    A kérdőív kitöltését egy rövid magyarázat előzte meg (miért kérem, nem kötelező, névtelen, néhány praktikus információ).

    Bővebben...

  • Digitális jobbágyok, avagy tabletek az iskolában

    Vezércikk - egy éve

    Írta: Prievara Tibor

    Érdekes, hogy az oktatást milyen sokféleképpen lehet látni. Általános iskolai találkozón, egy rég nem látott padtársam kérdezte, hogy én vajon készülök-e az óráimra. Igen – mondtam gyanútlanul (és kicsit büszkén). – Hát ez baj, ezért tart itt az oktatás. – jött a sokkoló válasz. - Elég nagy szégyen, ha valakinek ennyi év tanítás után is még készülnie kell az órákra. És – lássuk be – valahol, az ő világában talán ez a gondolat logikusnak tűnik. Aztán minap egy kedves ismerősöm Facebook posztját olvasva gondolkoztam el ismét azon, hogy ugyanazt a kérdést mennyire különbözően látjuk. Arról szólt az írás, hogy teljesen felesleges tableteket adni a diákok kezébe, bőven megfelelne egy e-olvasó, hiszen rendes digitális tananyag úgysincs, a könyvek kiváltására pedig tökéletesen alkalmas, és még a szemnek is kellemesebb, mint egy tablet kijelzője.

    Bővebben...

  • Rajzos feladatok

    Internet a tanórán - 2 éve

    Írta: Nádori Gergely

    kepIzgalmas látni, ahogy az azonnali visszajelzést adó alkalmazások egyre gyorsabban fejlődnek. Talán a Socrative volt az első ilyen alaklmazás, aztán jött sorban a többi a Geddit, a Soapbox mindegyik egyik kicsit mást, egy kicsit többet tudott, mint a többi. Most bukkantunk rá egy még újabbra, aminek Answerpad a neve (ITT TALÁLHATÓ). Tud mindent, amit az ilyen alkalmazásoktól elvárnánk: felvihetünk osztályokat és készíthetünk nekik kvízeket vagy feladhatunk azonnali kérdéseket is, amikre a diákok a megadott kód beírásával tudnak válaszolni. Ahogyan ez szinte már elvárás, van hozzá Androidos és iOS-es alkalmazás is, így a diákok akár a mobiltelefonjukról is megadhatják a választ. Ami az Answerpad igazi különlegessége, hogy a diákok rajzban is válaszolhatnak, mi pedig láthatjuk, hogy mit rajzolnak. Sőt megadhatunk pár alapképet is (az ingyenes verzióban csak párat), amire rajzolhatnak, például egy koordináta-rendszert.

    Bővebben...

  • Szavazás, szófelhő, kvíz, ami csak kell

    Internet a tanórán - 2 éve

    Írta: Nádori Gergely

    mentimeterKicsit a Kahoot! és a Socrative vonalán halad a Mentimeter nevű alkalmazás, de még annál is több lehetőséget kínál fel, mint azok. Nem csak kvízeket készíthetünk, hanem akár szófelhőt is, valamivel kapcsolatban, vagy éppen közvélemény-kutatást, nyitott kérdéseket is feltehetünk, de különféle szempontok alapján is osztályozhatunk dolgokat. A dolog nagyon egyszerű, a tanár a mentimeter.com oldalon regisztrál (ingyen) és elkészíti a kvízt, majd miután azt elindítja, kap egy számot. A diákoknak a menti.com oldalon kell bejelentkeznie ezzel számmal és már kezdődhet is a kvíz. Sokrétűbb, mint a Socrative vagy a Kahoot!.

    Bővebben...

  • Visszajelzés mobiltelefonról

    Oktatóvideók - 2 éve

    Írta: Nádori Gergely

    gosoapboxEgyre több olyan alkalmazás van, amik lehetőséget adnak arra, hogy minden diák egyaránt részt vegyen az órai munkában. A sokat emlegetett Socrative mellett ilyen a GoSoapBox is (ITT TALÁLHATÓ), ami több izgalmas extra funkcióval is rendelkezik. A használatát, működését egy videóban mutatjuk meg:

    Bővebben...

  • Értékelés, közös munka egyszerűen

    Internet a tanórán - 2 éve

    Írta: Nádori Gergely

    versoSzinte mindenki egyetért abban, hogy az értékelés a modern oktatás egyik legproblematikusabb pontja. Miközben sok szó esik a formatív értékelésről, arról, hogy milyen lényeges lenne, hogy a diákok minél gyorsabban kapjanak lényeges és érdemi visszajelzést. Arról is egyetértés van, hogy mennyire fontos a kortárs és az önértékelés. Aztán a végén valahogy maradnak a folyamat végén lezárásként értékelő (tehát szummatív) dolgozat, a többszörös választásos tesztek, jobb esetben egy párosítós feladat vagy egy keresztrejtvény. A technika pedig pont ebben tud segíteni, sokat emlegettük már itt a Socrative nevű alkalmazást (pl. ITT, most egy sok szempontból hasonlóról lesz szó, ez a Verso (IDE KATTINTVA).

    Bővebben...