Történelmi utazás a British Museum oldalán

Internet a tanórás - 2010. május 18.

Írta: Prievara Tibor

Mindig nagyon érdekelt, hogy a múzeumok hogyan válhatnak 'élővé', érdekessé a diákok számára. Bevallom, a MOMI (Musuem of the Moving Image) Londonban nekem majdnem felnőttként életre szóló élményt adott. Természetesen képes vagyok kulturáltan végigjárni egy múzeumot - sőt még értékelem is - de csak nem hagy nyugodni a gondolot, hogy az ott megtalálható tudást, tartalmat hogyan lehetne minél változatosabban feldolgozni. Nos, ma egy olyan oldalt mutatunk be, amely erre ad kitűnő példát, méghozzá a British Museumban (IDE KATTINTVA található az oldal). Részletek a lapozás után!

A Young Explorers oldal igazából több játékot is kínál, mindegyik érdekes szerepjáték, kincskeresős fajta ('missziók' vannak, kincsek, elrablások, régészkedés stb). Amiért az oldal tatszik, az a látható koncepció a készítéskor - nem sok az 'anyag' - azaz nem akar sok mindent megtanítani, de amit meg akar, azt nagyon következetesen teszi (engem zavar, ha nagyon bonyolult egy játék, meg az is, ha nagyon sok mindent akar egyszerre). Amikor egy római vázát lell megtalálni, akkor kb. 10 információt ad, 2 extra játékot épít be (egyik sem több 2 percnél - olyannyira, hogy méri is az időt) és úgy készíti el a bejárási útvonalat, hogy max. 15 perc alatt el lehessen végezni.

 

Kiválóan alkalmas akár felnőtteknél is arra az oldal, hogy az érdekes történetet felhasználva sikerüljön sok értelemes nyelvi feladattal lekötni a tanulókat. Példa: kis csoportokban (vagy páronként is ülhetnek egy Classmate PC előtt)  adjunk egy-egy részt feladatul (egy-egy 'mission'-t). A játék során mindenki jegyzeteljen, és minél több információt jegyezzen meg. Miután az összes misszió befejeződött (kb. 15-20 perc), a diákok egymásnak mutassák be azt a kort, ahol jártak, meséljék el, hogy mi mindent tanultak a misszió során. Végül készítsünk egy listát a megtanulható információkból a táblán közösen. 45 perc alatt kivitelezhető, érdekes, hasznos, tartalom alapú órát tudunk így - gyakorlatilag minimális készüléssel - tervezni.