Jön az új Classmate PC
Tippek, trükkök - 8 éve
Az iskolák digitális transzformációja - úgy tűnik - egy idő után elkerülhetetlen lesz, és erre mintha kormányzati szintű elköteleződés is lenne. A 2018 januárjában tartott londoni BETT Show-n, a magyar pavilonban erről az oktatás és a digitális jólét program prominens képviselői erről tettek hitet és tanúbizonyságot. Az is elég jól látszik, azonban, hogy arról, hogy ennek melyek is lehetnének a pontos lépései, még keveseknek van fogalma. Az mindenesetre biztos, hogy az iskolák eszközparkját fel kell készíteni erre. Szintén a BETT Show-n akadtam rá arra a számítógépre, amelynek a képe a cikkben is szerepel. Ez a régi jó Classmate PC új köntösben. Érintőképernyős, elég erős az iskolai használathoz, van hozzá aktív toll, és hibrid, azaz tabletként is használható. A csúcskategóriás példány pedig összesen 250 dollár, azaz a mai árfolyamon 62 000 Ft! Ez több, mint kedvező ajánlat, és ezzel már érdemes lehet érdemben is számolni. Ha egy osztály felszerelése 10-15 géppel 2-3 millió forint, az eleve elvetendő, de ugyanez 700 000 forintért már jó üzlet lehet. Szintén elképzelhető, hogy erre az áldozatra akár egyre több család is hajlandó lehet, hogy a gyereke saját géppel tudjon dolgozni. Látszik tehát, hogy bár rengeteg az akadály és a nehézség, a világ egyre inkább arrafelé halad, hogy biztosítsa a feltételeit a digitális transzformációnak.
Már írtunk régebben is a Lapodamese nevű - kisebbeknek szóló - meseíró szoftverről (
Vannak olyan ötletek, amik nagyon egyszerűek, de mégis meglepően hatékonyak. Ilyen a Socrative is (
Nemcsak a jó öreg könyvtárhoz szokott emberek féltik gyermekeiket az internettől, főleg ha kicsik. Elég korán fel kell hívni a gyerekek figyelmét annak veszélyeire, megtanítani őket, hogy a felnőtt által kiválasztott oldalakon lehet játszani, böngészni, tanulni, képeket nézegetni és ezeket lementeni. Ezen a tömbösített környezet órán az erdő növényeivel ismerkedtünk meg, tapasztalatainkat, tudásunkat összegeztük, barangoltunk egy nagyon jól használható oldalon, a makói Almási Utcai Általános Iskola honlapjának,
Mennyire ismerjük a bennünket körülvevő természetet? Szeretjük-e, tiszteljük-e a benne élő növényeket, állatokat? A következő órákon a vadon élő növényekkel, állatokkal ismerkedünk. A mostani, a fejezet bevezető órája volt. A gyerekek csoportban és Classmate PC-n dolgoztak, s gyűjtötték össze előzetes tudásukat a tananyagról. A csoporton belül a „Szóforgó” kooperatív technikát használtuk, így mindenki véleménye, tudása fontos volt a feladat végrehajtásában. Ugyan a csoportmunka során a munkazaj nagyobb, de idővel halkulni fog és megéri, mert eközben az egymásra figyelés, véleményalkotás, vélemények elfogadása, az egymás tanításának képessége fejlődik. SMART Notebook fájlt szerkesztettem a tananyaghoz (
Sokszor nehéz, gyakran érthetetlen, de mégis a mindennapjaink része és szeretjük. Ez a matematika. A gyerekek nagyon szívesen foglalkoznak matematikai problémák és feladatok megoldásával. Kedvüket fokozhatjuk, ha mindezt Classmate PC-n végezhetik. Ezáltal nem csak a matematikai, hanem a digitális kompetenciájuk is fejlődik, az itt megszerzett tudást máshol is kamatoztathatják. A laptopokon való munka során gyakorlatra tehetnek szert a számítógép kezelésében, felhasználásának módjaiban, és ez által lehetővé válik az önálló tanulás. Kis lépésekkel, gyakorlással, következetes, jól felépített feladatokkal valamint türelemmel magasabb szinten kezelhetik már a programokat. Így természetessé vált, hogy a gépek bekapcsolását, csatlakoztatását a tanárhoz, a fájlok fogadását, megnyitását a szünetben már önállóan elvégzik a gyerekek, így az órán ez az idő felszabadul a feladatok megoldására. (A foglalkozásról készült videó
A most bemutatott, legalább két órát felölelő foglalkozásban a diákok képzelőerejére és biológiai ismereteire egyaránt szükség van. Saját maguk által kitalált élőlényekből kell egy saját ökoszisztémát összeállítaniuk. Az ökoszisztéma modellezéséhez a korábban bemutatott Econet programot használják (
Miközben olvasgatom az interneten megjelenő különböző blogokat (IKT témakörben), meglep, hogy egyes alkalmazások, programok mennyi mindent kibírnak. Egy példa: a Hot Potatoes nevű programról mi is írtunk még (először kb. 7 éve), de most már sem nem használjuk, sem nem ajánljuk. Nincs vele semmi baj igazából - egyszerűen eljárt felette az idő! Az, hogy IKT szakemberek, vagy a témára érzékeny (nem csak fogékony) tanárok használják-e még ... nos, szerintem nem. Hasonlóan a híres bogárhátú autóhoz. Vicces, meg szeretjük, meg értékeljük is, de ha autót kell választani, már nem nagyon gondolunk rá. Néhány bejegyzésben igyekszünk élhetőbb, 21. századi alternatívákat ajánlani a Hot Potatoes-szerű játékokat készíteni kívánóknak. Most egy ingyenes szoftvercsalád egyik termékét mutatjuk be, a neve Sentence game maker (
„Könnyű vagy nehéz dolga van a tanító néninek, amikor feladatokat állít össze a gyerekeknek?” A másodikosok mindezt kipróbálhatták a százas számkör utolsó gyakorló óráin. Maguk készíthettek feladatokat társaiknak és mindezt CMPC-n, ami fokozta a lelkesedést. „Nem is volt ez olyan könnyű, de rettenetesen tetszett nekem!”- hangzott a válasz az óra végén. Sajnos még nem tudtuk átküldeni egymásnak, a kiválasztott párnak, mert kicsik lévén sokáig tartott a feladatok kigondolása, megtervezése, kivitelezése, szövegek begépelése, de a következő órán mindegyik feladatsort megoldjuk. A tanulói laptopokat egyre ügyesebben használó gyerekeknek már egy SMART Notebook fájl kezelése nem jelent nagy kihívást. A dupla matematika órán a szerkesztést is megtanulhatták, gyakorolhatták azáltal, hogy mindenki legalább egy feladatot létrehozott. Az újonnan szerzett tudásukat a többi órán is kamatoztathatják. (
Minden biológiatanár arról álmodozik, hogy milyen jó lenne minél több terepi munkt végezni. Szép dolog az is, amikor a tanár magyaráz, filmeket mutat, esetleg a diákok mindenféle feladatokat oldanak meg, de a biológia mégiscsak az életről szól. Ráadásul a laborban végzett vizsgálatok nem sokat adnak vissza a természet sokéleségéből, kevésbé járulnak hozzá a természettudatos szemlélet kialakításához. Terepre menni azonban nehéz. Sok idő, sok szervezés és gyakran sok pénz is. Nehezen szuszakolható bele a 10%-nyi szabad keretbe, sok egyeztetést igényel a kollégákkal és így tovább. Évente egy kirándulás, erdei iskola még csak-csak belefér, de azok inkább a különleges alkalmak. Lehetne-e valahogy a tanórai keretben, az osztályteremből és 45 perc alatt terepi munkát végezni?




