Így filmeznek ők
Internet a tanórán - 12 éve
Augusztus végén diákjaimmal a Mátrában voltunk táborban. 10.-eseknek tartottunk természettudományi terepgyakorlatot öt napon át, ahol a cél a vidék megismerése, biológiai és kémiai mérések elvégzése volt. Ezzel a korosztállyal már érdemes mindenféle technikai eszközöket is bevetni, idén a filmkészítés is feladatuk volt. Magam is kíváncsi voltam, hogy pár nap alatt milyen minőségű filmet tudnak készíteni a mobiltelefonjukkal és egyszerű laptopokkal. Többféle téma közül is választhattak, az egyik a Másfélmillió lépés Magyarországon vonatkozó részeinek újraforgatása volt. A Kékes tövében voltunk és ez a vidék részletesen is szerepel a mára már kultikussá vált túrafilmben. Azt kértük tőlük, hogy próbálják meg megtalálni ugyanazokat a helyszíneket, amik a filmben is szerepelnek.
Segítségül megkapták azt a követelménylistát, kisokost, amiről már korábban is írtunk (IDE KATTINTVA). Nagyjából egy délutánt vett el a forgatás, azután egy napon át tartott a szövegek megírása, rögzítése és a vágás. A végeredmény a Bővebben után látható:
A BBC ismét segít egy alapvetően unalmas témát érdekesen feldolgozni. A Destination impossible nevű játékban (amely egyébként
Újabb érdekesség a PIL Akadémia háza tájáról! Ma Jakab Balázs ötletét osztjuk meg, aki biológia (11. évfolyam) fakton használt alternatív számonkérést, ismétlést. Ehhez a Popplet nevű gondolattérképet-készítő szoftvert használták (
Mennyire ismerjük a bennünket körülvevő természetet? Szeretjük-e, tiszteljük-e a benne élő növényeket, állatokat? A következő órákon a vadon élő növényekkel, állatokkal ismerkedünk. A mostani, a fejezet bevezető órája volt. A gyerekek csoportban és Classmate PC-n dolgoztak, s gyűjtötték össze előzetes tudásukat a tananyagról. A csoporton belül a „Szóforgó” kooperatív technikát használtuk, így mindenki véleménye, tudása fontos volt a feladat végrehajtásában. Ugyan a csoportmunka során a munkazaj nagyobb, de idővel halkulni fog és megéri, mert eközben az egymásra figyelés, véleményalkotás, vélemények elfogadása, az egymás tanításának képessége fejlődik. SMART Notebook fájlt szerkesztettem a tananyaghoz (
A most bemutatott, legalább két órát felölelő foglalkozásban a diákok képzelőerejére és biológiai ismereteire egyaránt szükség van. Saját maguk által kitalált élőlényekből kell egy saját ökoszisztémát összeállítaniuk. Az ökoszisztéma modellezéséhez a korábban bemutatott Econet programot használják (
A szombati Pedagógiai kávéház rapid-randijára egy olyan ötlettel készültem, a Pinterest alkalmazást használta fel linkek ízléses bemutatására. A korábban remekül működő, de azóta már nem elérhető delicious stackek mintájára gondoltam egy Pinterest falra felrakni a diákoknak szánt linkeket. Azután rögtön az első asztalnál Németh Nóra mutatott egy erre sokkal jobban használható oldalt a Pearltrees nevűt (
Fontos, hogy a tanulók az anyanyelvi órákon is átéljék a játék örömét. Az olvasmányokat élményszerűen dolgozhatjuk fel a tanórán különféle drámapedagógiai módszerekkel. Két tapasztalt vezető tanító
„ Mesélj még!” Nagyon gyakran hangzik fel ez a mondat az osztályunkban. Nagyon sok mesét olvastunk már közösen. Ha időnk engedi, szinte minden nap beköltözünk egy mese idejéig a mesesarokba, jó idő esetén a fenyőfáink árnyékába. Idén végre eljött az idő, hogy mindenki a könyvtárból a maga által választott könyvet olvashassa el. Nagy élmény volt megtalálni a saját mesénket és egy egész könyvet kiolvasni, aztán ajánlani a többieknek és a mások könyvét is elolvasni. Mostanság „Máté Angi: Volt egyszer egy” című mesekönyve a közös olvasmányunk. Az olvasás és írás órát tömbösítettük s a mesénk után a csoportok a kíváncsi kockáinkon lévő kérdőszavakkal (Ki? Mi? Milyen? Mikor? Hol? Hogyan? Mit csinál?) játszottak és tettek fel egymásnak a mesével kapcsolatos kérdéseket.(további érdekességek, valamint az ingyenes meseíró szoftver linkje a lapozás után! - a szerk.)
A színekről tanítottam, és megpróbáltam anyagot gyűjteni hozzá. Végül ezeket használtam, hátha másnak is érdekes: a) Colour test (
A TanárBlog és az Egyszervolt.hu újabb tananyaggal kedveskedik tanító kollégáinknak. Most egy 2. osztályos matematika vázlatot teszünk közzé, bónusz interaktív táblán használható SMART Notebook anyaggal. Amiről a mellékelt letölthető fájlokban szó lesz: "egyszerű kombinatorikai feladatok, logikus gondolkodást igénylő feladatok megoldása." Mindehhez sok informatikai eszközt is használhatunk, de sok nem IKT ötlet is található a vázlatban. Lapozgassuk együtt!




