Vibe-kódolás: A-tól Z-ig - definíciós társasjáték
Tippek, trükkök - egy napja
Nagy erőkkel írjuk a vibe-kódolásról szóló kézikönyvünket, ahol te is megtanulhatsz alkalmazásokat fejleszteni saját és diákjaid épülésére. A könyből hozunk a csoportba néha önmagukban használható részleteket, most egy általam fejlesztett interaktív játékot mutatunk be.
Ha valakit érdekel mindez, és lenne kedve megtanulni, jöjjön el a webináriumunkra OKTÓBER 27-én 15:00-17:00 között, itt a jelentkezési lap
Mi volt a pedagógiai helyzet?
Az egyik nyelvkönyvben egy érdekes televíziós játék volt a téma, ahol az ábécé 25 betűjét egy nagy keréken elhelyezték (az X-et okosan kihagyták), és a játék abból áll, hogy összesen bruttó 5 perc alatt a versenyző egy betűre kattintva kap egy definíciót, amelyre a válasz az adott betűvel kezdődik (pl. A: egy hely, ahol repülők szállnak le és fel. A megoldás: airport). A versenyző - ha nem jut eszébe a szó - passzolhat, és visszatérhet a definícióhoz később. Ha 5 perc alatt végigér, nyert. Izgalmas, vicces, jó kis játék, sajnáltam, hogy nem tudunk (vagy csak nagyon körülményesen, egy táblával, egyszerre az egész osztállyal) ilyet játszani. Aztán eszembe jutott, hogy hiszen többek között erre találták ki a vibe-kódolást, és feltöltöttem a nyelvkönyvből a játék képét, valamint a szabályait, és vártam a csodát.
Hogyan nyújtott a vibe-coding megoldást?
És a csoda megtörtént. Sőt, én hosszabb, bonyolult fejlesztésre számítottam, ehhez képest két lépésben el is készült az alkalmazás. Ez végül is logikus, hiszen volt konkrét vizuális terv, illetve nagyon világos folyamatleírás, ahogyan az appnak működnie kellett.
Az első verzió, ami szerintem tökéletesen működött, megbukott a tanórán. A gyerekek hatalmas lelkesedéssel vetették rá magukat, itt az időkorlát külön stresszelte őket, de az órán egy hanganyagban megtanultuk a működést, szóval az nem volt probléma. Aztán egy-két perc után egyre több helyen csalódott arcok, idegesség, egy-egy csúnya szó kezdemény kezdett úrrá lenni a tanórán, és 3 perc után a diákok felének elment a kedve a játéktól. Amikor megkérdeztem, mi a baj, elmondták, hogy a Passz és a reset gomb olyan közel vannak egymáshoz, hogy amikor gyorsan próbálnak dolgozni, akaratlanul folyamatosan a Reset gombra kattintanak, és ez mindent lenulláz, kezdhetik elölről az egészet. Azaz, egy aprócska hiba elrontott mindent. Ezért arra kértem az AI-t, hogy tervezze át a gombok helyét. Az első képen a gyakorlatilag használhatatlan első verzió, a másodikon a nagy sikerrel használt második verzió található. Néha ennyin múlik. A játék ITT TALÁLHATÓ.
A mai ajánlatunk angoltanároknak szól, főleg azoknak, akik szeretnek vita feladatokat használni, vagy éppen emelt szintű érettségire készítenek fel diákokat. Természetesen ezt is meg lehet scinálni egy sima GPT-vel, de itt talán késnyelmesebb, egyetlen lépésben elvégezhető a feladat, és ha nem tetszik az eredmény, akár utólag lehet csiszolni rajta egy fejlettebb LLM modellel. Az ötlet viszonylag egyszerű: beírunk egy bármilyen témát, megadunk hozzá (ha szeretnénk) kiegészítő információkat, majd stílust választunk (pl. legyen analitikus, részletes, vagy éppen kiegyensúlyozott az érvelés), végül kiválasztjuk, hogy hány érvet szeretnék pro és kontra. Kattintunk, és kész. Kimásoljuk, és elkészültünk a vita feladattal az órára. Természetesen a lépéseket le lehet írni, és nagyjából jól összerakható egy klassz prompt is belőle, de ha ezt ők megscinálták nekünk, miért is ne használnánk. Az alkalmazás
Angoltanárként már a pályám kezdete óta erősen foglalkoztatott az, hogyan lehet megtanítani a beszélt angol nyelvi szövetét a diákojaimnak. Itt ugyanis olyan kifejezésekről, szerkezetekről van leginkább szó, amelyek 'nem állnak ki' a szövegből, azaz nehezebb őket felismerni. Ilyen például az, hogy 'Actually', ami magyarul kb. annyit tesz, hogy 'öööööö', vagy az, hogy mellékenevek elé gyakran teszik, hogy 'quite' (vagyis nem 'nice', hanem 'quite nice'). Vagy akár a 'comment clause'-ok nyelvtani jelensége (I saw the game, which was nice - itt a 'which was nice' a lényeg).
Angoltanárként mindig is nagyon vonzottak azok az interaktív oldalak, ahol valamilyen téma 'életre tud kelni'. A ruhák, öltözködés témakörében régóta kerestem olyan alkalmazásokat, ahol ruhákat lehet próbálni, vagyis öltöztetni embereket, és azokról beszélni. Volt pár ilyen, de bezárt. Most is léteznek hasonlók, azonban most egy olyat ajánlok, amely rendkívül egyszerűen használható - feltöltjük a 'Modellt' (magunkat, de lehet egy bármilyen ember képe), kiválasztunk ruhákat, ezeket külön feltöltjük, és annyit kérünk, hogy 'próbáld fel' a ruhát - és már csinálja is. Regisztráció nélkül.
Minden angoltanár álma, hogy teljesen differenciált, személyre szabott tananyagokat tudjon készíteni. Az egyik ilyen feladat, amit én is nagyon szeretek/szerettem használni, az az utazások megtervezése. Ennek ven egy hosszabb útja, amikor megtanuljuk azt is, hogy hol és miként tudnak szállást foglalni, programokat szervezni stb. A másik út az, hogy kapunk egy AI-val generált tervet, és azt használjuk tananyagnak.
Ma egy olyan alkalmazását mutatjuk be a mesterséges intelligenciának, amely nyevórán fantasztiksan működött, de elég könnyű bármely más tantárgyra is adaptálni. Egy 'párkereső' szimuláció készült, ál-kezdő tanulóknak. A cikkben bemutatjuk, hogy hogyan készítettük a tananyagot, megadjuk a prompt-ot, amit használtunk, és röviden bemutatunk két felhasználási módot, amit különböző osztályokban, különbözp szintű tanulókkal csináltunk. No és természetesen letölthető a cikkből a szimulációs játék, amit mi készítettünk, így nem is kell sajátot készíteni, hanem el lehet vinni a mi megoldásunkat.
Ahogy rengeteg dolog megváltozott az életünkben, nincs ez másképp az ismerkedés 'randizás' tekintetében sem. Egyrészt (gyakran sajnos teljes joggal) bizalmatlanabban lettünk egymással - manapság már annak is komoly szabályrendszere van, hogyan szabad egy italt elfogadni valakitől egy szórakozóhelyen (ha egyáltalán), és az ismerkedés, 'udvarlás' anakronisztikus koncepcióinak a helyét a randi appok foglalták el. És ezt sem kímélte az AI forradalom ... most egy olyan appot mutatunk be, amely remekül működik arra (is), hogy az ismerkedés kutúrájáról beszéljünk, érdekes legyen az óra, és valóban közelről mutassa meg azt a világot, amelyben a mai fiatalok élnek.
A nyelvtanulásban fontos egy bizonyos ponton az, hogy megtanuljunk embereket leírni - valamiért nyelvvizsgán is gyakran elvárás, hogy a 'harmincas szőke, göndör hajú nő' és társai elhangozzanak a képleírás feladat egy pontján. Nincs is ezzel baj, ha például személyleírást kell adnunk a táskánkkal elszaladt tolvajról, akkor magabiztosan tudjuk majd segíteni a nyomozó szervek munkáját. Ezen felül különösen felértékelődhet a kritikai hozzáállás az AI világában. Sok diákunk mondja, hogy 'engem nem lehet átverni'. Erre remek oldalt mutatunk most, ahol kedvünkre generálhatunk nem létező, de nagyon létezőnek látszó embereket!
Sokat beszéltünk mi is itt, a TanárBlogon, olyan eszközökről, amelyek Ai segítségével ígérik a javítás megváltását tanároknak. Miért is töltene el egy pedagógus órákat esszék fölé görnyedve, amikor egy AI ugyanazt 3 perc alatt megcsinálja, és ráadásul sokkal részletesebb értékelést ad? Sok oka lehet, amiért mégsem Ai-val javíttatunk, és sok veszélyt jelenthet, ha egy algoritmusra bízzuk magunkat. Ezeket a lehetséges veszélyforrásokat (is) végigvesszük, mielőtt egy olyan eszközt ajánlunk, amely (jelenleg) ingyenesen, és 3 lépésben javít esszéket.




