Az állatok viselkedése - 11. évf.
Internet a tanórán - 2013. május 6.
Újabb érdekesség a PIL Akadémia háza tájáról! Ma Jakab Balázs ötletét osztjuk meg, aki biológia (11. évfolyam) fakton használt alternatív számonkérést, ismétlést. Ehhez a Popplet nevű gondolattérképet-készítő szoftvert használták (ITT ÍRTUNK RÓLA), illetve SkyDrive-on osztottak meg anyagokat. A tapasztalatokat, az elkészült Popplet gondolattérképeket, illetve az egyhetes projekt részletes leírását a Bővebben-re kattintva lehet elolvasni. Megéri!
Iskola: Árpád Fejedelem Gimnázium és Általános Iskola, Pécs
Tantárgy: biológia középszintű érettségi felkészítő fakultáció
Tananyag: Az állatok viselkedése témakör
Korosztály: 11. évfolyam, fakultációs csoport
Felhasznált IKT eszközök: PC, digitális fényképezőgép, scanner
Felhasznált programok: Popplet, XnView, email, Skydrive
A projekt célja: témakör összefoglalása, a tanultak önálló áttekintése, rendszerezése „házi dolgozat” formájában
Előkészületek: A témakört közös feldolgozás után három kisebb egységre osztottam fel (1. Az állatok öröklött és tanult magatartásai; 2. Az állatok szaporodási és létfenntartási viselkedése; 3. Az állatok társas viselkedése és kommunikációja). A csoport tagjai e-mail-en kapták meg a feladatot, a három témából kellett egyet választani, önállóan feldolgozni, rendszerezni és a Popplet program segítségével „gondolattérképet” összeállítani, majd a megadott határidőig feltölteni a Skydrive tárhelyemre, vagy az e-mail címemre elküldeni a kész anyag linkjét. Feltétel volt, hogy minden témából érkezzen legalább egy munka, illetve hogy a leadott anyagnak teljesnek és megfelelő minőségűnek kell lennie, hogy értékelhető legyen. A gondolattérkép készítése nem volt kötelező, másik alternatíva a szokásos „teszt” formájú számonkérés volt, így több ízben is döntéshelyzetbe kerültek.
A munka menete: A feladat elvégzésére egy hetet kaptak. El kellett dönteniük az új, ismeretlen számonkérési formát választják és befektetik az időt a szoftver megismerésébe, vagy maradnak a „jól bevált réginél”. El kellett dönteniük, hogy melyik témakört választják, melyiket tudnák a legjobban feldolgozni. Ezt követően egymás között is egyezkedniük kellett, hogy minden téma legalább egyszer kidolgozásra kerüljön. A munka elkészítéséhez bármilyen segédeszközt igénybe vehettek. A kész anyagokat közösen átnéztük és megosztottuk egymás között.
Tapasztalatok: A többség azonnal az új lehetőséget választotta, de akadt, aki inkább a tesztre szavazott, később azonban regisztrált a popplet-en, kipróbálta és kis idő múlva meggondolta magát. A munkák egy kivétellel határidőre megérkeztek és megfeleltek az elvárásoknak, lefedték a választott témát és logikailag helyesek voltak. Érdekes különbségeket lehetett megfigyelni abban a tekintetben, hogy ki mennyi magyarázó szöveget tartott fontosnak az egyes vázlatpontokhoz. A visszajelzések alapján nagyon élvezték ezt az új lehetőséget, olyan is akadt, aki kilépett a saját témaköréből és asszociált a többivel is.
Furcsa gondot okozott, hogy egyeseknél a kész elmentett munka szövegdobozai a következő megnyitáskor „átméreteződtek és áthelyeződtek”, sajnos nem tudtunk rájönni a hiba okára. Másik zavaró dolog, hogy ha „ő”, vagy „ű” betű szerepelt a begépelt szövegben, akkor automatikusan megváltozott a betűvastagság, ami rontotta az esztétikai hatást.
Olyan témák esetében javaslom ezt a módszert, melyek egyébként is kedveltek a gyerekek körében.
Néhány kész munka:
http://popplet.com/app/#/970396
http://popplet.com/app/index.php#/981880