Az elfogult AI
Tippek, trükkök - 2 éve
A legjobb hadvezér az, aki a saját hadseregének nem csak az erősségeit tudja kihasználni, de még a gyengéit is a saját előnyére fordítja. Így tehetünk a mesterséges intelligenciával is, ami ugyan teljesen megállíthatatlanul foglal el egyre nagyobb teret az életünkből, de azért még látványosan sok hibája is van. Az egyik, hogy (mint egy okos, de készületlen diák) a ChatGPT bármiről tud hadoválni. A másik pedig, hogy úgy irtózik a tények, adatok, források használatától, mint ördög a szenteltvíztől. Nos, ezt a két tulajdonságát tudjuk könnyedén a saját javunkra fordítani egy foglalkozásban.
Bevallom, nagyon kedvelem a tematikus projekteket, amelyek valamilyen kihívás mentén szerveződnek. Ilyen lehet az, hogy mindne nap, minden tanuló készítsen egy képet arról, amilyen napja éppen van (ne keressen, telefonon csináljon egy képet), majd egy hét után ezeket egy prezentációban sorban bemutatva remek beszélgetések kerekedhetnek. De a karantén alatt hasonló volt az egyhetes kihívás, ahol minden nap egy olyan apróságot kellett kipróbálni, amit eddig soha nem tettek (pl. megnézni egy tenisz közvetítésből 25 percet, cukor nélkül inni a teát, számolni a napi folyadékbevitelt, vagy elolvasni egy könyvet egy nap alatt). Az eredmény szintén izgalmas, és - mai meglepő - még a karantén alatt is szívesen csinálták a diákok.
Cikksorozatunk abban próbál segítséget nyújtani, hogy a sommás ítéleteken túl egy kicsit cizelláltabban tudjuk átgondolni, mi is történt velünk a karanténoktatás ideje alatt. Az első cikkben (
A Choice boards ötlete gyakorlatilag a 30 napos (vagy akárhánynapos) kihívás keretezésére használható remek eszköz. Nem kell más hozzá, mint egy táblázat, amelybe napi kihívásokat tudunk beírni, és a diákok (vagy akár mi, és a kollégák!) megkapjanak egy-egy pecsétet (vagy aláírást), ha valamelyik elemet elvégzi. Mi egészséges életmód projektet csináltunk így, ahol felírtunk olyan kisebb lépéseket, amelyek segítségével (még) egészségesebbé tehetjük az életünket. Ezekről képes bizonyítékot kell a közösségi oldalunkon (Hashtag.school) közzétenni, és a végén egy nagy kiértékelést csináltunk (pl. lehetett vizet venni a büfében, nem kólát, futás, sport , egyéb képek, képet feltölteni a sétáról a kutyával, egy reggeliről stb.). Nem annyira könnyű egy ilyen projektet végig életben tartani, és motiválni a gyerekeket, de ha egy bizonyos pontot elérünk, akkor már viszi magát előre, és reggel nevetve erről beszélgetnek a gyerekek az órák előtt. Érdemes egy ilyet kipróbálni! Mintákat
Egy öt napos projektről szeretnék beszámolni, ami az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumban valósult meg öt nap alatt. A cél az volt, hogy természettudományos ismereteiket valamilyen aktív formában hasznosítsák és dolgozzanak valamilyen általuk választott témakörben. A keretet egy természettudományos játszóház felépítése adta, amit az iskola alsó tagozatosainak készítenek el a tizedikes diákok. Számomra is meglepő volt, hogy a diákok milyen önálló munkára voltak képesek, milyen sokrétű ötletekkel álltak elő és milyen magas színvonalon valósították meg azokat. Mindezt szinte minimális tanári vezetéssel. Az alábbi videón láthatóak a megvalósult projektek és talán kedvet ad a cikk további részeinek elolvasásához is:
Történt a minap, hogy egy iskolai projekt kapcsán egy saját vállalkozást kellett a diákjaimnak kitalálniuk. Az egyik csapat egy online stratégiai játék fejlesztését tűzte ki céljául, ehhez segítettem annyit, hogy a játék informatikai fejlesztését megoldottam, egy multiplayer 'tudáspárbaj' lett, amivel egymás ellen tudnak játszani a felhasználók. A diákok fejlesztettek hozzá kérdés adatbázist több tantárgyból is, még tesztelik, amint elindul az oldal, megosztjuk a TanárBlogon is. Viszont az oldal tervét, dizájnját a diákokra bíztam, így találtam a Designevo nevű oldalra (
A Biography online egy nem túl bonyolult gyűjtemény, ugyanakkor egy szerintem érdekes projektet sikerült az egyszerű adatbázisból keríteni. A recept: az oldalon keressük meg a 100 legbefolyásosabb 20. századi embert (




