Goformative - egy érdekes értékelési platform
Internet a tanórán - 10 éve
A formatív és a fejlesztő értékelésről már többször volt szó itt, a TanárBlogon. Írtunk már a Socrative-ről, sokaknak nagyon tetszett a Kahoot is. Hasonló a Formative nevű alkalmazás (ITT TALÁLHATÓ), ahol létrehozhatunk saját osztálytermeket, kérdéseket oszthatunk meg, majd a visszajelzéseket értelmezi és összefoglalja nekünk a rendszer. Nekem nagyon tetszik az a plusz funkció, hogy itt a diákok szabad kézzel is jegyzetelhetnek, írhatnak. Tableten nagyon ígéretesnek tűnik! Ráadásul azt is állítják, hogy Word-ben vagy PDF-ben elkészített dolgozatainkat is pillanatok alatt konvertálhatjuk - ingyen mindennek a tetejébe!
Akkor lehet a legjobban megtanulni valamit, ha már magunk is tanítottuk. Ezt elérhetjük akár úgy, hogy a legfontosabb szavakból, definíciókból kártyacsomagot készítünk. Talán a legismertebb (és szerintem a legjobb) ilyen jellegű alkalmazás a Quizlet (
Zseniális találmány a Rewordify nevű oldal (
A BBC ismét segít egy alapvetően unalmas témát érdekesen feldolgozni. A Destination impossible nevű játékban (amely egyébként
Újabb érdekesség a PIL Akadémia háza tájáról! Ma Jakab Balázs ötletét osztjuk meg, aki biológia (11. évfolyam) fakton használt alternatív számonkérést, ismétlést. Ehhez a Popplet nevű gondolattérképet-készítő szoftvert használták (
Vannak olyan ötletek, amik nagyon egyszerűek, de mégis meglepően hatékonyak. Ilyen a Socrative is (
Sok bajom van azzal, ahogyan a diákok munkáját értékeljük. Ritkán érzem azt, hogy az értékelés hasznos lenne a diák számára, tanulhatna belőle, segítené a munkájában. Ehelyett gyakran egy tisztázatlan szempontból adott sommás verdikt (legtöbbször csak egy szám), amit többnyire csak a folyamat végén annak lezárultával kap meg a gyerek, így még elvi lehetősége sincs a korrekcióra. Ezért is keresem megállás nélkül, hogy milyen új formái lehetnek az értékelésnek, így találtam rá a tanulási naplóra.
Megírtuk életünk első tudáspróbáját a tanulói laptopokon! Nagy izgalom előzte meg: fájlt fogadni; számolni; elmenteni és még vissza is kell küldeni; kijavítva visszakapni, s ha hibátlan boldogság, ha nem, akkor sajnos javítani és újból küldeni. Nem kis feladat egy másodikos lurkónak, de nagy örömünkre, mindenkinek sikerült, minden nagyon jól ment. Természetesen, volt, akinek segíteni kellett, de érthető, az új feletti izgalom. Mire negyedikesek leszünk, már fel sem tűnik, hogy ez mekkora munka, türelemmel természetessé szelídülnek ezek a lépések. (
Egyre több ismerősöm osztotta meg velem Facebook-on az Euro nyelvvizsgaközpont ingyenes nyelvi alkalmazását, a Nyelvi Fitnesz Tréning-et (
A tanítási órákon egyre nagyobb szerepet kap az értékelés, sőt az IKT eszközök segítségével történő értékelés. Ebben nagy segítségre vannak a szavazó rendszerek, de nem mindig állnak rendelkezésre. Biztos mindenkivel előfordult már, hogy nem maradt ideje saját kérdés sor összeállítására, ilyenkor jön jól egy olyan oldal, ahol kész online kitölthető teszteket találhatunk. Egy ilyen nincs kedvem, időm tesztet összeállítani időpillanatban találkoztam a következő általános iskolásoknak szóló informatikai teszt oldallal, amit 




