Kincsvadászat mobillal, laptoppal

Internet a tanórán - 2011. szeptember 24.

Írta: Nádori Gergely

Korábban is említettük már a QR-kódokat itt a TanárBlogon, ezekben a kétdimenziós vonalkódokban nagyon sokféle információt elrejthetünk, szöveget, webcímet vagy egy kép elérését. Az ilyen kódokat könnyedén leolvashatjuk az okostelefonokkal (erre alkalmas pl. a Google Goggles alkalmazás androidos telefonokra), de egy webkamerával ellátott laptopot is könnyedén alkalmassá tehetünk a QR kódok olvasására az INNEN LETÖLTHETŐ programmal.

Most egy olyan alkalmazást mutatunk be, amivel ilyen QR kódokra épített foglalkozást, kincsvadászatot készíthetünk az iskolánkban. Az eszköz a korábban is sokat dicsért ClassTools.net oldalán található (IDE KATTINTVA), megadhatunk egy sor kérdést és hozzá a válaszokat, a program pedig legyártja nekünk a QR kódokat, amik a kérdéseket tartalmazzák. Ezek után ezeket kinyomtathatjuk és elhelyezhetjük mindenfelé az iskolában. Felépíthetjük úgy is a játékot, hogy az egyes kérdésekre adott válaszok mutassanak a továbbiak helyére és így vezessük végig a diákokat az iskolán.

Természetesen felthetjüka kérdést, hogy mennyiben van ennek az egésznek értelme, miért nem elég, ha a kérdéseket kinyomtatom és egyszerűen gyurmaragasztóval odanyomom az adott helyre? Természetesen azt is meglehet tenni, de az biztos, hogy a QR kódok egyfelől kisebbek, tahát jobban elférnek bizonyos helyeken. Arra is számíthatunk, hogy az alapvető kütyüvarázs itt is működni kezd és a diákok sokkal lelkesebbek lesznek, ha mintegy varázslatra fejthetik meg a kérdéseket. Végezetül megtehetjük azt is, hogy egy-egy QR kódot feldarabolunk és a diákoknak kell összeállítaniuk majd leolvasniuk a szöveget, ez azért lehet jobb annál, ha egyes szövegrészleteket kapnak csak, mert így valóban csak akkor kapják meg a szöveget, ha minden részletet begyűjtöttek, nem lehet az első három darab alapján kitalálni a negyediket.