Digitális jobbágyok, avagy tabletek az iskolában
Vezércikk - 8 éve
Érdekes, hogy az oktatást milyen sokféleképpen lehet látni. Általános iskolai találkozón, egy rég nem látott padtársam kérdezte, hogy én vajon készülök-e az óráimra. Igen – mondtam gyanútlanul (és kicsit büszkén). – Hát ez baj, ezért tart itt az oktatás. – jött a sokkoló válasz. - Elég nagy szégyen, ha valakinek ennyi év tanítás után is még készülnie kell az órákra. És – lássuk be – valahol, az ő világában talán ez a gondolat logikusnak tűnik. Aztán minap egy kedves ismerősöm Facebook posztját olvasva gondolkoztam el ismét azon, hogy ugyanazt a kérdést mennyire különbözően látjuk. Arról szólt az írás, hogy teljesen felesleges tableteket adni a diákok kezébe, bőven megfelelne egy e-olvasó, hiszen rendes digitális tananyag úgysincs, a könyvek kiváltására pedig tökéletesen alkalmas, és még a szemnek is kellemesebb, mint egy tablet kijelzője.
Egy hónapja jelent meg és jelentős port kavart az OECD tanulmánya a laptopok iskolai használatáról. Mi is írtunk róla és meg is fogalmaztuk az értelmezésével kapcsolatos aggályainkat (
Az érintőképernyők mindennapos dolognak számítanak. A telefonoknál már szinte nincs is olyan, aminek ne lenne piszkálható a képernyője, de a laptopoknál is kezd az alapfelszereltség részévé válni, hogy tapizni lehessen. Azon túl, hogy írhatunk rá, meg rakosgathatunk mindent ide-oda azért még bőven mit kitalálni arról, hogy is lesz ez jó nekünk. A Northwestern University kutatócsoportja is gondolkodott ezen és így született meg a CogSketch nevű program (
Újra jelentkezik az App híradó, megint egy remek mobilos alkalmazást ajánlunk mindenki figyelmébe. Egy játékról van szó, de igazán különleges fajtáról, ez ugyanis egy kooperatív játék Androidos vagy iOS-es rendszerekre. A neve Spaceteam és megtalálható az iTunes-on (
Vannak olyan ötletek, amik nagyon egyszerűek, de mégis meglepően hatékonyak. Ilyen a Socrative is (
A szombati Pedagógiai kávéház rapid-randijára egy olyan ötlettel készültem, a Pinterest alkalmazást használta fel linkek ízléses bemutatására. A korábban remekül működő, de azóta már nem elérhető delicious stackek mintájára gondoltam egy Pinterest falra felrakni a diákoknak szánt linkeket. Azután rögtön az első asztalnál Németh Nóra mutatott egy erre sokkal jobban használható oldalt a Pearltrees nevűt (
Nagyon izgalmas vállalkozásba kezdett a Petőfi Irodalmi Múzeum, a MOME Kreatív Technológia Laborja és az MTA Sztaki: irodalmi mobilalkalmazást készzítettek. Nem is akármilyet! A GUIDE@HAND oldaláról érhető el (
A Catch nevű alkalmazást (
Sokféleképpen lehet matematikát tanítani és tanulni is. Az egyik módszer, amikor megadjuk a szabályokat, majd gyakoroljuk példákon. A másik, amikor hagyjuk, hogy a gyerekek játszanak a számokkal, maguk fedezzék fel a törvényszerűségeket. Ehhez jelent nagy segítséget a Weapons of maths construction oldal (
Az új NAT már előírja, hogy a diákoknak az alapvető elsősegélynyűjtási ismeretekkel is rendelkezniük kell. Kevesen vitatják, hogy ez mennyire fontos, elég csak arra gondolni, hogy hány hirtelen szívmegállás lenne gyógyítható, ha mindenki tisztában lenne az újraélesztés alapjaival. Természetesen sok kérdést is felvet az új szabályozás, ezekről részletesen ír az elsosegely.hu oldal (




