Egy klasszikus téma megszólaltatása az órán elkészített „hangszeren”

Internet a tanórán - 2013. március 24.

Írta: Prievara Tibor

Az órát egy Youtube-on talált rövid videó ihlette. (A kisfilmben egy francia humorista különböző hangolású üvegeket tesz le adott távolságokra egymástól, majd egy görkorcsolyára felszerelt műanyag pálcával az üvegek mellet elgurulva, azokat megütve, megszólaltatja Mozart Kis éji zenéjének témáját. Előkészületek: A gyerekeket az előzőleg megkértem, hogy az órára gyűjtsenek egyforma üdítős üvegeket, alumínium dobozokat, hozzanak szívószálat, ollót. Megbeszéltük, hogy kik azok a tanulók, akik el tudják okostelefonjukat hozni az órára, és le tudják tölteni az ingyenesen elérhető n-Track Tunert. Ez a mobilra letölthető alkalmazás képes a kiadott hang frekvenciájának megállapítására, az ABC-s hang felismerésére, kiírására. Szépen csilingelő poharakról én gondoskodtam. Az óra előtti szünetben átrendeztük a termet, kancsókat kértünk a konyháról, felmosó vödröt, rongyot, törlőkendőket a takarító néniktől.

 

Korosztály: 6. évfolyam
Felhasznált IKT eszközök, weboldalak: n-Track Tuner nevű mobiltelefonos alkalmazás; Youtube; az osztály Skydrive oldala.

A foglalkozás menetének rövid leírása: A 21 fős osztály 4 csoportba osztva dolgozott. A csoportok vezetői kis kártyákat húztak, így sorsoltuk ki, hogy a 4-féle hangszer közül kinek melyiket kell létrehozni. Addig, amíg a csoport kiválasztotta és előkészítette a számára szükséges eszközöket, addig a mobillal rendelkezőkkel (csoportonként 1 fő) megbeszéltük a program működését. Minden csapat megkapta annak a Haydn témának a kottáját, amit az óra végén meg kell majd szólaltatnia.

Az 1. csoport feladata az volt, hogy az üvegekbe töltött víz mennyiségét úgy alakítsa, hogy az üvegeket a megfelelő sorba helyezve, azokat megütve, megkapja a D-dúr skála hangjait, majd eljátssza a hangszerén a kapott témát.

A 2. csoport feladata ugyanaz volt, mint az előző csoporté, csak üveg helyett az alumínium dobozokat kellett megszólaltatniuk.
A 3. csoport talpas poharakba öntötte a vizet, majd nedves ujjal a poharak tetejét végigsimítva kellett velük hangokat kelteni.
A 4. csoportnak szívószálból kellett sípokat készíteni a szálhossz változtatásával.
A megadott dallam megszólaltatáshoz szükséges volt a lejegyzett hangok ABC-s neveinek felismerése és a ritmus tanulmányozása.

A csapatok 1-1 percben beszámoltak arról, hogy a hangolásnál milyen módszerrel dolgoztak. Milyen összefüggéseket fedeztek fel a vízoszlop/ levegőoszlop magassága és a hangmagasság között.

A csoportok produkcióit rögzítettük egy-egy hangfájlban, amelyeket néhány képpel együtt feltöltöttünk a virtuális osztálytermünkbe.

Az órát követően a szelektív szemétgyűjtőkbe kerültek a hangszereink.


Mi működött, mi nem? Hogy érezted magad az órán?

Az órai előkészületekben nagyon aktívak és lelkesek voltak a diákok, minden megbeszélt eszközt beszereztek. Sajnos a szívószálas feladat nem hozta a várható eredményt, mivel nem mérhető pontosan a síp hangmagassága. Néhány sikertelen bemérés után a fúvós szekciót feloszlattuk, megkértem, hogy csatlakozzanak a másik három csapathoz.

A dallam a többi csoportban megszólalt. Egyöntetű volt a vélemény, hogy a poharakon hangzott a legszebben.

A pancsolást, öntözgetést mindenki nagyon élvezte. Az ABC-s hangok nevei pedig valószínű, hogy mindenki memóriájában rögzültek. Örültünk, hogy hangszertudás nélkül is sikerült közösen muzsikálni, alkotni.