Óravázlat: határozókulcs készítése (biológia)
Internet a tanórán - 2009. november 30.
Nagyon sokféle érdekes infomráció található az interneten, amik segíthetnek a tanításban, de nem mindig könnyű megtalálni, milyen formában lehetne felhasználni. Érdemes végiggondolni, hogy az információk átadásán túl milyen egyéb képességek fejlesztésére használható fel egy-egy oldal. Most erre mutatunk egy példát a rendszertan témaköréből.
A rendszertan tanítása ritkán tud igazán izgalmas lenni, gyakran a telefonkönyvszerűvé válik az egyes fajok felsorolása. A hazai kétéltűek esetében viszonylag kevés fajjal van dolgunk, így a diákoknak lehetősége nyílik arra, hogy maguk készítsenek határozókulcsot a megismerésükhöz.
Óravázlat - határozókulcs a hazai kétéltűekhez
Tantárgy | Biológia (esetleg természetismeret) |
Cél | A hazai kétéltűek megismerése valamint a hatarázoási alapelvek begyakorlása, a határozás menetének megismerése. |
Szint |
Középiskola |
Idő | 45 perc, de lehet, hogya befejezéshez otthoni munkára van szükség |
Mi ez és mire jó? |
Adiákok a Magyar Madártani Egyesület honlapjáról megismerik a hazai kétéltűeket és határozásukhoz határozókulcsot készítenek. |
Technikai előfeltételek, tippek |
Amire szükség van: - számítógépterem interneteléréssel |
Óra leírása |
1) ha szükséges magyarázzuk el, miként működnek a kulcsos határozók, mutassunk példát rá (pl. a Növényismeret című könyvet) (5 perc) 2)Vezessük a diákokat a magyar madártani Egyesület hazai kétéltűeket bemutató oldalára (ITT TALÁLHATÓ) és adjuk ki nekik a feladatot, hogy a leírások alapján készítsenek határozókulcsot a hazai kétéltűfajokhoz (40 perc) 3) Amennyiben van még van rá idejük, vagy ha csoportokban dolgoznak, akkor a határozókulcsot grafikusan is elkészíthetik apéldául a bubbl.us (ITT TALÁLHATÓ) alkalmazás segítségével. |
Letöltések, további segítség |
A kétéltűek leírása az MME honlapján (INNEN ÉRHETŐ EL). Itt olvasható leírás a bubbl.us alkalmazásról. Példa egy határozkulcs első lépéseire: |
Mit szólsz hozzá?