Címkefelhő és a hírek
Internet a tanórán - 2010. április 20.
A címkefelhők rendkívül jól használhatóak a tanórán, erre igyekszünk egy példát adni ma. A tantárgy most angol (de bármi lehetne irodalomtól a biológiáig, tényleg). A használt eszköz a Wordle nevű felhőgyár (rövid leírását, illetve interaktív segítséget a használatához IDE KATTINTVA találhattok, az oldal maga ITT TALÁLHATÓ). És most jöjjön a kb. 60 perces óravázlat.
Az óra Clasmmate PC-kkel működik igazán jól, azaz olyan környezetben, ahol a diákok szabadon mozognak (nincsenek a számítógépteremben esetleg padok mögé szorítva), és nem az egész órán használják a számítógépet, azaz be lehet csukni őket, ha nincs szükség rájuk.
Íme egy rövid, lehetséges óravázlat:
Célok: olvasás, kreatív gondolkodás fejlesztése, hírek értelmezése, íráskészség fejlesztése
Eszközök: szükség van számítógépekre, illetve élő internetkapcsolatra
Előkészületek: lehet úgy is csinálni, hogy semmi előkészület ne legyen, de lehet akár választani néhány aktuális újságcikket az óra előtt - ha szeretnénk jobban irányítani az órát (én ezt szoktam csinálni).
Óra folyamata:
1. Kérdezzük meg a diákokat, hogy milyen aktuális hírekről tudnak a világban (ha ez nehezen megy, esetleg keressünk néhány képet aktuális hírekről, emberekről, és vetítsük ki őket - felismerik-e kiről, miről van szó?). (5 perc - képekkel lehet akár 10 perc is)
2. Nyissuk ki a számítógépeket (két gyereknek elég 1 gép), és látogassunk el a Wordle oldalára. Itt mondjuk el a diákoknak, hogy címkefelhőket készítenek majd aktuális hírekből, a feledatuk az lesz, hogy a címkefelhő alapján találják ki, hogy miről szólhat a hír. Ha ez nehéznek tűnik, illusztráljuk előbb. Íme egy címkefelhő, amelyet egy, az izlandi vulkánkitörésről szóló BCC cikk alapján készítettem (a képre kattintva lehet a Wordle oldalán megnézni):
A cikk, amelyből a felhő készült, IDE KATTINTVA található.
Miután megnézték az általunk adott 'minta' címkefelhőt, párban először találják ki, hogy miről szólt a cikk (minél nagyobb betűvel jelenik meg valami, annál többször fordul elő a cikkben), majd próbálják meg 2-3 sorban írásban is összerakni a cikk tartalmát. Ezt hasonlítsuk össze csoportban, így talán sikerül illusztrálnunk, hogy a címkefelhővel milyen gyorsan tudunk tájékozódni bármiről. (10 perc - írás nélkül)
3. Ezután adjunk minden párnak egy-egy cikket, vagy tanulmányt, vagy bármit, amiről nekik kell címkefelhőt készíteniük. Erről írják meg a rövid összefoglalót. (15 perc)
4. Az írásukkal járjanak körbe a teremben, és mindenkinek számoljanak be arról, hogy az ő cikkük miről szólt (25 perc)
5. Az óra végén (amennyiben mi adtunk cikkeket) érdemes egy rövid kvízt készíteni a cikkek valós tartalmáról. A játék lényege itt ugye az, hogy magát a cikket NEM OLVASTÁK, csak a címkefelhőt, mégis megszerezték a lényegesebb információkat a témáról. (15 perc)
És hogy mindez miért nagyon érdekes? Szretintem több okból is:
1. a számítógéphasználat nem vezérelte az órát
2. nem volt szükség hatalmas előkészületekre
3. nem kellett bonyolult informatikai háttérrel bíbelődnünk
4. az óra célját hatékonyabban tudtam talán elérni számítógép használatával, mint számítógép nélkül
5. összesen 10-15 percet töltöttek a gyerekek a gép előtt, és az ennyi idő alatt készített input elég volt egy egész órára
Végezetül, íme itt is a teljes méretű kép a címkefelhőről: