• Színhidrogén nevezéktan program

    Internet a tanórán - 10 napja

    Írta: Nádori Gergely

    kepEmlegettük már, hogy az AI azért is hihetetlen segítség egy tanárnak, mert ezzel olyan programokat is elkészíthet, amik az álmaiban szerepelnek. Így nyáron készülve a jövő évi óráimra realizáltam, hogy szerves kémiát is kell tanítanom majd. A szénhidrogének elnevezése, bár nem a kémiai gondolkodás kulcseleme, de mégis, azt gondolom érdemes lehet vele foglalkozni. Egyfelől könnyen tud sikerélményt adni még olyan gyerekeknek is, akik amúgy szenvednek a kémiával, másrészt a természettudományos gondolkodás egyik fontos része az a típusú rendszeralkotás, ami ebben megjelenik, harmadrészt pedig maga az elnevezés módszere az algoritmikus gondolkodást is fejleszti. Arra gondoltam, hogy jó lenne egy olyan program, ami véletlenszerűen kiad egy molekulát és azt kell elneveznie a diáknak. Igazi ChatGPT-nek való feladat. Le is lövöm a poént, a végeredmény ITT TALÁLHATÓ.

    De talán hasznos lehet másoknak is, hogy hogyan is jutottunk erre a végső állapotra én és GPT pajtás. Első kérésem nem az volt, hogy rögtön készítse el a kívánt programot, hanem, hogy foglalja össze a IUPAC nevezéktan szabályait, amit ügyesen meg is tett. Ezután váltottam át a kódoláshoz jobban használható o4-mini-high modellre és kértem tőle, hogy: Készíts egy olyan weboldalt html-ben, ami felrajzolja egy véletlenszerű szénhidrogén szerkezetét és a felhasználónak kell beírnia a nevet, amit az oldal ellenőriz.

    Maga a program a vásznon (canvas) készült el, így lehetőség volt arra is, hogy rögtön ki is próbáljam, anélkül, hogy kilépnék a ChatGPT-ből. Kezdetben volt pár probléma a kirajzolással, itt sokat segített, hogy a hibás rajzokról a Képmetszővel képet csináltam, arra rárajzoltam, hogy mit szeretnék és feltöltöttem a kérésem mellé. Nagyjából egy óra után egész használható változathoz jutottunk el, e ekkor valami rútul beakadt, a képlet kirajzolást egyszerűen képtelen volt helyrehozni. Letöltöttem a legutolsó működő változatot és új csevegést nyitottam. Feltöltöttem a html állományt, elsőként azt kértem, hogy elemezze, mit csinál ez az oldal és hogyan működik, majd innen haladtunk tovább, már gond nélkül.

    Amikor nagyjából elégedett voltam a program működésével, azt kértem, hogy rakjunk rá valami izgalmasabb dizájnt. Innentől fogva már nehézkesebb volt a vászonról ellenőrizni a működést, mert külső állományokhoz, képekhez, betű készletekhez kellett hozzáférnie. Ilyenkor az volt a megoldás, hogy mindig eltöltöttem a programot és úgy próbáltam ki. Ezért is tudom, hogy ezután a végső, már nekem megfelelő változat a tizennegyedik volt. Összességében az egész nem vett el többet két és fél óránál és egyszer sem volt arra szükség, hogy belenézzek a kódba.

    Bővebben...

  • Digitális segítség kémiához

    Internet a tanórán - 3 éve

    Írta: Nádori Gergely

    chemA kémia sokaknak mumus tantárgy, könnyű elveszni benne, könnyű feladni. Az sem segít, hogy egyre kevesebb helyen van szakos tanár, aki tanítsa. Így aztán minden segítség jól jöhet, például a remek Chemicalaid oldalé is (IDE KATTINTVA). Vizsgálhatjuk például a periódusos rendszer elemeinek tulajdonságait különféle összehasonlításokban (ITT ), megnézhetjük egy vegyületben az oxidációs számokat (ITT).

    Bővebben...

  • Szertárkarbantartás

    Termtudos ötletek - 5 éve

    Írta: Nádori Gergely

    laborItt a nyár, itt a szertár rendberakásának ideje! Aki már csinálta, az tudja, hogy mekkora munka a vegyszerek nyilvántartása, megfelelő kezelése, selejtezése. Egy biztos, a kémiatanár sosem unatkozik. Ehhez a munkához viszont nagyszerű segítséget kaphat a Magyar Kémikusok Egyesületének Kémiatanári Szakosztályától! IDE KATTINTVA érhető el nagyon sok hasznos dolog, például a vegyszerekre kötelezően felrakandó szabályos címkék is. Öröm ettől még nem lesz a szertár rendezése, de biztosan könnyebben megy majd.

    Bővebben...

  • Otthoni projektek

    Termtudos ötletek - 5 éve

    Írta: Nádori Gergely

    McClintockMinden rosszban van valami jó (vagy minden rosszban van valami még rosszabb?) - tartja a mondás. Az iskolában ritkán van lehetőség arra, hogy a diákok elmélyülten és hosszan dolgozzanak valamilyen vizsgálaton, kísérleten, hiszen heti egy-két óra van csak és persze haladni kell az anyaggal. Most viszont bőségesen lehet arra idő, hogy a természettudományok gyakorlatibb oldalát ismerjék meg, kis kutatást végezzenek. IDE KATTINTVA érhető el a nyolc projekt leírása, amiket egyedül vagy csoportokban (de persze csak online találkozva) csinálhatnak meg a diákok, több héten át és a végén komoly megállapításokat is megfogalmazhatnak.

    Bővebben...

  • Laborrajz újra

    Internet a tanórán - 6 éve

    Írta: Nádori Gergely

    chemixNégy éve már írtunk a Chemix nevű alkalmazásról (IDE KATTINTVA, amivel kísérleti összeállítások, laborfelszerelések rajzait lehet könnyen elkészíteni. Azóta sok bit lefolyt már az interneten és a Flash technika is kiment a divatból. Nagy szerencsére az oldal készítője meghallotta az idők szavát és az egész oldalt átalakította html5 alapúra. Az átalakítással újabb eszközök is belekerültek, nagyon pontosan lehet most már a feladatokat is kiadni. Valódi segítség lehet akár a feladatok kiadásához, akár a diákoknak a jegyzőkönyvek elkészítéséhez.

    Bővebben...

  • Érettségi felkészítő anyagok

    Termtudos ötletek - 7 éve

    Írta: Nádori Gergely

    kepA Pázmány Péter Katolikus Egyetem oldalán akadhatunk nagyszerű anyagokra, amik az emelt szintre készülést segíthetik (IDE KATTINTVA). Vannak itt anyagok matematikához, fizikához, kémiához és biológiához is. Az anyagok jellemzően azokra a részekre koncentrálnak, amik nehézséget szoktak jelenteni a felvételizőknek. Sok anyagot felhasználhatunk az órán is, de az egyéni felkészülésben is segíthetnek.

    Bővebben...

  • Lassítás

    Termtudos ötletek - 7 éve

    Írta: Nádori Gergely

    slomogyakran nem is jut eszébe az embernek, hogy a mindennapivá váló eszközök milyen jól használhatóak a tanításban is. A minap jöttem rá erre, amikor kiderült, hogy a diákok mobiltelefonjainak jelentős részén (jellemzően a drágábbakon) nem csak kamera van, amivel kísérleteket lehet rögzíteni, hanem olyan kamera is, ami a megszokottnál sokkal sűrűbben képes képeket készíteni (akár 60 képet másodpercenként). Amikor egy ilyen filmet visszajátszunk, akkor természetesen lassított felvételt kapunk és ez a lassított felvétel kifejezetten hasznos lehet, ha a természeti folyamatokat akarjuk vizsgálni. Kifejezetten jó hasznát vehetjük a gázok és folyadékok viselkedésének tanulmányozásakor, vagy éppen ha a mozgásokat akarjuk megértetni.

    Bővebben...

  • Molekularajzolás és beillesztés

    Internet a tanórán - 8 éve

    Írta: Nádori Gergely

    molviewA Molview nevű programmal (IDE KATTINTVA) egyszerűen a böngészőből rajzolhatunk molekulákat, amiket azután három dimenzióban ábrázolhatunk is. A megszokott módon váltogathatunk a nézetek között, választhatjuk meg a molekula színezését. Akár bonyolult szerves vegyületeket is elkészíthetünk és megtekinthetünk. Kereshetünk is a nagy adatbázisokban, így akár fehérjék térszerkezetét is vizsgálhatjuk.

    A molekulák képét megoszthatjuk és be is ágyazhatjuk akár egy Sway bemutatóba és azon keresztül akár egy OneNote tanyagba is. A program használatát egy kis videóban mutatjuk be:

    Bővebben...

  • Kémiai tananyagszerkesztő

    Internet a tanórán - 8 éve

    Írta: Prievara Tibor

    mwNem könnyű igazán jó digitális tananyagot tálálni és még neezebb készíteni. Nem egyszer csak a könyvek digitalizált változatait találjuk meg, esetleg egy-két puzzle vagy memory játékkal megspékelve. Már csak ezért is érdemes megnézni a Molecular Workbench nevű oldalt (IDE KATTINTVA), ahol remek kémiai és biokémiai anyagokat találhatunk. Az egyes leckékhez mindig csatlakoznak interaktív elemek, amik valóban interaktívak, tehát nem csak arról van szó, hogy a videót magunk indíthatjuk el, hanem igazi szimulációk. Ezeken túl természetesen magyarázatok és feladatok is vannak itt, amik gyakran túl lépnek a mindenhol ismert feladattípusokon.

    Bővebben...

  • Egy éves projekt

    Termtudos ötletek - 8 éve

    Írta: Nádori Gergely

    boritoA mestermunka sokféle pedagógia rendszerben kap szerepet, a középkori céhektől kezdve a Waldorf-iskolákig. Az én iskolámban kicsit hasonló szerepe van a 11. évfolyamban (amikor amúgy a második idegen nyelvet tanulják a diákok) az éves projektnek. Egy éven keresztül kell valami olyanon dolgoznia a diákoknak, amivel demonstrálják, hogy mire képesek már, mit tanultak a nálunk eltöltött négy év alatt. Ezek a munkák mindig tanulságosak, néha egészen kiemelkedőek. Mezey Dorka, akinek a kémia a kedvenc tantárgya úgy döntött, hogy gyerekeknek ír kémiai ismeretterjesztő könyvet és hozzá saját maga megtervez és elkészít egy modellező készletet.

    Bővebben...