Remekül működő, egyszerű nyelvi szimuláció készítése AI-val

Nyelvoktatás - 2024. április 11.

Írta: Prievara Tibor

Nehéz diákok, alacsony szintű nyelvtudás, Digitális Témahéttel színesítve, melegfront, napos tanterem, fülledtség- egy kis, falusi iskolában. Nehezített terep. Ráadásul ezek a gyerekek valahogy még kevésbé értik, szeretik a mesterséges intelligenciát, nem érdeklődnek, mivel igazi eredményt elérni vele 'nehéz'. Ebben a cikkben arról lesz szó, hogyan mentettem meg az órámat a ChatGPT.

Nem volt tehát egyszerű a helyzet, és valahogy mégis meg kellett próbálnom angolt tanítani. Nem sok sikerrel, az az igazság. Egészen addig, amíg az órám megtanult összes szó, nyelvtan (kérdések feltevése, egyszerű, egymondatos válaszok, nagyon kezdők a gyerekek), illetve a napi rutin leírása, valamint a foglalkozások megtanulása - adta magát, hogy pl. egy tűzoltó tipikus napjáról tegyenek fel kérdéseket. Ez persze dögunalom, és nem is volt esély, hogy egyáltalán elkezdenek foglalkozni vele.

Mindenkinek csak nagyon óvatosan lehet gépet adni, hiszen amint kinyitják, megtalálják kedvenc online autóversenyzős játékukat, és az órám máris darabjaira hullott. Ezért kontrolláltabb körülményeket teremtettem, azt mondtam nekik, hogy egy emberrel fognak beszélgetni az USA-ban. Persze gyorsan felismerte sok gyerek a ChatGPT felületét, de a játékot már elkezdték élvezni. Elmondtam, hogy ez egy specifikus ember, sok információval, amit mind-mind ki tudnak belőle szedni, csak kérdezni kell (erre jött a kérdés, hogy akkor váltsunk magyarra, de nem engedtem persze, de még így sem kedvetlenedtek el). A tervem az volt, hogy mindenki kérdezhet a ChatGPT-től, a válaszokat mindenki látja, ebből jegyzeteket kell készíteniük, így mindenkinek van mindig feladata, majd végül egy fogalmazást kell összeállítaniuk. Ez az utolsó rész nálunk most nem történt meg, de szerintem nagyon jó módszer, hogy legyen végig feladata a diákoknak, akkor is, ha nem kérdeznek éppen.

Mindezt hogyan csináltam? Egyszerűen megkértem a ChatGPT-t, hogy az általam megadott paraméterek mellett maximum 500 szavas szókincset használva, egyszerű, tőmondatokra szorítkozva válaszoljon a gyerekeknek. Voltak benne belső poénok is (pl. BMW vagy Mercedes kérdés tudta, hogy előkerül, és meg lehet tanítani a chatbotot, hogy ha ezt kérdezik tőle, akadjon ki a Mercedes-ra - nagy siker volt :)

Ezeket adtam meg egyébként (az óra anyagára hagyatkozva):

Joe: firefighter, american, 42 years of age, married, 2 children (Anna 10, Frank 6). lives and works in new york. daily routine: eraly rise, works 12-hour shofts, sometimes night shifts. dangerous job, lot of stress. hobbies include playing football (soccer, not american football). has a few good friends. Adam and Chris are his best friends. he likes casual clothes, not into fancy stuff. drive a BMW (10 years old - you can improvise on that, you hate Mercedes and you make sure people know it!). Favourite football team is Arsenal from England.

Ha van időnk, még több belsős poént, utalást el lehet benne rejteni, akár egyes diákokra vonatkozóan (pl. kedvenc balhátvédje fociban XY a csoportból). Ezután a megkapott feladatlap alapján kérdéseket kellett feltenniük, és egyre nagyobb megdöbbenéssel, de ugyanakkor lelkesedéssel is, vették észre, hogy Joe, a tűzoltó mintha ismerősük lenne. Fontos volt továbbá, hogy megadtam a nyelvi szintet, a válaszok hosszát, a szókincsbőséget (500 szó, nagyon kezdő). Így is próbálkozott néha összetettebb mondatokkal - érdekes módon akkor, amikor egy ügyesebb diák kicsit nehezebbet kérdezett tőle, mintha észlelte volna, hogy itt elengedheti magát :)

Az órának izgalmas, a diákok számára autentikus nyelvhasználatot gyakorló fordulatot adott az AI használata a tanórán. Volt azonnali visszajelzés, és valódi érdeklődéssel várták, hogy mit válaszol majd az AI a kérdéseikre. Nem volt rengeteg készülés benne, és elég sok nyelvi output-ot generált.