Az IKT kompetenciáról - 2010 április
Vezércikk - 2010. április 6.
Kérdés, hogy mi is ez, illetve hogyan lehetne fejleszteni. Komolyaabb elvi fejtegetésekbe nem szeretnék most belemenni, erről lehet például a Sulinet IKT Műhelyében részletesebben olvasni (ITT TALÁLHATÓ a tanulmány). Praktikusan közelítve a dolgot, engem az foglalkoztat most, hogy mit kell tudnia a tanárnak ahhoz, hogy TELJESEN felkészülve tudjon a 21. század iskolájában tanítani. A lapozás után egy lista található, azokkal a képességekkel, amelyekkel egy profi, képzett tanárnak IKT vonalon rendelkeznie kell(ene). Természetesen fontos, hogy mikor írjuk ezt a listát, komolyan hiszem, hogy évente át kell dolgozni, és újra meghatározni az IKT kompetencia fogalmát. Hangsúlyozom: mindez vitaanyag - érdekelne, hogy más mit gondol erről!
Ahogy ígértem, következzék tehát a képességek és/vagy ismeretek listája (természetesen nem minden saját kútfő, felhasználtam egy angol-szász szakemberek által összeállított listát is).
Az IKT-ban profi tanár ...
1. képes a diákok számára biztonságos online kommunikációs, és munkafelületet teremteni (pl, ahol képeiket nem láthatja mindenki, nem nyilvánosak az adatok)
2. képes a diákokat segíteni abban, hogy biztonságos felületeket használjanak, illetve tisztában legyenek az egyes alkalmazások használatakor vállalt kockázattal (pl. felteszem a cigizős képemet a Facebook-ra, akkor kapom az intőt)
3. segít a diákokban tudatosítani a magán - és publikus világok közötti különbségeket a közösségi oldalak használatakor (itt egy új netikettről van szó szerintem, ahol közösen ki kell találnunk újra, hogy ki kinek mit és hogyan mondhat, írhat stb.)
4. használ aszinkrón kommunkációt a tanításban (pl. fórumon ír, és olvas)
5. használ szinkrón kommunikációs csatornákat (pl, chat, skype stb.)
6. olvas és ír blogot, illetve képes egy blogot létrehozni
7. használ projektekhez wiki-t, és képes egy wiki-t létrehozni
8. használ pedagógiai céljai eléréséhez számítógépes játékokat
9. részese a 'folkszonómiának', aktívan részt vesz a közösségi címkézésben (pl. delicious)
10. képes használni az interaktív tábla alapvető funkcióit (annyit, amennyi a sikeres óravezetéshez kell)
11. használ digitális naplót, képes az adminisztrációt digitálisan végezni
12. rendelkezik e-portfólioval, illetve segíti diákjait saját portfóliójuk összeállításában
13. használ webkettes eszközöket, és viszonylagos rendszerességgel dolgozik ezekkel (pl. Google docs)
14. használ webkamerát, vagy digitális fényképezőgépet iskolai projektekhez
15. képes összeállítani interaktív táblás anyagokat (pl. képeket, videót, hanganyagot importálni a tábla szoftverével, esetleg interaktív feladatokat készíteni ugyanott)
16. képes összeállítani alapvető IKT eszközöket (pl. interaktív tábla + laptop + projektor)
17. használ digitális hanganyagokat az oktatásban
18. képes videókat keresni, letölteni, szerkeszteni, illetve összállítani (pl. Microsoft Moviemaker-rel)
19. képes gyorsan és hatékonyan anyagokat keresni az órákhoz
20. képes olyan eszközöket használni (keresni), amelyekkel segít a diákoknak a tanulási nehézségeik leküzdésében (pl. ha nehezen megy a gyereknek a hallott szöveg értése, akkor képes mp3 fájlokat készíteni a nyelvi CD hanganyagából, vagy gyengén látó diáknak segít olyan programot, keresni, amely segít kilvasni a szöveget, vagy éppen diszlexiás diáknak helyesírás javító programot ajánlani, amelyet sikresen tud használni a célnyelven)
21. használ az oktatásban mobil alkalmazásokat (pl. iPod, mobil telefon)
22. tisztában van a szerzői jogokkal, és segít a diákjainak abban, hogy iskolai projektekben a szerzői jogok megsértése nélkül tudjanak dolgozni
23. képes digitális képeket keresni, letölteni, szerkeszteni, módosítani
24. képes saját csatornát létrehozni (pl. YouTube-on)
25. képes interaktív feladatokat készíteni (pl. online teszteket, keresztrejtvényeket, kisebb flesh játékokat stb.)
26. képes osztálytermi rendszerek használatára, hatékony működtetésére (pl. SMART osztálytermi szoftvercsomag)
27. képes képernyő videókat készíteni
28. képes hangfelvételeket készíteni, keresni, letölteni, szerkeszteni
Biztos kimaradt még néhány dolog, vagy tettem be talán feleslegeset - érdekelne, hogy ti mit gondoltok minderről!