Tanártípusok a digitális munkarendben - szatíra
Vezércikk - 6 éve
Kedves Olvasónk! Tudjuk, hogy a digitális munkarend mindenkire nagy súllyal nehezedik, értjük, és átéljük magunk is (minden oldalról) a problémákat. Úgy döntöttünk, hogy a TanárBlog több tízezres olvasótáborától érkezett levelek, visszajelzések, kommentek, kérdések alapján (ebből több ezer volt!) összeállítunk egy arcképcsarnokot a digitális munkarendben fellelhető különböző tanártípusokból. Fontos, hogy az alábbi rövid írások karikatúrák, azaz nem kritizálni, megbántani szeretnénk senkit, egyszerűen a túlzásokban próbáltunk humorforrást keresni. Azt is őszintén hisszük, hogy minden tanár több kategóriába is sorolható, amelyek között lehet átjárás. Azt is tudjuk, hogy mi magunk is ott vagyunk ebben az arcképcsarnokban. Egy szó, mint száz: kérünk, akként olvassátok, ahogy mi szántuk: szatirikus, önkritikus reflexiónak a jelenlegi helyzetre.
Ha az ember tejet vesz, rá van nyomtatva, hogy meddig jó, meddig használható fel. Huszonöt évvel ezelőtt még a zacskóra, alig olvashatóan és a boltosoknak fontos feladata volt, hogy a két nappal korábbi tejeket bekeverjék a frissek közé, de aki nagyon akarta láthatta a szavatosságot. A kínai boltban a tornacipő garanciája fél év, haelszakad, a kereskedőnek a törvény szerint kötelező javítania vagy cserélnie. Egy turmixgép szavatossága egy év, egy autóé három vagy öt. A svájci bicskára végtelen garanciát adnak, ha bármikor elromlana (de ez egy valódi svájcival persze nem történhet meg), cserélik, vagy visszafizetik az árát. De mi a szavatossága annak a tudásnak, amit az iskola ad? Meddig áll el? Talán érdemes egy kicsit elgondolkodni rajta.
Nem értjük, nem úgy terjed, ahogy sokan szeretnék, lemaradunk. Hányszor hallottuk már ezt a magyar tanárok és az IKT kapcsán. Júniusban tették közzé az Africa report című jelentést, amely a helyzetet Afrikában próbálja feltárni - sikeresen. Mint kiderült, ők sem jobbak, és ugyanazokat azellentmondásokat táplláják önmagukban, mint mi. Mindösszesen 1500 oktatási intézményben jártak a felmérést készítők, és - nagyon dicséretes módon - a válaszadók 95%-a vallotta, hogy az infokommunikációs műeltség és eszközhasználat rendkívül fontos. Ugyanakkor 57% gondolta azt, hogy kevéssé használják (vélelmezhetően mások) ezeket a fejlesztéseket.
Régóta használjuk és ajánlgatjuk a PIL Network nevű oldalt, ahol százával találhatunk óravázlatokat magyarul, videókat nézhetünk, de akár egy teljesen ingyenes online továbbképzési rendszerben is részt vehetünk. Jó-jó, mondták sokan eddig, de ez angolul van, meg még egy rakat más nyelven, de magyarul éppen nincs, és nehéz kihámozni a magyar tartalmakat. Mától azonban ez megváltozott! A PIL Network oldalán (
Ha valaki másokkal dolgozik online feladatokon, az alábbi két szcenárió közül az egyik bizonyára ismerős lesz: a másik nem ért valamit, vagy ő nem ért valamit. Hová kell itt kattintani, nem értem a menürendszert, én ezt így nem tudom használni stb. Ezután jönnek a hosszadalmas és elkeseredett próbálkozások, úgymint 'írd le pontosan, hogy mit csináltál' vagy 'csinálj minden problémáról egy képernyőképet'. Akárhogyan is van, ez a folyamat az egyik szereplőnek sem szokott kellemes lenni. A QuickScreenShare (
Egy rövid videóval kedveskedünk ma, amely összesen három olyan rendkívül egyszerű alkalmazást mutat be, amelyek mindennapi haszonnal kecsegtetnek. Az első a képmetsző; ezzel bárhonnan, bármikor két kattintással tudunk képeket kivágni (például remekül működik akár egy flash játék esetében is, abból is könnyedén tudunk kimetszeni egy képszeletet, ha valamiért ki szeretnénk emelni). Van aztán a hangrögzítő, ami megoldja a 'nincsen diktafonom, nem tudok otthon hangot felvenni' problémát iskolai projektek esetében. Válaszolhatjuk ezentúl bátran: "de van diktafonod, csak egy mikrofonos fejhallgató kell hozzá, az pedig az, amivel minden nap a Skype-on lógtok a haverokkal'. Végül a Sticky notes alkalmazást mutatjuk be, amivel villámgyorsan lehet az órán agyvihart kezdeményezni. Link pedig mindehhez csak egy kell, ti. a videóé, ahol mindezt meg is mutatjuk. Ez pedig
Nagy a verseny az ingyenes tárhelyek szolgáltatói között. Leginkább a Google Drive (Google), a Skydrive (Microsoft) és talán a Dropbox (Dropbox) verseng a felhasználók adataiért. A Google és a Microsoft is gőzerővel fejleszt, hogy lépéselőnybe kerülhessen (
A Chartle alkalmazás segítségével (
Hogyan befolyásolja az internethasználat a középiskolai diákok szövegalkotási stratégiáit?
Az 




