• Interaktív, elágazó történetek, dinamikus történetmesélés a tanórán

    Internet a tanórán - 5 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Népszerűek voltak (talán még ma is azok) a kalandkönyvek, ahol elindult a történet, és az olvasót folyamatosan döntések elé állította - választani kellett, hogyan lépjünk tovább. Az AI természetesen ezt a zsánert is felturbózta, megvalósítva azt, amit kalandkönyvek írói még csak nem is álmodhattak. Egy elágazási ponton MINDEN lehetséges válaszra végtelen számú következő lépést tud generálni, ráadásul úgy, hogy az egyes történetekhez komplex háttéranyagot gyárt (újságcikkeket, gazdasági jelentéseket, társadalmi problémák részletes leírását, és ezer más egyebet). Így egy teljes világot épít fel nekünk egy pillanat alatt, amelyben teljesen szabadon járkálhatunk, és cselekedhetünk. Angólórára kiváló, mutatjuk a lapozás után, hogy hol lehet megtalálni, és hogyan használható. Annyit elöljáróban, hogy ez valóban olyan példa, ahol egy ötlet, egy perc készülés + AI = tökéletes, innovatív angolóra :)

    Bővebben...

  • Tervezd a jövődet

    Nyelvoktatás - 11 éve

    Írta: Prievara Tibor

    A Map your future nevű játék (ITT TALÁLHATÓ) segítségével (angolul) eltervezhetjük a jövőnket. A játék nem éppen mai csirke, de még mindig viszonylag igényes külsővel, izgalmas tartalommal várja a tanulókat. Pénzt költhetünk, adót fizetünk, és rengeteg döntést kell hoznunk, mi az, ami belefér, és mi az, ami már esetleg nem. Van egy boldogság-ometer is, amely megmondja, hogy hány egység boldogságot tudunk egyes vásárlásokkal szerezni. Természetesen azt is elmondják, hogy nem minden boldogság mérhető pénzzel, de itt csak a pénzzel mérhető boldogság kap szerepet. Szintén érdekes lehet, hogy nagyon fontos a hang, azaz az instrukciókat hanggal adják, ami konkrét órai használat ellen szól, hiszen káosz lehet egy órán, hacsak nincs fülhallgató a gyerekek fülében.

  • Angolul nyomás alatt és egyéb játékok

    Nyelvoktatás - 11 éve

    Írta: Prievara Tibor

    Vicces oldalba akadtam a napokban, a neve You can't write proper English under pressure, azaz nem tudsz helyesen írni angolul nyomás alatt.  A játék (amely egyébként ITT TALÁLHATÓ), elég egyszerű, mégis rendkívül nehéz. Egyre kevesebb idő alatt kell eldöntenünk, hogy helyesek-e a mondatok. Feltétlenül ajánlom, hogy zenével próbáljátok ki, mert úgy még sokkal nehezebb. Az oldal készítőinek egyéb érdekes alkotásai is vannak, nekem nagyon tetszett szintén a házak árát megsaccolandó alkalmazás. Itt (pontosabban ITT) a Google street view-ban kapunk 10 házat, és meg kell tippelnünk, hogy vajon mennyiért adták el őket. Ha még ez sem lenne elég, érdemes IDE KATTINTANI, mert itt egyetlen posztban az összes érdekes, vicces (néha kicsit pihent) játékot megtalálhatjuk. Mielőtt diákoknak ajánlanánk, azért nézzünk körbe, hogy biztos mindegyik teljesen megfelelő-e nekik (megsúgom: a válasz: NEM).

  • Játékok földrajz tanulásához

    Internet a tanórás - 11 éve

    Írta: Prievara Tibor

    A Geography games nevű oldal (ITT TALÁLHATÓ) az, aminek mondja magát. Földrajzi tudást sajátíthatunk el érdekes (még ha nem is úttörően kreatív) játékokkal. A szokásos 'Afrika országai', vagy 'Európa országai' játékok mellett vannak érdekesebbek is - például hegyek, szorosok, tengerek, óceánok stb. Összességében nem annyira újszerű, de esztétikus és jól használható az oldal.

  • Vortex point - kalandjáték angolul

    Nyelvoktatás - 11 éve

    Írta: Prievara Tibor

    Ha játékokat szeretnénk választani a nyelvórára, több szempontot érdemes figyelembe venni. A legfontosabb kérdés talán az, hogy pontosan miért is szeretnénk a játékot (és miért éppen azt) használni. Hogyan kapcsolódik az órához, és milyen pedagógiai hasznot remélünk tőle? Aztán kérdés még az is, hogy mennyire összetett a játék, és belefér-e 45 percbe? De az is lényeges lehet, hogy milyen könnyű (vagy bonyolult) játszani, milyen tempóban lehet vele haladni, meg lehet-e állítani (hogy esetleg közben mást csináljunk, vagy hogy otthon folytathassák, ha nem tudták befejezni a gyerekek). Végül arra is gondoljunk, hogy mennyire terheljük meg az iskola rendszerét, ha a játékkal egyszerre 18 gépen elkezdenek játszani. De hogy egy nyomozós játékot is ajánljunk, amely minden szempontnak (majdnem) megfelel, álljon itt a Vortex point nevű játék (ITT TALÁLHATÓ), ahol paranormális nyomozókként tevékenykedhetünk. Szerencsére a játékhoz van előre kiadott 'megoldás' (ún. walkthrough), ahol spórolhatunk némi időt a készülésnél.

  • Tanulásmódszertan és interaktív film (magyarul!)

    Internet a tanórán - 11 éve

    Írta: Prievara Tibor

    Ma egy részben saját készítésű anyagot ajánlok mindenki figyelmébe, amely segítségével (szerintem) remek tanulásmódszertani projekteket lehet középiskolában, de akár felső tagozaton is csinálni. Az ötlet egyszerű: van egy gimnazista lány, akit a töritanára megfenyeget, hogy másnapra mindent kell tudnia az Árpád-házról, különben vége! Természetesen ez kivitelezhetetlennek tűnik, de Bogi választhat - ha a hazavezető ajtón lép ki a teremből, akkor folytatódik tovább az élete, ha pedig a másik ajtót választja, 7 állomáson keresztül, akadályokat legyőzve (IKT eszközök segítségével) felkészülhet holnapra. Útján minden állomáson segíti valaki a problémákat megoldani, megtanul hatékonyabban keresni, játékot vagy tanulókártya csomagokat készíteni, de az előadáshoz is hasznos tippeket szerez. Minden állomáson feladatot kap a néző is, aki az utazást a YouTube-on követheti, sőt aktív részesévé is válik, mivel az állomások végén feladat kap és a helyes megoldás után tárulkozik fel a következő ajtó! A filmekhez egy letölthető feladatlap is tartozik, hogy semmilyen információ ne vesszen el, illetve, hogy további gyakorlatokkal segítsük a tanulókat. Az utazás indul hát, nem kell mást tenni, mint IDE KATTINTVA megismerkedni Bogival és az őt segítő 'koboldokkal'!!

  • Interaktív labirintus - angolul

    Internet a tanórás - 11 éve

    Írta: Prievara Tibor

    A BBC ismét segít egy alapvetően unalmas témát érdekesen feldolgozni. A Destination impossible nevű játékban (amely egyébként IDE KATTINTVA érhető el) egy városban kell eligazítani embereket. Utasításokat kapunk, ezeket követve 8 embernek összesen 16 cél elérésében segédkezhetünk.

    Bővebben...

  • Interaktív társasjátékok

    Letölthető anyagok - 11 éve

    Írta: Prievara Tibor

    A Super teacher tools-ról már többször írtunk, egyre több interaktív alkalmazást találhatunk az oldalon. Készíthetünk Jeopardy játékot, vagy éppen használható, bár kissé kezdetleges, online osztálytermet Lesson Tower néven (ITT TALÁLHATÓ egy angol nyelvű videó róla, ITT PEDIG maga az oldal). Szintén működhet és érdekes lehet az Ebookhatch nevű eszköz (ITT TALÁLHATÓ), ahol e-publikációkat készíthetünk a diákjainkkal. Emellett egyre több új, érdekes alkalmazást terveznek és készítenek el, érdemes az oldalt megnézni, nem csak angoltanároknak!

  • Gamification és a latin

    21. századi tanár - 11 éve

    Írta: Prievara Tibor

    A Microsoft PIL Akadémia második évadának záró konferenciáján rengeteg izgalmas előadást hallhattunk a TeachMeet-en. Ezért úgy döntöttünk, hogy a legérdekesebbekről külön-külön is írunk. Számomra az egyik legzseniálisabb ötletet Ullrich Balázs latintanár hozta, aki a tavalyi PIL Akadémia tagja volt, és a 21. századi készségeket segítségül hívva próbálta meg a szinte lehetetlent: ötödikesekkel megszerettetni a latint! Ehhez egy blogot indított, kerettörténetet talált ki (amelyben a gyerekeket eladták rabszolgának és a félév során fel kell szabadítaniuk magukat), ehhez a történetet is elkészítette, majd erre fűzte fel a félévet. Természetesen itt sem ment minden zökkenőmentesen, nekem nagyon tetszett az az ötlet, hogy a beadott feladatok értéke devalválódott - azaz ha valaki egy nap alatt elkészítette, az 1000 sestertiust kapott érte, de másnap már csak 800-at. Zseniális! A blog ITT TALÁLHATÓ, hátha mást is megihlet, én már gondolkodom valami hasonlóban jövőre!

  • Szókincsfejlesztés 2. osztályban - óravázlat

    Internet a tanórán - 12 éve

    Írta: Prievara Tibor

    Már írtunk régebben is a Lapodamese nevű - kisebbeknek szóló - meseíró szoftverről (ITT TALÁLHATÓ a cikk, ahol a gyerekek készítettek meséket). A lapozás után egy óravázlatot osztunk meg Nyíri Anita (PIL Akadémista) billentyűzetéből, ahol 2. osztályban használta a Lapodamesét.Itt szintén alkottak a diákok is. Az elkészült mese ebben a SkyDrive mappában megtekinthető!

    Bővebben...