Történetmesélés Notebookkal
Tananyagbázis - 2012. április 19.
Gondolom, sokak ifjúkori emlékei között vannak meg a Kaland-Játék-Kockázat könyvek, vagy ahogyan mindenki hívta őket a lapozgatós könyvek. Ezek voltak azok a könyvek, amikben mi magunk hozhattunk döntéseket (bemész-e az ajtón vagy adsz-e pénzt a koldusnak stb.) és a történet ezek szerint alakult. A klasszikus változatban a döntéseink alapján kellett a megfelelő oldalra lapozni és így tudtuk meg, mi történik velünk és mi a következő dötési helyzetünk.
A minap jöttem rá, hogy a SMART Notebook programjával nagyon egyszerűen tudunk ilyet csinálni. Nem kell hozzá más, mint külön oldalkra elhelyezni az egyes leírásokat, felsorolni a döntési lehetőségeket és utána ezekhez hivatkozásokat illeszteni, amik a megadott oldalra mutatnak. Ez így talán bonyolultnak tűnik, de a mellékelt notebook állomány biztosan érthetőbbé teszi.
Diákjaimmal a víz körforgását tanultuk és ehhez készült ez az anyag, amiben egy vízmolekula kalandjait követhetik végig. Választhatnak az egyes stációknál, hogy mi történjen vele és ennek megfelelően alakul tovább a sorsa. Felhasználhatjuk ezt úgy is, hogy a diákokkal együtt követjkük végig a kalandokat, nekik pedig rajzolniuk kell, hogy honnan hová juthatnak el. Így végül összeáll számukra a víz körforgásának ábrája. De azt is kiadhatjuk feladatnak, hogy ők maguk késztsék el (pl. egy kiadott ábra alapján) valamilyen elem ökológiai körforgását ilyen formában. (Az állomány megtalálható a Tananyagpiac oldalán is IDE KATTINTVA és ott letöltés nélkül megnézhető az Előnézetre kattintva.)
Természetsen az alapötlet ennél sokkal több témában is használható. Készíthetünk így interaktív mesét is, ahol a diákok maguk dönthetik el, merre alakuljon a történet vagy akár etikai, erkölcsi problémák bemutatására is használhatjuk ezt az eszközt. Lapozgatásra fel!