Bármit megtanít - interaktívan (mégsem váltja ki a tanárt)
- 2 éve
Bárcsak lenne egy oldal, ahol feltöltöm a tananyagot, a diákok pedig önállóan, interaktívan tanulhatnak, ráadásul úgy, hogy én 1) mindent látok, amit csinálnak, 2) elemzést kapok arról, hogy dolgoznak. Mindez az AI világában természetesen nem lehetetlen, és nem az utópisztikus jövő, hanem a jelen. Több olyan alkalmazás létezik már, ahol erre lehetőség nyílik. Sajnos, azonban, nem mindegyik váltja be a hozzá fűzött reményeket. Én kísérletezgettem párral, a lapozás után mesélek arról, hogy végül melyik, miért és hogyan használtuk a diákokkal a tanulás támogatására (hangsúlyozottan: nem a tanítás támogatására, és nem a tanulás kiváltására). Izgalmas kísérlet volt!
Bevallom, nagyon kedvelem a tematikus projekteket, amelyek valamilyen kihívás mentén szerveződnek. Ilyen lehet az, hogy mindne nap, minden tanuló készítsen egy képet arról, amilyen napja éppen van (ne keressen, telefonon csináljon egy képet), majd egy hét után ezeket egy prezentációban sorban bemutatva remek beszélgetések kerekedhetnek. De a karantén alatt hasonló volt az egyhetes kihívás, ahol minden nap egy olyan apróságot kellett kipróbálni, amit eddig soha nem tettek (pl. megnézni egy tenisz közvetítésből 25 percet, cukor nélkül inni a teát, számolni a napi folyadékbevitelt, vagy elolvasni egy könyvet egy nap alatt). Az eredmény szintén izgalmas, és - mai meglepő - még a karantén alatt is szívesen csinálták a diákok.
Ugyan a sokak által megjósolt nagy virtuális valóság forradalom elmaradt az oktatásban és a padokban sem a fejükön ormótlan szemüvegekkel ülnek a diákok, az tagadhatatlan, hogy érdekes technológiáról van szó. Annak, hogy a tanításban használjuk eleddig a szükséges szerkezetek ára és a technikaieszközök bonyolultsága volt az oka. Ugyan jópofa lehet egy VR panoráma öt percre az órán, de ha ehhez sok százezer forintért kell eszközöket venni és órákon át programozni, az embernek nincs kedve belevágni. Ezen változtathat egy kicsit a Panoform (
Eredetileg a fantasy szerepjátékosok számára készült az Inkarnate nevű oldal (
Kifejezetten tanároknak készült a Magyar Nemzeti Galéria Remekművek című oldala (
Hogy kerül a csizma az asztalra? Hogy kerül Krasznahorkai László a 10 d.-be? Az utóbbit pontosan tudatjuk: a Petőfi Irodalmi Múzeumnak köszönhetően. A PIM múzeumpedagógusai úgy gondolták, a virtuális világ remek lehetőséget ad arra, hogy az irodalom közelebb kerüljön a diákokhoz, ezért indították útjára a #tiedagyűjtemény projektet. Ennek egyik eredménye, hogy a Jedlik Gimnázium tizedikesei feldolgozták egy virtuális kiállítás formájában Krasznahorkai László A mennyország szomorú című novelláját. Nem egyszerű szöveg és nem kis kihívás, érdemes megnézni
Egyre több, és egyre fejlettebb plágiumkeresőket hoznak ki a technológiai cégek, főleg, hogy hatalmas adatbázisokból dolgozhatnak. Nemsokára jó eséllyel nagyon nehéz lesz plagizált tudományos cikkeket kiadni bárkinek. Sajnos, ha jól láttam, jelenleg csak angolul működik, de érdemes felhívni a diákjaink figyelmét, hogy bármilyen beadott esszét pillanatok alatt le lehet buktatni. Sok ilyen oldal létezik, mi ma a Quetext (
Végigolvasva kedvenc költőnk Összes-ét, egészen a mai napig kénytelenek voltunk szomorúan letenni a könyvet, vagy újra az elejére lapozni. Mindezt tettük abban a tudatban, hogy - hacsak valami irodalomtörténeti csoda nem üt be - NEM lesz soha többé új József Attila, Ady, vagy éppen Kassák vers. 'Egészen a mapi napig' - ütheti meg joggal a fáradt internetböngésző fülét a halvány remény röpke szikrája. 'Mi történt, mi történhetett?' Nos, nem kevesebb, mint a Versgenerátor (
Lehet izgalmas a nyelvtan vagy kötelezően a tanár és a diák számára is a szükséges(?) rossz, amit túl kell élni? A válasz természetesen igen, hiszen a nyelvészet az utóbbi évek egyik legizgalmasabb tudományága, ami a kognitív tudományokkal karöltve izgalmas és érdekes dolgokat tár fel az emberi gondolkodásról. A nyelvészet egyik érdekes ága a nyelvtörténet, mindenkit érdekel, hogy honnan is jönnek a szavaink, melyik milyen régi. Ebben az izgalmas kutatásban segíthet a Nyelvtudományi Intézetoldalán bárki számára hozzáférhető Magyar Történeti Szövegtár (




