Élő kultúra és angol
Nyelvoktatás - 12 éve
Egy beszélgetésbe csöppentem a minap, ahol arról volt szó, hogy a gimnáziumi (középiskolai) nyelvoktatás abban különbözik egy nyelviskolától, hogy kultúrát is tanít. Egyrészt azon töprengtem el, hogy egy tanár, aki hisz abban, hogy fontos kulturális (ne adj isten interkulturális) értékeket közvetíteni a tanórán, az vajon hogyan tudja ezt szétválasztani, de az sem volt világos számomra, hogy mit is értünk pontosan kultúrán. Mint kiderült mindketten hiszünk a kultúrában, csak mást gondolunk kultúrának. Számomra fontosabb (bár nem kizárólagos fontosságú) a kis betűvel írt 'kultúra', ami nem annyira történelmi események, a Big Ben és egyéb fontos épületek és emberek (pl. királyok) mentén halad, hanem a mindennapok kultúráját próbálja meg bemutatni. Tegnap pont egy ehhez nagyon szépen illeszkedő weboldalba akadtam az Oxfam oldalán (ITT TALÁLHATÓ), ahol több, teljesen kidolgozott, nagyon profi projektet tölthetünk le, feladatlapokkal, anyagokkal, tanári útmutatóval együtt. Én most az Our world - our food tananyaggal dolgozom, nagyon jól működik (ez IDE KATTINTVA érhető el). Érdemes körbenézni, a food-os projekt már B1 szinten is jól használható.
A Bloomberg rengeteg (leginkább gazdasági témájú) interaktív vizualizációval kedveskedik nekünk (sajnos angolul). A teljes gyűjtemény
A napokban indult a Google Streetview-ra épülő izgalmas (és kifejezetten addiktív) játék, melynek neve GeoGuessr (
A
Egy érdekes, 5 perces videót ajánlanék ma mindenki figyelmébe, amelyben egy amerikai műsorban amerikaiak magyarázzák el azt, hogy mikét és miért működik jól a finn oktatási rendszer. B2 szinten és felette szerintem remekül használható a videó - mondjuk emelt szintű érettésgire készülve - mivel elég sokszor ismételnek meg benne mindent, ugyanakkor világosan kirajzolódnak a finn oktatási rendszer legfontosabb elemei - különösen éles kontrasztban az ameriakiak számára természetes szereppel, amit a közoktatásnak (szerintük) be kell töltenie. A videó
Társadalomismeretből lehet hasznos a most ajánlott oldal, ahol egy interaktív migrációs térképet találunk (
Noha a globális problémák a különféle tantárgyaknál általában csak az olvasmányok között szerepelnek, kevesen vitatják, hogy fontos lenne, hogy szó essen róluk az iskolában is. Természetesen az igazán jó az lenne, ha a globális problémákról nem csak magukban beszélhatnének a diákok, hanem más iskolák diákjaival együtt és megtapasztalhatnák, hogy ezek a kérdések valóban mindenkit érintenek.
Hihetetlennek tűnik a cím, pedig az utoldó szóig pont így igaz. Sokat és sokan gondolkodtak azon, hogy milyen haszna lehet a közösségi oldalaknak, illetve a videómegosztóknak a közéletben. Érdekesség, hogy a legnagyobb botrányok az angol futball világában leginkább twitter bejegyzésekből fakadnak. Egyre gyakoribb a BBC-n is, hogy egy cikk agy játékos tweet-jéről és annak fogadtatásáról ír. Most egy sokkal izgalmasabb dolgot ajánlunk - a washingtoni Fehér Ház YouTube csatornáján mindenki feltehet kérdéseket magának az amerikai elnöknek, aki január 30-án eg sajtótájékoztatón sok kérdésre válaszol. A legjobb kérdések beküldőit meghívják egy Google + csevegésre, magával az elnökkel. Kérdezni bármilyen nyelven lehet, Google fordítóval azonnal angolítják. A határidő január 28., szóval sietni kell, de a Fehér Ház YouTube csatornája egyébként is trtogat érdekességeket (
Mindig nagy öröm, ha volt tanítványunk kezdeményezéséről számolhatunk be. Most éppen Molnár Péter blogjáról / weboldaláról, akit évekig volt szerencsém tanítani. Ő aztán beleszeretett Spanyolországba, a nyelvbe és a kultúrába, felvételizett spanyol szakra, ki is mert egy időre, majd elkezdett gondolkodni azon, hogy mihez is kezdhetne. Már Spanyolországban is elkezdett blogolni, elég jól és érdekesen írt. Aztán azon töprengett, hogy milyen kreatív, másoknak is hasznos tevékenységgel tudná az egyetem mellett keletkező szabadidejét, energiáját lekötni. Nos, ebből lett a KultúrTapas (
Egészen megdöbbentő hatású tud lenni a Hány rabszolga dolgozik neked? elnevezésű oldal (




