Tárgygenerálás, ami működik
Tippek, trükkök - 2025. február 17.
Talán már senki nem emlékszik rá, de a mesterséges intelligencia első hétköznapi használata nem a ChatGPT és társai voltak, korábban megjelentek a képeket generáló alkalmazások, mint például a Dall-E (két és fél éve írtunk róluk először, AI időszámítás szerint az őskorban). Valamivel később jöttek a videót generálók, de ezek rettenetesen nagy erőforrás igényűek voltak, mára már kezdenek az ingyenesen elérhető változatok is. Logikusnak tűnt, hogy amiként képeket tud leírás alapján generálni az AI képes lehet arra is, hogy tárgyakat, 3D objektumokat tudjon készíteni, de ez valahogy nem nagyon ment. Magam is próbálkoztam azzal, hogy megkerüljem a dolgot például az OpenSCAD használatával (az erről szóló cikkünk egy évvel az előző után született). Azért ez sem volt tökéletes. Most viszont már van olyan alkalmazás, ami egészen jó, főleg, ha a megfelelő workflow-t is kitaláljuk hozzá. Ezt mutatjuk be a cikkben.
Maga az oldal, amit használtunk elsőként a Meshy.ai (IDE KATTINTVA), amiben egyfelől szövegből, de rajzokból is lehet 3D objektumokat tervezni. Az első próbához egy olyan rajzot használtunk, ami Leacock A bagoly és a cica című verséhez készült illusztráció. Ebből készített a mesterséges intelligencia egy elég jó, de még nem tökéletes modellt. Ezt a modellt (például a macska orrát) egy virtuális gyurma alkalmazással, a SculptGL-lel finomítottam tovább (ITT TALÁLHATÓ). Ezt már használtam korábban is a diákokkal, vagy legalábbis megpróbáltam, de nagyon nehézkesnek bizonyult. Elsősorban az, amíg a kezdő gömb vagy kocka formából kialakítja egérrel az ember azt, ami már hasonlít a dologr, amit szeretne csinálni. Ezzel a módszerrel viszont sokkal könnyebb a vágyott dolgot elkészíteni. A kövekező lépés már csak annyi volt, hogy a modellt kinyomtassuk és utána kifessük. Itt látható az egész folyamat: