• Interaktív szimuláció készítése nyelvórákra AI-val

    Nyelvoktatás - egy napja

    Írta: Prievara Tibor

    Ma egy olyan alkalmazását mutatjuk be a mesterséges intelligenciának, amely nyevórán fantasztiksan működött, de elég könnyű bármely más tantárgyra is adaptálni. Egy 'párkereső' szimuláció készült, ál-kezdő tanulóknak. A cikkben bemutatjuk, hogy hogyan készítettük a tananyagot, megadjuk a prompt-ot, amit használtunk, és röviden bemutatunk két felhasználási módot, amit különböző osztályokban, különbözp szintű tanulókkal csináltunk. No és természetesen letölthető a cikkből a szimulációs játék, amit mi készítettünk, így nem is kell sajátot készíteni, hanem el lehet vinni a mi megoldásunkat.

    Bővebben...

  • Íme egy újabb zenegenerátor, ahol ingyenesen tudunk zeneszerezni

    Tippek, trükkök - 8 napja

    Írta: Prievara Tibor

    Mindent tud már az AI, és a zeneszerzés is egy újabb terület, amelyet lassanként meghódít. Nekem ezt sok szempontból fájdalmas látni, bár szerintem a zenefogyasztási szokások pl. már a Spotify megjelenésével is gyökeresen átalakultak. AmIkor még walkman-t hallgattunk, egy szám áttekerése komoly dilemma volt, hiszen falta az elemet, így inkább az ember egy gyengébb számot is végighallgatott. Holvan ez már, nem ismerek olyan embert, aki egész albumokat végighallgat. Na mindegy is, ez a cikk nem erről szól, hanem arról, hogy bemutasson egy újabb eszközt, amely segítségével lehet AI számokat generálni. Nemj esztétikai élvezet, hanem pedagógiai megfontolások mentén.

    Bővebben...

  • Klónozzuk a hangunkat - 10 mp-es minta elég is lesz

    Tippek, trükkök - 18 napja

    Írta: Prievara Tibor

    Újabb és újabb területeket hódít meg szésebesen az AI. Ma a hangok klónozásáról lesz szó, ami akár osztályfőnöki órán, vagy nyelvórán is remekül működhet. A felület roppant egyszerű (közel sem tökéletes, de émg így is tud elég ijesztő lenni a hatás), és összesen kb. 10 mp-nyi szöveget kell felmondanunk. Ezen minta alapján aztán az alkalmazásba illezsthetünk bármilyen rövid szöveget, és egy perc alatt a saját hangunkra alakítja azt. De ha nincs mikrofonunk, akár egy meglévő hangfájlt is feltölthetünk. Nagyon szépen bemutatható, hogy már a hangunk sem a sajátunk, és nagyon kis minta elég hozzá, hogy hamisítani lehessen. Erre majd érdemes gondolni, ha legközelebb felhív az 'unokánk', 'gyerekünk', vagy éppen az 'ldesapánk', és gyorsan pénzt kér, mert balesetet szenvedett.

    Bővebben...

  • Íme egy app, ami randizni tanít - és nyelvtanulásra is remek

    Angolos ötletekX - 18 napja

    Írta: Prievara Tibor

    Ahogy rengeteg dolog megváltozott az életünkben, nincs ez másképp az ismerkedés 'randizás' tekintetében sem. Egyrészt (gyakran sajnos teljes joggal) bizalmatlanabban lettünk egymással - manapság már annak is komoly szabályrendszere van, hogyan szabad egy italt elfogadni valakitől egy szórakozóhelyen (ha egyáltalán), és az ismerkedés, 'udvarlás' anakronisztikus koncepcióinak a helyét a randi appok foglalták el. És ezt sem kímélte az AI forradalom ... most egy olyan appot mutatunk be, amely remekül működik arra (is), hogy az ismerkedés kutúrájáról beszéljünk, érdekes legyen az óra, és valóban közelről mutassa meg azt a világot, amelyben a mai fiatalok élnek.

    Bővebben...

  • Az AI és az elpárolgó tudás esete

    21. századi tanár - 22 napja

    Írta: Prievara Tibor

    Manapság egyre többet hallunk arról, hogy az AI, például a ChatGPT, hogyan forradalmasíthatja az oktatást. Sokak szerint ezek az eszközök fantasztikus társak lehetnek: segítenek ötletelni, vagy éppen egy nehéz matekfeladat megoldásában. Mégis, sok tanár panaszkodik, hogy a diákok nem igazán tudják, hogyan javítsanak az AI által gyártott tartalmakon, és gyakran nem veszik észre, hol ér véget az AI „munkája” és hol kezdődik az ő saját felelősségük. (A legújabb verziója az AI használatának angol esszé megírásakor: magyarul megírni az esszét, majd angolra fordíttatni AI-val. Végül az elkészült angol esszét beadni, AInt saját írást. Ha megkérdik: Te írtad? - lehet igennel felelni. És ha azt kérdik: Használtál AI-t az esszé megírásához? - szintén joggal mondjuk, hogy nem, hiszen csak a fordításához használtuk). Az alábbi cikkben egy kutatást mutatunk be, ahol AI nélkül, illetve AI-val tanultak matematikát középiskolások, majd összehasonlították az eredményeiket egy dolgozatban. Kiderült, hogy az AI-val támogatott tanulás sokkal hatékonyabb ... amíg egyszer csak nem az. Hasznos információk következnek azoknak, akik használnak, vagy szeretnének használni AI-t az iskolában!

    Bővebben...

  • Jó prompt, rossz prompt

    - 22 napja

    Írta: Prievara Tibor

    Most, 2025. Januárjában jelenik meg a TanárBlog Prompt Könyvtár első része, amelyben összesen 50 általunk felhasznált, működő prompt található. Az igazság az, hogy egyáltalán nem terveztünk ilyen kiadványt, hiszen azt gondoltuk, hogy ha mást nem, de ilyen prompt könyvtárat (prompt library angolul) aztán rengeteget lehet találni. Szóval nekiálltunk, hogy egy cikkben összeszedjük a legjobb prompt könyvtárakat, és arra döbbentünk rá, hogy a legtöbbjük valószínűleg soha nem látott osztálytermet, rosszabb esetben tanárt sem. Arról van szó, hogy sokan rájöttek arra, hogy viszonylag egyszerűen lehet nagyüzemben promptokat generáltatni mondjuk a ChatGPT-vel, és egy-két óra alatt akár több száz prompt elkészíthető. Ehhez aztán nem kell más, mint egy pofás AI weboldal készítő alkalmazás, és máris megvagyunk a gyakorlati kiadvánnyal. Ezt aztán saját termékként publikálhatjuk, és már indulhat is a következő könyv.

    Az eredmény közepesen rossz, illetve mérsékelten, ha egyáltalán, kreatív. Mivel nem valódi tantermi problémára keres választ, megoldást, hanem AI-val gyártat ‘szakmányban’ promptokat, jó eséllyel az átlagos, közhelyes, közepes szakmai minőséget tudja megcélozni. Hogyan születnek az ilyen prompt gyűjtemények, és honnan lehet felismerni őket?

    A legelső lépés ilyenkor az szokott lenni, hogy megkérdeznek egy AI alkalmazást arról, hogy ő mire is lenne jó az oktatásban. Szinte mindig olyasmit fog válaszolni, hogy : 1. Személyre szabott tanulás, 2. Tanítási segédanyagok készítése, 3. Differenciálás, 4. Projekt- és kutatásalapú tanulás támogatása 5. Kreativitás fejlesztése, 6. Motiváció és elköteleződés, 7. Értékelés és visszacsatolás 8. Időmegtakarítás a tanároknak 9. Probléma-alapú tanulás stb. Mit lehet ezen nem szeretni? De emeljünk egy elemet, és részletezzük egy picit:

    2. Tanítási segédanyagok készítése

    Óravázlatok: Segít az óratervek gyors kidolgozásában.

    Feladatlapok és kvízek: Gyorsan generálhat gyakorlatokat, például szövegértési feladatokat vagy matematikai példákat.

    Összefoglalók: Nagyobb mennyiségű tananyag tömörítése emészthetőbb formában.

    Maradjunk ennél. Keressünk egy konkrét feladatot, példát, legyen mondjuk egy érettségi tétel magyarból, József Attila. Kérjük meg az AI-t, hogy készítsen egy promptot, valami ilyesmit fog javasolni:

    Prompt: Elemezd József Attila "Tiszta szívvel" című versét az alábbi szempontok szerint: - verstani sajátosságok - szerkezeti felépítés - költői eszközök - a vers központi motívumai és szimbólumai - társadalmi-történelmi kontextus Add meg a javasolt feldolgozási módszert is egy 45 perces tanórára, 11. osztályos diákok számára.

    Láthatjuk, hogy az alapvető prompt-írás szabályokat betartották, van feladat, kontextus stb. Ami azonban nagy valószínűséggel állítható: ezt a promptot a gyakorlatban SOHA senki nem próbálta ki. Ha kipróbálta volna, rájön, hogy egy teljesen átlagos, közhelyes anyagot kapunk (gyakorlatilag egy Wikipédia szintű leírást), majd teljesen sablonos óravázlatot. Mutatjuk is, hogy milyet:

    Javasolt feldolgozási módszer 45 perces tanórára

    1. Óra eleje (5 perc)

    Bevezetés: A vers rövid felolvasása és az érzelmi hatás megvitatása. Kérdések: „Mit éreztetek a vers hallgatása közben?”

    1. Csoportos munka (15 perc)

    Csoportos elemzés:

    Csoport 1: Verstani sajátosságok és szerkezet.

    Csoport 2: Költői eszközök és azok hatása.

    Csoport 3: Központi motívumok és szimbólumok.

    Csoport 4: Társadalmi-történelmi kontextus.

    1. Csoportok bemutatói és vita (15 perc)

    Minden csoport 3 percben bemutatja az eredményeit.

    Vitaindító kérdések:

    „Milyen ellentéteket fedeztetek fel a versben?”

    „Hogyan jelenik meg a lázadás a versben?”

    1. Óra vége (10 perc)

    Összegzés: A tanár kiegészíti a diákok meglátásait, kihangsúlyozza a vers ironikus hangvételét és a társadalomkritikát.

    Reflektív írás: A diákok írjanak rövid reflexiót a következő kérdésről: „Milyen érzéseket keltett benned a vers, és miért?”

    Ez az óravázlat akár még hasznos is lehet egy olyan tanárnak, aki soha nem hallott még a szakértői mozaik módszeréről (bár jó eséllyel ő ezt eleve elvetné), de alapvetően használható óravázlatként, tananyagként ennek a promptnak az eredményei nem tekinthetőek.

    Azt tapasztaltuk, hogy a valóban jól működő, érdekes, hasznosítható promptoknak vannak bizonyos jellegzetességei.

    1 Emberek írták, nem chatbotok

    2 Pedagógiai helyzetekből születtek (pl. egy osztálynál kellett egy random sorsolást csinálni 20 gyerekkel, vagy nem sikerült jó óravázlatot kinyerni a ChatGPT -ből, és kísérleteztünk azzal, hogy összekötjük a Bloom taxonómiával)

    3 Kipróbálták tanórán, és a tapasztalatok alapján újraírták.

    Általában igaz, hogy a legjobb prompt is addig él (mint a haditervek), amíg nem találkozik a diákokkal, a tanteremben. Ezért rendkívül fontos, hogy újra és újra finomítsuk a tantermi tapasztalatok alapján a promptokat. Ebből az következik, hogy jelenleg valóban hasznos AI promptot olyan tanárok tudnak írni, akik tanítanak, és használják az eszközöket rendszeresen.

    Szóval nagy sajnálkozások mellett arra kellett ismét rájönnünk, hogy akárhány ilyen prompt könyvtárat láttunk, nem tudtunk egy cikkben 15-öt ajánlani, hanem elég hosszadalmas munkával, egy év tapasztalatával a felhasznált, kipróbált promptjainkból összeállítottunk egy gyűjteményt. És ebből lett a Tanárblog Prompt Könyvtár című kiadvány. Ezt előfizetőinknek január végén elküldjük. Az előfizetés jelenleg havi 999 Ft, és itt tudtok tájékozódni a részletekről

    Bővebben...

  • Szövegből hang

    Internet a tanórán - 23 napja

    Írta: Nádori Gergely

    papagajSokféle helyzetben lehet arra szükség, hogy valamilyen szöveget hanganyaggá alakítsunk át és van bőségesen olyan oldal, alkalmazás, ami ezt megteszi nekünk. A legtöbb szövegből hangot generáló program azonban bér hatékony, de nagyon gépi hangzású szöveget hoz létre. Az ilyeneket hosszasan hallgatni elég fárasztó. Pedig bizonyos diákoknak, akik például olvasási nehézségekkel küzdenek, kifejezetten hasznos lehet, ha a tananyagot például nem csak szöveg formájában kapják meg. De ahhoz is hasznos lehet, ha hangban is megvan az anyag, hogy például utazás vagy edzés közben tudják hallgatni a diákok.

    Bővebben...

  • Érkezik a TanárBlog AI prompt-könyvtár című módszertani kiadványunk

    Hírek - egy hónapja

    Írta: Nádori Gergely

    Nem is olyan régen még azt lehetett hallani a szakértőktől, hogy a promptolás, azaz annak a képessége, hogy hatékonyan tudjunk AI alkalmazásokkal kommunikálni, lesz a digitális írástudás új formája. Ahogy telnek a hónapok, és egyre újabb AI chatbot verziók jönnek ki, azt láthatjuk, hogy sokkal előbb tanul meg az AI érteni abból, amit mi írunk neki, mintsem mi megtanulhatjuk, hogyan is kell vele - a jelenlegi formájában - hatékonyan kommunikálni.

    Mégis, most még elengedhetetlen, hogy hatékonyan tudjunk promptokat írni, és egyre több prompt könyvtár elérhető az interneten. Ha jobban megnézzük a tartalmát ezeknek a gyűjteményeknek, arra kell rájönnünk, hogy ezek egyrészt teljesen általánosak, azaz nem (vagy csak nagyon ritkán) egy bizonyos feladatra vannak konkrétan kitalálva, vagy már maguk is AI segítségével íródtak.

    Az elmúlt több mint egy évben napi szinten használva az AI technológiát, azt vettük észre, hogy rengeteg feladatra - kisebb, nagyobb kérdésekben - használható. És használtuk is. Ebből lett egy saját, pedagógiai feladatokra emberek által generált prompt gyűjteményünk, amit január végén megosztunk minden TanárBlog olvasóval!

    Összesen 50 feladat, óravázlat írásától saját chatbotok készítéséig, valamint vicces trükkökig arra, hogy sikeresen lebuktassuk az AI-val készült beadandókat, került bele a TanárBlog AI Prompt-Könyvtár első részébe, minden esetben kis leírással, a pedagógiai helyzet vázolásával, majd az általunk használt prompttal. Összegyűjteni és szerkeszteni is nagyon izgalmas feladat, meggyőződésünk, hogy a TanárBlog AI Prompt-Könyvtár nem hiányozhat egyetlen pedagógus virtuális polcáról sem.

    A megjelenés várható dátuma: 2025. január 27.

    A kiadványt minden előfizetőnknek emailben küldjük el. Az előfizetésekről itt lehet tájékozódni..

    Bővebben...

  • Nem létező emberek - érdekes AI fejlesztés

    Internet a tanórán - 6 éve

    Írta: Prievara Tibor

    A nyelvtanulásban fontos egy bizonyos ponton az, hogy megtanuljunk embereket leírni - valamiért nyelvvizsgán is gyakran elvárás, hogy a 'harmincas szőke, göndör hajú nő' és társai elhangozzanak a képleírás feladat egy pontján. Nincs is ezzel baj, ha például személyleírást kell adnunk a táskánkkal elszaladt tolvajról, akkor magabiztosan tudjuk majd segíteni a nyomozó szervek munkáját. Ezen felül különösen felértékelődhet a kritikai hozzáállás az AI világában. Sok diákunk mondja, hogy 'engem nem lehet átverni'. Erre remek oldalt mutatunk most, ahol kedvünkre generálhatunk nem létező, de nagyon létezőnek látszó embereket!

    Bővebben...

  • Egy év AI-val a tanteremben

    Vezércikk - egy hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Lassan már történelmünk van az AI-val is, hiszen közel egy éve rendszeresen használom a tanteremben, és a készülés során is, vagyis a pedagógiai feladatok szinte teljes spektrumában. A január eleje mindig egy érzékeny időszak, hiszen ilyenkor számot vetünk (és néha vihart aratunk) az elmúlt év eseményeivel, tapasztalatokat élünk újra, és jó esetben még tanulunk is a hibáinkból, örülünk a sikereinknek. Ennek a kényszernek engedve most öt olyan tanulságot szeretnék röviden bemutatni, amit az AI jelenlegi állapotában a következő időszakban talán hasznos lehet másoknak is.

    Bővebben...