Digitális tankönyvek
Tippek, trükkök - 2016. január 26.
A nagy digitális oktatási forradalom ígérete ma még inkább csak ígéret. Az ígéret arról szólt, hogy a tanárok majd személyre szabott, differenciált. adaptív. kompetenciákat fejlesztő, valódi interaktivitást kínáló anyagokat tudnak adni a diákjaiknak. Ehelyett azt látjuk, hogy vannak a nagy kiadók által megjelentetett, gyakran könyv-szerű (pdf, amiben akár a lapozás hangját is lehet hallani) egyenkönyvek, esetleg bennük pár párósító, memory vagy tologatós feladat (1998-ban Forgács Tamás mutatott be egy rendszert, ami minden olyan feladattípust tudott már, mint a mostani digitális tananyagok, csak még 256 színben). "Repülő autókat ígértek és kaptunk 140 karaktert." - mondta csalódottan Peter Thiel a Paypal alapítója és ez a csalódottság fokozottan igaz lehet az oktatásra. A nagy digitális tananyag forradalom egyre inkább olyannak tűnik, mint a fúziós reaktor és a Marsra szállás, mindig 5-10 év múlva fog megtörténni. Vagy lehet, hogy mégsem és egyre jobban a kezünkben van az a technika, ami segíthet elhozni az áttörést.
Nemrég akadtam rá egy tananyagra, amit egy kuvaiti kolléga készített. Az anyagban a gázokról van szó, IDE KATTINTVA lehet megnézni (vagy beágyazva lent). Izgalmasan használja ki a Sway (amiről ITT ÍRTUNK) lehetőségeit: van benne kép, szöveg, videó, beágyazott dokumentum és Excel tábla is a kísérletek elvégzéséhez, mindez pedig automatikusan esztétikus, sokféle platformon nézhető kivitelben. A dologban a legjobb az, hogy ilyen Sway-t összerakni nem ördöngösség, sem tipográfusnak, sem programozónak nem kell lenni hozzá. Ráadásul ezek az anyagok könnyen átalakíthatók, személyre szabhatók és a lehetőségeik kifejezetten tágak. Hasonló igaz a OneNote-ra is, abban is nagyon könnyen rakható össze jól használható anyag. Lehet, hogy innentől inkább csak rajtunk múlik, hogy lesz-e digitális tankönyv-forradalom?