Tanári kísérlet IKT támogatással

Internet a tanórán - 2011. szeptember 21.

Írta: Nádori Gergely

Egyre több és több szó esik manapság a természettudományok tanításának válságáról, arról, hogy valamiképpen meg kellene újítani ezeknek a tárgyaknak a tanítását. Abban mindenki egyetért, hogy a szemléltetés elsődleges fontosságú, minél több kísérletre lenne szükség. Természetesen a tökéletes az lenne, ha a diákok maguk tudnának kísérletezni, de ez nem minden esetben lehetséges, vagy azért mert túl veszélyes dologról van szó, vagy azért mert nincs elég alapanyag/eszköz hozzá, ilyenkor marad a tanári bemutatókísérlet.

Tapasztalataim szerint azonban ezek a bemutatókísérletek nem feltétlenül érik el a kitűzött célt. Ha nem elég látványosak, hamar lankad a diákok figyelme, ha pedig túl látványosak, akkor show lesz a dologból ahelyett, hogy a mélyebb megértést szolgálná. Szerencsére az IKT eszközök itt is segítségünkre lehetnek és a tanári bemutatókísérletek könnyen interaktívvá, alapos, elmélyült tanulássá tehetők velük. Mindehhez a korábban már bemutatott Funscreen tableteket (ITT ÍRTUNK RÓLA) és a Socrative nevű visszajelző programot használtuk (ERRŐL ITT VOLT SZÓ), mégpedig a következőképpen:

  • A tanulók páronként kaptak egy-egy tabletet, amivel bejelentkeztek az általam indított Socrative szobába.
  • Az egyes kísérletek előtt megkérdeztem tőlük, hogy szerintük mi fog történni.
  • A Socrative lehetőséget ad arra is, hogy azonnal feltegyük szavazásra a beérkezett válaszokat is, így megnéztük az ötletek közül melyik tűnik a legvalószínűbbnek.
  • Az egyes kísérletek előtt egy-két feleletválasztásos kérdéssel lehetett ellenőrizni a szükséges ismereteket.

A diákok nagy örömmel és aktívan vettek részt a tanári bemutatókísérletekben és úgy látszik, sokkal elmélyültebb tudást szereztek ezen az órán az IKT eszközöknek köszönhetően, mint szereztek volna anélkül.