Tesztjavítás kamerával - tényleg működik

Tippek, trükkök - 2015. január 22.

Írta: Nádori Gergely

gradecamPár hete írtunk már a GradeCam alkalmazásról, amivel egy kamerával lehet javítani a dolgozatokat (ITT LEHET REGISZTRÁLNI RÁ). A dolog egyszerű, ki kell nyomtatnunk egy válaszlapot, ezen jelölik a diákok a válaszaikat (A-E közül választhatnak), a teszt megírása után a mobiltelefonunkkal vagy a webkamerával olvashatjuk be az egyes lapokat és már meg is van az eredmény. Ugyan nem vagyok nagy híve a többszörös választásos teszteknek, de azt gondoltam, egy próbát megér. Íme a tapasztalataim:

Valóban nagyon megkönnyíti az életet, hiszen egy egész osztály dolgozatainak javítása csak 8 perc. A tesztek eltárolhatók és az is segít, hogy láthatom, melyik kérdésekre hányan tudtak válaszolni. Így a teszt nem csak a diák tudását mutatja meg, hanem azt is, hol voltak esetleg hiányosságok az én tanításomban is.

Ugyan továbbra sem lettem lelkes híve a többszörös választásos teszteknek, belátom, hogy az igazán jól megkonstruált tesztek alkalmasak lehetnek annak felmérésére is, hogyan gondolkodik a diák. Ilyen tesztet csinálni azonban nagyon nagy munka, hiszen a tárgyi tudásból nem nehéz rossz válaszokat generálni, de olyan rossz válaszokat kitalálni, amik különféle gondolkodási sémákat tárnak fel sokkal nehezebb.

Könnyű olyan tesztet készíteni, hogy:: Mikor volt a mohácsi csata? A: 1525, B: 1526, C:1527, D:1528. De vajon milyen válaszokat érdemes megadni egy Miért vesztettük el a mohácsi csatát? kérdésnél, ha azt akarjuk látni, hogy milyen a diák történelmi gondolkodása.

Bebizonyosodott, hogy a gyors visszajelzés nagyon sokat segít. Ha azt akarjuk, hogy a teszt valóban a tanulás eszköze és ne csak a végeredménye legyen, ha szeretnénk, hogy az értékelés valóban formálja a diák képességeit, minél gyorsabban érdemes visszajelzést adnunk. Az egy-két hónap elteltével kijavított esszék valószínűleg kevesebbet segítenek, mint a következő órára kijavított tesztek. Ebben a GradeCam valódi segítség.

Azzal, hogy írattam pár többszörös választásos tesztet a diákokkal arra is lehetőségem adódott, hogy egy régi álmomat valósítsam meg. A tizedikesek olyan 30 kérdéses feladatsort kaptak, amiben végig az A válasz volt a helyes. Miután ezt elárultam nekik, azt mondták, hogy ez nem volt tisztességes húzás, én pedig kifejezetten gonosz vagyok. Hiába mutattam rá, hogy az egyes kérdések egymástól független valószínűségi események, ők továbbra is azt mondták, hogy ez nem volt fair. Többen nem merték egy idő után az A választ megjelölni.

Mondtam nekik, hogy legközelebb, ha tesztet íratok velük biztosan lesz egy vagy két olyan kérdés, ahol nem az A lesz a helyes válasz. Vagy mégsem?