Rekviem a NYEK-ért. Nyekk?

Vezércikk - 2015. június 12.

Írta: Nádori Gergely

nyek Drága, eredménytelen, nem térül meg - lehetett hallani gyakran a NYEK (nyelvi előkészítő év) ellenzőitől. Én magam a NYEK hatalmas híve vagyok, de a hatékonyság terén azt gondolom - főleg országos szinten - lehettek problémák. Nehéz azzal a tudattal mit kezdeni, hogy itt van heti 12 óra, tanuljunk csak nyelvet ennyi időben. Az ember hajlamos elpatópálosodni, hiszen annyi idő van még. Egy időben járkáltam különböző iskolákba, ohgy megnézzem, miként működik a NYEK. Volt, ahol zseniálisan - főleg a kéttannyelvű iskolákban - de volt, ahol úgy éreztem, sok minden benne maradt az órában. Helyenként mintha attól is féltek volna kicsit, hogy ha megtanul B2 szinten a gyerek az első évben, akkor mit csinál utána MÉG négy évig? Hogy mindennek mi az aktualitása most? A lapozás után szomorú hírek.

Szóval a KLIK-esedés kezdetén érezni lehetett egy törekvést arra a kormányzat részéről, hogy a NYEK mozgásterét beszűkítse, megpróbálja kicsit megnyirbálni a NYEK-et. Ez önmagában nem baj, mert - annak ellenére, hogy nekem tetszik valami - nyilván országos szinten nincs rálátásom a dologra, és azt el tudom képzelni, hogy összességében nem éri meg a program.

Erre jött az az ötlet, hogy rendben, maradjon a NYEK, de 10. (vagy 11., hirtelen nem jut eszembe) év végére legalább a NYEK-es tanulók 80%-a jusson el B2 szintre. Ez, lássuk be, nem ördögtől való elgondolás, hiszen sokan eleve nem is kezdők, de még a kezdőknek is simán teljesíteniük kell ezt a szintet, azzal együtt, hogy minden osztályban van (lehet) egy-két diák, aki mégsem tud megtanulni semmilyen nyelvet. Ez előfordul. Szóval sokan sóhajtoztak ezen, de szerintem ez egy viszonylag korrekt gondolat volt.

Most azonban a TanárBlog tudomására (hivatalosan meg nem erősítetten) jutott, hogy a szintfelmérő helyett az érettségi eredményeket fogják nézni, mégpedig úgy, hogy a NYEK-es diákok legalább 80%-ának emelt szinten kell az adott nyelvből érettségizniük, és ezek közül legalább 80%-nak kell 5-ösre érettségizni.

A gond ezzel az, hogy amíg a szintfelmérő teszt nyelvi tudást mér, addig itt adminisztratív beavatkozást kér. Hiszen azt nem írhatja elő sem iskola, sem tanár vagy igazgató, hogy ki, milyen tárgyból milyen szinten érettségizzen. Ez a diák joga. Ha neki C2 szintű nyelvvizsgája van, de jobban jár a felsőfokúért vihető 40 ponttal + egy szinte hibátlan középszintű érettségivel, akkor rendkívül nehéz helyzetbe kerül a NYEK-ért aggódó iskola, hiszen arra kell(ene) kérni, esetleg presszionálni a gyerekeket, hogy a saját érdekükkel ellentétben, az iskolában a NYEk fennmaradásáért vizsgázzanak emelt szinten a NYEk-es nyelvből, akár úgy is, hogy azt ők nem választanák, vagy jobban járnak, ha nem teszik. Ez pedig lehetetlen, kellemetlen, hogy azt ne mondjam, méltatlan helyzet mindenki számára.