Prompt-csokor tanároknak

Tippek, trükkök - 2024. május 23.

Írta: Prievara Tibor

Nem is olyan régen azt kezdték el mondani szakértők, hogy a jövő 'írástudása' a prompting lesz, azaz annak a képessége, hogy a mesterséges intelligenciától úgy kérdezzünk, hogy a lehető leghasznosabb választ kapjuk. Ezt egyre kevesebben hiszik ma már, mivel olyan gyorsan fejlődik ez a terület, hogy valószínűbb, hogy egy éven belül akár az AI-k már lesznek annyira intelligensek, hogy képesek lesznek sokkal hatékonyabban olvasni az 'intencióinkat', így a prompt-nak nem lesz akkora szerepe. Mindenesetre most még nagyon fontos, hogy tudjunk jó promptokat írni, így hát most összegyűjtöttünk néhány hasznos 'előregyártott' prompt-ot, amit tanárként érdemes lehet kipróbálni - nekünk működtek (inkább többé, mint kevésbé).

Mielőtt megosztanánk a promptokat pár gyakorlati tanács:

1 - érdemes mindig pontos formátumot kérni (pl. egy történelmi szimulációt, egy vita feladatot stb.)

2 - én szoktam kontextust írni hozzá - kinek lesz a feladat, hány évesek, milyen iskolában fogom felhasználni stb.

3 - érdemes korlátokat is állítani - ne legyen több, mint 150 szó, egy 45 perces foglalkozásnak 25 perces eleme lesz stb.

És most jöjjenek a promptok:

Prompt: „A mellékelt szöveg alapján írj egy kérdéssort több lehetséges válaszlehetőséggel (A, B, C, D), ahol egy helyes válasz és három hamis válasz van. Itt van a szövegem: [illeszd be a szöveged]. Összesen 10 kérdést készíts.

Prompt: „Most fejeztem be egy fejezetet a(z) [illeszd be a témát] témáról. Tudnál javasolni egy gyakorlati tevékenységet vagy feladatot, amely lehetővé teszi a diákok számára, hogy a lefedett fogalmakat gyakorlatba ültessék?”

Prompt: Fejlesztő értékelésre van szükségem a diákok előrehaladásának felméréséhez a(z) [illeszd be a témát] megértésében. Tudnál javasolni egy rövid, de hatékony tevékenységet, amely ellenőrzi a megértésüket?”

Prompt: Hatékony szóbeli feladatra van szükségem a(z) [illeszd be a témát] témáról. Tudnál összeállítani egy listát izgalmas kérdésekről, amelyek arra ösztönzik a diákokat, hogy elgondolkodjanak és aktívan részt vegyenek?”

Prompt: „Kutatási projektet szeretnék bevezetni a(z) [illeszd be a témát] témáról. Tudnál javasolni néhány releváns témát és forrást, amelyek segítenek a diákoknak a kutatás megkezdésében?”

Prompt: „Szeretném gazdagítani a tananyagot megerősítő tevékenységekkel haladó diákok számára a(z) [illeszd be a témát] témában. Tudnál javasolni néhány további feladatot vagy olvasmányt, amelyek további kihívást jelentenek nekik?”

Prompt: „Ezen a héten több kulcsfogalmat tanultunk a(z) [illeszd be a témát] témáról. Tudnál összeállítani egy sor fejlesztési kérdést, amelyek lehetővé teszik a diákok számára, hogy mélyebb megértésüket segítsem ezekről a fogalmakról?”

Prompt: „Szeretnék csoportos tevékenységeket tervezni az órámba, hogy ösztönözzem a csoportmunkát és a kommunikációt a diákok között. Tudnál megtervezni egy projektfeladatot, amely egy csoportos tevékenységet foglal magában a legutóbbi tanulmányi témánkhoz kapcsolódóan, amely a(z) [illeszd be a témát]?”

Prompt: „Szeretném értékelni a diákok kreativitását azáltal, hogy arra kérem őket, hogy készítsenek egy művészi vagy irodalmi alkotást a(z) [illeszd be a témát] témáról. Tudnál javasolni néhány ötletet kreatív projektekhez, amelyek illeszkednek a céljainkhoz?”

Prompt: Ismétlőtevékenységeket keresek, hogy segítsem a diákokat az általunk a félév során lefedett tartalom áttekintésében a(z) [illeszd be a témát] témában. Tudnál javasolni egy sor feladatot vagy játékot, amelyek segítik a kulcsfogalmak megértését és hatékonyabb rögzülését?”