Fejlesztett valóság mobiltelefonra
Tippek, trükkök - 2012. október 14.
Az utóbbi évek technológiai újításai közül a fejlesztett valóság, az AR (augmented reality) volt az, amelyiktől talán a legtöbbet várták az oktatás megújításában. Bár a gigantikus áttörés még nem jött el és az AR dúsított tankönyvek inkább számítanak kuriózumnak mintsem bevett gyakorlatnak, tagadhatatlan, hogy a technikának nagy lehetőségei lehetnének. A dolog lényege, hogy a kamera által látott képre valamilyen plusz tartalmat vihetünk rá, így az eszköz (mobiletelefon, webkamera) egyfajta varázsszemüvegként mutatja meg a dolgokat. A dolog széleskörű elterjedésének egyik gátja talán az, hogy az AR elkészítéséhez elég komoly számítástechnikai ismeret, programozási kapacitás kell.
Vagy legalábbis kellett, ugyanis végre megjelentek olyan eszközök, amikkel nagyon könnyen készíthetünk ilyen alkalmazásokat. Az első ilyen a helyfüggő (GPS alapú) fejlesztett valóságok elkészítését teszi lehetővé. Még indig nem egyszerű a dolog, de kis kitartással bárki elkészíthet egy olyan térképe, ami a mobiltelefon képernyőjére vetít rá információkat. Ehhez legelőször a Hoppala nevű oldalra kell regisztrálnunk (IDE KATTINTVA).
Ezen az oldalon létrehozhatunk egy (vagy több) interaktív térképet, amin megjelölünk pontokat, azokhoz weboldalakat, videókat, képeket, leírást fűzhetünk. Az elkészült térképhez kapunk egy linket, ezzel kell átmennünk a következő oldalra, melynek neve Layar (ITT TALÁLHATÓ). A Layar mindenféle izgalmas dolgot tud és hamarosan írunk is azokról, most azonban az ingyenes regisztráció után menjünk le az oldal legaljára és keressük meg a Become a developer menüpontot, ha itt jelentkezünk akkor ugyanis lehetővé válik, hogy saját térképünket publikáljuk a Layar rendszerében. Ezek után a Layar mobiltelefonos alkalmazással az megjeleníthető lesz. Ahogy körbeforgatjuk a telefont a látott képre kiíródnak a pontok, a távolságuk és az esetleges extra tartalom is. Valahogy így:
Nekem körülbelül egy órámba került, hogy felvigyem Óbuda római kori emlékeit, videókkal, leírásokkal együtt. Jól használható ez iskolai vetélkedőkhöz, kincskereséshez, de akár az is lehet a feladat, hogy a diákok maguk csináljanak a környékről több ilyen fejlesztett valóságon alapuló térképet (élőhelyek, nevezetességek, vagy akár csak egy történetet is feldolgozhatnak így).