Diák 2.0 - Tanár 2.0?

Oktatóvideók - 2009. július 11.

Írta: Prievara Tibor

Mit jelent a cím? Fogalmazhatnánk úgy is, hogy 'digitális bennszülöttek - digitális bevándorlók'. Még mindig nem világos? Tegyünk egy próbát! Tanárként nézzétek meg az alábbi rövid videót. A feladat egyszerű: miről beszélnek a gyerekek? Hogy mi az a 'CS', vagy hol lehet 'delicious bookmark'-okat csinálni, találni, netán wikit használni, vagy éppen online rajzfilmeket készíteni? Ebben segít a TanárBlog vadonatúj CD kurzusa - 30 órában! Ízelítőül lássuk kik azok a digitális bennszülöttek, illetve bevándorlók. (A CD tartalomjegyzéke IDE KATTINTVA megtekinthető).

 

Digitális bennszülöttek és bevándorlók

Kik ők?

Nos, a bennszülöttek azok, akik számára a számítógép, az internet, és egyáltalán a digitális, webes világ teljesen természetes része a mindennapoknak. Ők beleszülettek már ebbe, nem új, még kevésbé ijesztő a számítógép, az internet számukra, nekik nem jelent gondot egy weboldalra regisztrálni, profilt létrehozni, egymással MSN-en, vagy chatszobákban kommunikálni, videókat magától értetődő természetességgel töltenek le, alakítanak át, osztanak meg másokkal. És így tovább.

Vannak aztán a digitális bevándorlók. Ők azok, akiknek a számítógép újdonság, tanult tevékenység, nehézség, és sokkal több probléma. Ők gyakran idegenkednek a felhasználásától, félnek attól, hogy a digitális kultúra térnyerése a hagyományos értelemben vett oktatást lehetetlenné teszi. Részben elvből, részben az ismeretlentől való félelem miatt utasítják el a digitális világ beszivárgását az iskolákba, nem használják az új, rendelkezésre álló eszközöket, félnek a tanulás/tanítás folyamatainak gyökeres átalakulásától. Röviden: ők a bevándorlók, akik bizonytalanul mozognak ebben az új világban és sokkal kevésbé értik a szabályait. Gyakran tehát a legkézenfekvőbb megoldást választják; kívülállók maradnak és kizárják az idegen világot a tanteremből.

A helyzet iróniája, hogy a diákok a bennszülöttek, a bevándorlók pedig a tanárok. Ez még sokkal tovább bonyolítja a helyzetet, hiszen hagyományosan a tanár tud, a diák tanul, a tanár határozza meg a szabályokat egy tanteremben, a diákok pedig követik azokat. Jelenleg a helyzet azonban teljesen más: a digitális világban zavarba ejtően otthonosan mozgó diákokat kell(ene) tanítani ehhez sokkal kevésbé értő tanároknak. Hagyományosan nincs azonban belekódolva a magyar oktatási rendszerbe az, hogy a tanár beismeri, hogy nem ért valamit, illetve segítséget kér a diákoktól.

Patt. Legalábbis látszólag. Jelenleg két lehetséges szcenárió látszik kirajzolódni:


a) a tanárok elutasítják a digitális világot, kizárják ezeket az eszközöket, lehetőségeket a tanteremből. Ennek következményeként a tanítás – tanulás folyamata még inkább távolodik egymástól, és lassan semmi közük sem lesz egymáshoz. Nem is lehet, hiszen egészen más módon tanulnak/tanulnának a mai diákok, ráadásul a munkaerőpiacon is elvárás (már most is), hogy például Skype-on tudjon egy alkalmazott konferenciabeszélgetést szervezni, illetve részt venni benne, hogy egy wiki segítségével kommunikáljanak a különböző osztályok egy szervezetben, vagy éppen képes legyen egy utazást az interneten megszervezni egy óra alatt – lehetőleg a legolcsóbb, ám legjobb minőségű szolgáltatást igénybe véve.

b) segítünk a tanároknak túllépni a kezdeti nehézségeken, ha úgy tetszik, egy ’állampolgársági kurzust’ készítünk számukra. Így lehetőségük nyílik arra, hogy megtanulják azokat az alapvető készségeket, amelyek segítségével a digitális világ teljes értékű polgárai lehetnek. Mindez persze nem azt jelenti, hogy minden, amit eddig tanultak hiábavaló volt, és újra kell kezdeni a módszertani tanulmányokat. Pusztán annyit jelent, hogy nem ellenségként, idegenkedve tekintenek a számítógépre, hanem megtanulják kihasználni annak előnyeit, hogy még jobban, még hatékonyabban, a változó világhoz alkalmazkodva legyenek képesek a diákokat felkészíteni a nagy betűs DIGITÁLIS ÉLET-re.

Ahogy egy szakértő mondta a digitális világról: ’Ez nem jó, vagy rossz, ez van’. A Tanár 2.0 CD elkészítésével abban szeretnénk segíteni, hogy az átmenet a digitális világba a tanárok számára is minél zökkenőmentesebb legyen. Azt pedig megígérhetjük: aki megismerkedik ezzel a világgal, megtanulja saját képére formálni az alkalmazásokat, annak rengeteg sikerélményben lesz része – nem csak szakmailag.

Harminc leckében próbáltuk összefoglalni azt a fegyvertárt, amire egy a digitális bennszülöttek földjére merészkedő tanárnak szüksége lehet. A leckékben alaposan és részletesen leírunk bizonyos eszközöket, azok tanórai használatát, ahol lehetséges videóbemutatóval is szolgálunk, hogy még könnyebb legyen megismerkedni az eszközökkel. A leckék végén feladatok találhatók, melyekkel azonnal ki is próbálhatja bárki újonnan megszerzett ismereteit, végül pedig az egyes leckékhez egy-egy kvízt is csatoltunk, hogy bárki ellenőrizhesse ismereteit.