Butulnak a gyerekek?
Hírek - 2010. szeptember 7.
Egy butábbak az iskolából kikerülő generációk! Egyre könnyebb átvinni a lécet az érettségiken és felvételiken! Egyre lejjebb megy a színvonal! Nem csak hazánkban hangzanak el ezek a mondatok (ITT ÍRNAK róla a komment.hu-n), hanem sok más országban is.
A tudományos népszerűsítés egyik fenegyerreke Ben Goldacre blogjában arról töpreng (ITT, ANGOLUL), vajon miféle alapja lehet ezeknek a kijelentéseknek. Nagyon sok kérdést és kételyt vet fel az ilyen sommás kijelentésekkel kapcsolatban.
Tudnunk kell, hogy nagyon nehéz (ha nem lehetetlen) olyan tesztet, vizsgát készíteni, ami nem csak az aktuális diákok között tud rangsort felállítani, hanem valamiféle abszolút eredményt ad. Az IQ teszteket időről időre újra kell kallibrálni, hogy az aktuális populációra lehessen alaklmazni őket (így lehet az átlag minden esetben 100). Az is ismert, hogy eszerint a kallibráció szerint az IQ folyamatosan nő (ez a Flynn-hatás), ezért is lehet csalóka, ha egy régi teszttel mérik az intelligenciát, az eredmény túl magas lesz.
Ha azonban azt látjuk, hogy az új generációkban rosszabbak az eredmények, annak is nagyon sok oka lehet és szinte lehetetlen szétszálazni, hogy mi is lehet a legmeghatározóbb:
- lehet, hogy valóban butulnak a gyerekek
- romolhat az oktatás szintje, hatékonysága
- lehet, hogy egyre nehezebbek a tesztek
- lehet, hogy a tesztek nem a mai, releváns tudást mérik
- lehet, hogy korábban csak a legjobbak vizsgáztak, ma pedig már többen
- lehet, hogy a legjobbak ma már nem azt a vizsgát teszik le, esetleg külföldre mennek.
És ez csak néhány lehetséges ok, ami hirtelen eszembe jutott. Az biztos, hogy egyes komoly kutatások alapján nagyon óvatosan felvethetjük, hogy a mostani diákok tudása talán kevesebb az évekkel korabbiaknál, de határozott állításokat semmiképpen sem tehetünk.