• Tanítható gépezet

    Internet a tanórán - 4 hónapja

    Írta: Nádori Gergely

    kepA mesterséges intelligencia könnyen tnik valamiféle varázslatos dolognak. Arthur C. Clarke törvénye szerint az igazán fejlett technológia megkülönböztethetetlen a mágiától, amit jó lenne elkerülni. Ezért is érdemes foglalkozni azzal, hogy a diákok megértsék, valójában mi is történik valójában, amikor a mesterséges intelligenciát használjuk. Az elmélet megtanítása mellett vagy akár helyett is hasznos lehet, ha a diákok gyakorlatban is megismerik ezeket az eszközöket. Ebben segít az az alkalmazás, amit bemutatunk.

    Bővebben...

  • Hogy működik a mesterséges intelligencia?

    Internet a tanórán - 8 hónapja

    Írta: Nádori Gergely

    mi kepMostanában a csapból is a mesterséges intelligencia folyik, biztosak lehetünk benne, hogy ez lesz az az új technilógia, ami a mindennapjaink részévé válik. Nem kérdéses, hogy a technikával való viszonyunk problematikus, amennyire javítani tudja az életminőségünket, annyira képes rontani is rajta. Az okostelefon remek eszköz lehet, ha oda kell találnunk valahova egy ismeretlen városban, vagy éppen meg kell tudnunk, hogy mit is ehetünk egy kínai vendéglőben, ami annyira autentikus, hogy latin betűkkel nem is írnak ki semmit. De éppen annyira tönkreteheti a mindennapjainkat, ha nem alszunk eleget, mert a szociális média oldalakat pörgetjük vagy a valós tájékozottságunk helyett beleszorulunk az álatala generált információs buborékba. Ahhoz, hogy jól tudjuk használni az egyik legfontosabb, hogy megértsük, miként is működik, mi az, amit valójában csinál, létrehoz. Fontos ezt tudni a keresőmotorokkal és a közösségi oldalakkal kapcsoaltban, de talán még lényegesebb az éppen beköszőntő Mesterséges Intelligencia forradalom hajnalán. Az MI technológiák hátterében szinte minden esetben a gépi tanulás, amögött pedig a neurális hálózatok működése áll. Érdemes egy pár percet rászánni arra, hogy a diákok megértsék, miről is van szó és ehhez semmi sem segít jobban, mintha működés közben láthatják.

    Bővebben...

  • Újragondolt digitális kultúra tanterv

    - egy éve

    Írta: Prievara Tibor

    A digitális kompetenciák fejlesztése ma már minden szaktanár feladata a NAT szerint, és nem korlátozódhat kizárólag az informatikaórákra. Részben helyes, hogy ezt már az alaptanterv szintjén kimondjuk, csakhogy az egyébként sok oldalról gúzsba kötött pedagógus már eddig is nehezen képes a tananyagot elsajátíttatni a diákokkal, ha még erre a digitális kompetenciák fejlesztése is rákerül plusz teherként, könnyen belátható, hogy nem feltétlenül érjük el a magasztos célt. Ezért is gondoltuk, hogy helye lenne egy teljesen újragondolt informatikai tantervnek, amely alkalmazkodik a diákok aktuális igényeihez, és három szinten, modulárisan segíti az IKT-kompetenciák fejlesztését. A lapozás után egy teljesen újragondolt digitális kultúra (informatika) tantervet találsz, amely nem csupán digitális kultúra órán, hanem bármilyen órán remekül elővehető, fejleszthető. Ha ezt kiegészítjük egy olyan értékelési rendszerrel, amely képes a nem dig.kult. órán történő tanulást is visszajelezni, akkor teljes az innováció! :)

    Bővebben...

  • Építs egy valamit!

    Tippek, trükkök - 4 éve

    Írta: Nádori Gergely

    internacionaleA karanténnal a művészet, az alkotás is az online térbe kényszerült. Szerencsére vannak olyan eszközök, amiket jól lehet használni hozzá. Például a Minecraft, amit az iskolánkban az Alkotóház keretében jezdtünk el használni. Eredetileg ezen az órán a diákok mindenfélével bütykölnek, fúrnak-faragnak, ezt kellett most valahogy az online világba rakni és ehhez lett remek eszköz. Az alábbi játék a kreativitást és a spontaneitást veszi a leginkább igénybe.

    Bővebben...

  • Adatelemzés középiskolás fokon

    Internet a tanórán - 4 éve

    Írta: Nádori Gergely

    satterplotEgyre többet lehet arról halalni, hogy az adatok begyűjtése és méginkább értelmezése milyen fontos készség a 21. században. Olyat is hallani, hogy az adat az új olaj, és tény, hogy a nyakunkban lavő MI forradalom hajtóereje nem más, mint a sok és jól kezelt adat. De az álhírek és tévinfomációk zuhatagában is fontos, hogy mi (és még inkább a diákjaink), képesek legyünk értelmezni, megérteni adatokat, hogy ne dőljünk be mindennek és mindenkinek. A data lteracy, az adatértés tehát egy olyan készség, amit fontos lenne minél hamrabb kialakítani a diákokban. Ebben segít a Tuvalabs oldala (IDE KATTINTVA). Az oldalon 15 lecke ingyen is elérhető, de a fizetőseket is érdemes végignézni, mert remek ötelteket adnak ahhoz, hogy miként is lehetne az adatok használatát bevinni a tanításba.

    Bővebben...

  • Gyurmamuzsika

    Termtudos ötletek - 4 éve

    Írta: Nádori Gergely

    playdoughA majonéz hangszer? - kérdezi Patrik a Spongyabob Kockanadrág című rajzfilmben. Meglehet, hogy a majonéz nem az, de a só-liszt gyurmából könnyen készíthetünk hangszert egy micro:Bit segítségével. Ahhoz, hogy remek hagszerünk legyen mindenképpen olyan gyurma kell, ami jól vezeti az áramot, ehhez egy receptet IDE KATTINTVA találhatunk. (Magán a Squishy Circuits oldalon (ITT egyébként is érdemes körülnézni, még nagyon sok jó ötlet van arra, hogy mire is használható a vezető gyurma.)

    Bővebben...

  • Keresés vetélkedő

    Internet a tanórán - 5 éve

    Írta: Nádori Gergely

    vetelkedoEgy izgalmas vetélkedőt mutatunk be, ami akár a Digitális témahéten is szerepelhet. A vetélkedőhöz internetre kötött gépekre van szükség, egy játékvezetőre és egy mellékelt Excel állományra, ami a pontszámokat kalkulálja. 12 fős csoporttal próbáltam ki, úgy nagyjából 45 percet vett igénybe. Lehet akár csapatokban is játszani vagy esetleg idegen nyelven. A játék menete a következő:

    Bővebben...

  • 48-as mémek

    Internet a tanórán - 5 éve

    Írta: Nádori Gergely

    hp haroldHogyan lehetne a 150 éve történteket közelebb hozni a diákokhoz? Ahogyan bármi mást is: mémekkel! Ezt a tételt bizonyította be a zuglói Herman Ottó Tudásközpont Általános Iskola történelemtanára Damm Károly, aki a 7/a-ban adta meg a lehetőséget a diákoknak arra, hogy történelmi mémeket készítsenek. A feltétel csak annyi volt, hogy azok legyenek szalonképesek és valamilyen történelmi ismeretet tükrözzenek. Mint látható, az elkészült munkák mindezeknek tökéletesen megfelelnek. Még olyan finomságok is megtalálhatóak bennük, mint a kávéház valódi neve, ahová Petőfi ment, vagy akár, hogy miként akadályozta az ősiség törvénye a fejlődést Széchenyi szerint. Nézzétek végig a galériát, nagyon szórakoztató!

    Bővebben...

  • Adatok szépen

    Internet a tanórán - 5 éve

    Írta: Nádori Gergely

    kepAz adat az új olaj - hangzik el egyre többször és valóban, az informatika forradalmának mozgatója a mesterséges intelligencia mellett az adat. Sőt, nagy mennyiségű adat nélkül mesterséges intelligencia, gépi tanulás sem lenne. De vajon hogyan lehetne bevinni az adatelemzés, adatvizualizációt a tanításba? Szerencsére ma már bőven vannak ehhez eszközök. Korábban is írtunk már a Kaggle nevű oldalról (ITT), itt találtuk például egy testnevelés projekthez azt a táblázatot, ami 1985 óta sorolja fel az NBA-ben a hét játékosának választott sportolót. Ebből készítettünk egy vizualizációt az ingyenes Flourish alkalmazással (IDE KATTINTVA).

    Bővebben...

  • Codycolor - algoritmizáljunk játékosan

    Internet a tanórán - 5 éve

    Írta: Prievara Tibor

    Nagy sikernek örvend a Codycolor (ITT TALÁLHATÓ) nevű játék, amely mostanra már magyarul is elérhető. A szabályok egyszerűek: 1-100 játékos tud egyszerre versenyezni, méghozzá egy sakktábla jellegű pályán, ahol minden mező színes és összesen 3 szín van. A feladat az, hogy a sakktábla bszélére bárhová lerakott kis robot minél hosszebb ideig maradjon a táblán. Ebben a színes mezők igazítanak el, hiszen ha szürke mezőre lépünk, akkor egyenesen megy a robot, sárga mezők esetében jobbra, a pirosaknál pedig balra fordul. Mivel minden játék más színkiosztással kezdődik, a Codycolor megunhatatlan. Érdemes osztályokkal kipróbálni, én megtettem, hatalmas izgalommal, sok kiabálással jár :) És egy idő után felismerik a játékosok, hogy milyen színkiosztás lesz számukra elnyös, ilyen kombinációk járnak gyors lelépéssel a pályáról.

    Bővebben...