Új paradigma meg a polimeráz láncreakció

Tippek, trükkök - 2025. november 27.

Írta: Nádori Gergely

kep Mindig veszélyes, amikor valaki új paradigmáról beszél, többnyire ködösítést takar. Ezért is vagyok nagyon óvatos azzal, hogy vajon a vibe-kódolás jelent-e új paradigmát a tanításban (a tanulásban semmiképp), de a tanári munkában talán. Ha paradigmaváltásról nem is, de újfajta tanári munkamechanizmusról biztosan beszélhetünk. Jó példája ennek, ami a minap történt velem.

Molekuláris biológiát tanítottam és azon belül is a polimeráz láncreakció volt a téma (a COVID óta a PCR rövidítés mindenkinek ismerős, ha nem is a legkellemesebb emlékeket idézi fel. A bemutatásához mindenképpen valamilyen szimulációra van szükség, senkinek nincsen olyan laborja egy középiskolában, amivel értelmesen meg lehetne csinálni és még akkor sem biztos, hogy az, hogy egy szürke gépbe löttyöket öntök és a végén kijön egy lötty többet ér a tanulás szempontjából, mint egy olyan animáció vagy szimuláció, ami pontosan bemutatja a folyamatot. A célom viszont az volt, hogy ne én mondjam el a dolgot, hanem a diákoknak kellen megértenie.

Pár hónapja még nekiláttam volna túrni az internetet, hogy van-e olyan szimuláció valahol, ami segít ebben. Fontos volt, hogy az egyes dolgokhoz és az egyes folyamatokhoz legyen magyarázat, szószedet, hogy ne akadjon el a diák, ha nem érti, mi a primer. Nem tudom, hogy van-e ilyen, főleg magyarul. Most viszont már nem is keresgéltem, a Gemini fél óra alatt legyártotta EZT, ebben a szimulációban minden kifejezéshez megkapja a meghatározást a diák. Paradigma ide vagy oda, ez biztosan egy másik működési forma.