Önjáró ‘kistanár’ prompt bármihez - miért nem használják, hogyan lehetne használni?
Vezércikk - 2025. március 21.
Gyakran beszélnek arról, hogy az AI tanárok majd ‘elveszik a hús-vér tanárok’ munkáját, és természetesen arról is, hogy mennyivel könnyebb lesz majd a tanárnak, ha rendszerszinten tud AI-t használni a tanóráin. MIndkét gondolatban lehet igazság, bár azt gondolom, hogy jelenleg a tanárok munkájának értékajánlata erősebb tud lenne egy AI tutor-nál. Ha pedig nem, és pont ugyanazt tudja egy AI tutor, mint egy rendes tanár, ráadásul egyszerűbben, és hatékonyabban, akkor joggal merül fel a kérdés, hogy ‘miért is ne’? Ezen a ponton az merül fel óhatatlanul, hogy - akármilyen kínos - el kell kezdenünk azt bizonygatni, vagy illusztrálni, hogy mivel tudunk mi többet egy AI botnál. Vannak pl. arra kutatások, hogy egy AI chatbot tanárral eltöltött 45 perc mennyivel jobban lefárasztja az agyat (aki ezzel kísérletezett, jól tudja, miről beszélek), ugyanakkor az nem lehet biztosan a megoldás, hogy a homokba dugjuk a fejünket, és arra várunk, hogy a) majd elmúlik (nem fog), vagy b) az iskolától távol lehet tartani (nem lehet, már most látszik). Azaz, tetszik, avagy nem, dolgunk van vele. Mégpedig az, szerintem, hogy megpróbáljuk a tanulás támogatására, hatékonyan integrálni ezeket az alkalmazásokat. Ez azonban közel sem olyan egyszerű, mint sokan gondolják. AZ alábbiakban a hatékony AI integráció pár szempontját, és gyakorlati tapasztalatait osztom meg, valamint egy olyan ‘mega-promptot’, amely azt mutatja be, hogyan lehet talán félig önjáróan, a tanulást (még csak ne is a tanítást) támogatva használni a mesterséges intelligenciát.
A legelső nagyon fontos tulajdonsága a mesterséges intelligenciának, amit tudomásul kell vennünk, az az, hogy önmagában a használata a tanulóink számára nem vonzó! Nem fognak (vagy csak ritkán, és csak hosszú tanulási folyamat után) ‘csak úgy’ az AI-val dolgozni. Ennek több oka is van. Az egyik óhatatlanul az, hogy az AI-nak végtelenül unalmas a felülete. Szövegmezők, és szövegmezők. Egy Tik-tok-hoz szokott kiskamasz sikítva menekül innen, ha teheti. Semmi izgalom, semmi villódzás, semmi azonnal az algoritmus alapján elénk tolt tartalom, ami behúz minket. Nincs más, csupán az üres lap, üres szövegmezőkkel. Ki akarna itt időt tölteni, ha nem muszáj?
Ebből következik, hogy sok szempontból UX rémálom pl a ChatGPT oldala. Ha bárhová regisztrálunk, alapvető fontosságú szempont, hogy a felhasználónak SOHA semmit ne kelljen megtanulnia, azaz az adott képernyőn teljesen egyértelmű legyen, hogy mi a következő lépés, hová kell kattintania, és miért. Ha ez nem így van, komoly következményei lehetnek (leginkább nem használják az oldalt, vagy alkalmazást, mert elfelejtik az adott információt). Ehhez képest a ChatGPT felülete mérhetetlenül kies, nem tudjuk, hogy akkor ezt most mire és hogyan is kellene használnunk. ‘Kérdezz bármit’ - mondja az oldal. Azt nem mondja meg, hogyan tedd. Nem csoda, hogy a villámgyors online interakciókon edződött tinédzser agy nem fog erre rákapni, és felszabadultan kérdezni ‘akármit’. Azt sajnos nem mondja már az oldal, hogy ‘KÉrdezz értelmesen és okosan’, ezért gyakran a tapasztalat az, hogy ‘hülyeséget válaszol’, nem jó igazán semmire, csak arra, hogy megírja helyettünk a házi feladatot. Iterálni, gondolkodni, alakítani, amit szeretnénk az AI segítságével megírni, nem tudnak, vagy nem szeretnek.
Erre egy érdekes példa, hogy amikor bead egy diák egy AI-val megírt esszét, az esetek többségében el sem olvassa. Tegyük fel, hogy középhaladó angolos, és egyetlen percig nem zavarja, hogy olyan szerkezeteket írt az AI, amiket jó eséllyel még csak meg sem ért, nem gondolja problémásnak azt sem, hogy a gyenge nyelvtudása ellenére tökéletes az elkészült beadandó nyelvileg. Természetesen lehetne ezen viszonylag könnyen segíteni, például utasítani az AI-t, hogy tegyen bele 3 nyelvhelyességi hibát, megmondani neki, hogy egy gyenge középhaladó szintű tanuló nyelvi szintjének megfelelő írást készítsen, vagy éppen kérni, hogy egy személyes példát tegyen bele (és ezt leírni). Na, így már sokkal nehezebb lenne lebuktatni egy AI-val megírt esszét. Érdekes módon, erre szinte soha nem veszik a fáradságot. Betölti a feladatot, letölti a megoldást, beadja, és már ott sincs. És még erre sem képesek, szerintem leginkább azért, mert ennyire formálisnak gondolják az iskolai működést, a beadandók értékelését, a tanulást általában. Még ennyit sem éri meg beletenni. És gyakran működik is! Nagyon sok tanár kérdezi állandóan, hogy ‘hogyan ismerem fel az AI-bal beadott esszéket’, és az őszinte válasz erre az, hogy ha ismerem a diákot, és elolvasom alaposan az írását, bizony elég könnyen.
Ugyanakkor annak kétségtelenül van értelme, hogy arra, amire, és ahogyan jó, használjuk a mesterséges intelligenciát. Ilyen lehet sok egyszerű funkción túl az, hogy megpróbáljuk komplexebb folyamatok támogatására is bevetni, Ennek az a titka, hogy kicsit többet kell gondolkodni rajta, nem ‘kérdés-felelet- folyamat lezárva’ lesz a menetrend, hanem ennél sokkal összetettebb. Most egy olyan példát mutatunk meg, ahol az érvelő esszé megírását, ellenőrzését, javítását, szerkesztését terveztük meg, majd fogalmaztuk bele egy összetett promptba. Az alapgondolat az’ AI használata, mint önértékelő eszköz’ volt. Hogyan tudja egy esszé elkészítését minden ponton hatékonyan támogatni a mesterséges intelligencia? Az írás végén található prompt ezt mutatja be. Érdekes dilemma, hogy ennek van-e végső soron értelme, hiszen nem így használják a diákok az AI-t. És erről azt gondolom, hogy teljesen így van, és nem és rábízom, hanem az órai differenciálásra használom, tanári felügyelet mellett. Aztán ha ezt sokszor ismételjük, megszokják, megértik, netán belátják, hogy középtávon még gyorsíthat is akár a tanulási folyamaton, talán akkor, lépésenként, lassan, maguk is elkezdik használni.
És akkor most álljon itt a prompt magyarra fordítva.
Kérlek, vezess végig egy diákot az érvelő esszéje önértékelési folyamatán! Az esszé témája: Férfiak és nők közti különbségek. A folyamat három szakaszból áll:
- Előzetes kérdőív
Először kérdezd meg a következőket a diáktól. Minden kérdés után várd meg a választ!
Van címe az esszédnek? Ha igen, mi az?
Bekezdésekre tagoltad a szöveget? Ha igen, hány bekezdést használtál?
Próbáltál változatos nyelvtani szerkezeteket használni? (Pl. feltételes mód, szenvedő szerkezet, kötőszavak)
Írtál-e benne ellentétes véleményeket és érveket? Ha igen, hogyan kezelted ezeket?
Melyik részét érzed a legerősebbnek az esszédben, és miért?
Csak ezután kérd el az esszét!
- Esszé bekérése
Most kérd meg a diákot, hogy másolja be az esszéjét!
(Megjegyzés: Várd meg, amíg a diák beilleszti a szöveget.)
- Reflektív visszacsatolás és irányított önértékelés
Miután megkaptad az esszét, elemezd a következő szempontok alapján, és interaktív módon segíts a diáknak felismerni az erősségeit és fejlesztendő területeit. Minden szempontnál tegyél fel kérdéseket a diáknak, hogy mélyebben átgondolja az írását.
A. Tartalom és érvelés
Mi volt a központi állításod az esszében?
Hogyan támasztottad alá ezt példákkal vagy tényekkel?
Az érvelésed világos és következetes volt?
Volt olyan rész, ahol az érved nem volt elég meggyőző? Miért?
B. Szerkezet és logikai felépítés
Miért így kezdted az esszédet? Gondolkodtál más bevezetésen?
Az esszéd logikusan épült fel? Voltak egyértelmű összekötő mondatok?
Ha az esszéd bevezetése és következtetése között összehasonlítást végzel, szerinted hatásos volt a zárás?
C. Nyelvhelyesség és stílus
Használtál változatos mondatszerkezeteket? Hol érdemes több változatosságot bevinni?
Találtál olyan mondatot, amelyet bonyolultan fogalmaztál meg? Hogyan lehetne egyszerűsíteni?
Vannak visszatérő nyelvtani vagy helyesírási hibáid?
D. Szókincs és kifejezésmód
Használtál változatos szókincset, vagy ismétlődtek bizonyos kifejezések?
Tudsz mondani három szót vagy kifejezést, amit helyettesíthetnél pontosabb vagy színesebb szóval?
Használtál szaknyelvi kifejezéseket vagy idiomatikus szerkezeteket?
- Összegzés és záró kérdés
Végül kérdezd meg a következőt:
Ha újraírhatnád az esszédet, mit változtatnál meg?
Adj pozitív visszajelzést a diák munkájára, majd ajánlj további gyakorlási lehetőségeket (pl. rövid esszék írása más témákban, szókincsfejlesztő feladatok, érvelési stratégiák gyakorlása).
Megjegyzés a ChatGPT számára: Kérlek, tartsd a folyamatot interaktívnak, és mindig várd meg a diák válaszát az egyes kérdések után! Ha a diák elakad, adj neki segítő tippeket! A cél az, hogy a diák saját maga ismerje fel az esszé erősségeit és fejlesztendő területeit.