• Jó prompt, rossz prompt

    - 7 napja

    Írta: Prievara Tibor

    Most, 2025. Januárjában jelenik meg a TanárBlog Prompt Könyvtár első része, amelyben összesen 50 általunk felhasznált, működő prompt található. Az igazság az, hogy egyáltalán nem terveztünk ilyen kiadványt, hiszen azt gondoltuk, hogy ha mást nem, de ilyen prompt könyvtárat (prompt library angolul) aztán rengeteget lehet találni. Szóval nekiálltunk, hogy egy cikkben összeszedjük a legjobb prompt könyvtárakat, és arra döbbentünk rá, hogy a legtöbbjük valószínűleg soha nem látott osztálytermet, rosszabb esetben tanárt sem. Arról van szó, hogy sokan rájöttek arra, hogy viszonylag egyszerűen lehet nagyüzemben promptokat generáltatni mondjuk a ChatGPT-vel, és egy-két óra alatt akár több száz prompt elkészíthető. Ehhez aztán nem kell más, mint egy pofás AI weboldal készítő alkalmazás, és máris megvagyunk a gyakorlati kiadvánnyal. Ezt aztán saját termékként publikálhatjuk, és már indulhat is a következő könyv.

    Az eredmény közepesen rossz, illetve mérsékelten, ha egyáltalán, kreatív. Mivel nem valódi tantermi problémára keres választ, megoldást, hanem AI-val gyártat ‘szakmányban’ promptokat, jó eséllyel az átlagos, közhelyes, közepes szakmai minőséget tudja megcélozni. Hogyan születnek az ilyen prompt gyűjtemények, és honnan lehet felismerni őket?

    A legelső lépés ilyenkor az szokott lenni, hogy megkérdeznek egy AI alkalmazást arról, hogy ő mire is lenne jó az oktatásban. Szinte mindig olyasmit fog válaszolni, hogy : 1. Személyre szabott tanulás, 2. Tanítási segédanyagok készítése, 3. Differenciálás, 4. Projekt- és kutatásalapú tanulás támogatása 5. Kreativitás fejlesztése, 6. Motiváció és elköteleződés, 7. Értékelés és visszacsatolás 8. Időmegtakarítás a tanároknak 9. Probléma-alapú tanulás stb. Mit lehet ezen nem szeretni? De emeljünk egy elemet, és részletezzük egy picit:

    2. Tanítási segédanyagok készítése

    Óravázlatok: Segít az óratervek gyors kidolgozásában.

    Feladatlapok és kvízek: Gyorsan generálhat gyakorlatokat, például szövegértési feladatokat vagy matematikai példákat.

    Összefoglalók: Nagyobb mennyiségű tananyag tömörítése emészthetőbb formában.

    Maradjunk ennél. Keressünk egy konkrét feladatot, példát, legyen mondjuk egy érettségi tétel magyarból, József Attila. Kérjük meg az AI-t, hogy készítsen egy promptot, valami ilyesmit fog javasolni:

    Prompt: Elemezd József Attila "Tiszta szívvel" című versét az alábbi szempontok szerint: - verstani sajátosságok - szerkezeti felépítés - költői eszközök - a vers központi motívumai és szimbólumai - társadalmi-történelmi kontextus Add meg a javasolt feldolgozási módszert is egy 45 perces tanórára, 11. osztályos diákok számára.

    Láthatjuk, hogy az alapvető prompt-írás szabályokat betartották, van feladat, kontextus stb. Ami azonban nagy valószínűséggel állítható: ezt a promptot a gyakorlatban SOHA senki nem próbálta ki. Ha kipróbálta volna, rájön, hogy egy teljesen átlagos, közhelyes anyagot kapunk (gyakorlatilag egy Wikipédia szintű leírást), majd teljesen sablonos óravázlatot. Mutatjuk is, hogy milyet:

    Javasolt feldolgozási módszer 45 perces tanórára

    1. Óra eleje (5 perc)

    Bevezetés: A vers rövid felolvasása és az érzelmi hatás megvitatása. Kérdések: „Mit éreztetek a vers hallgatása közben?”

    1. Csoportos munka (15 perc)

    Csoportos elemzés:

    Csoport 1: Verstani sajátosságok és szerkezet.

    Csoport 2: Költői eszközök és azok hatása.

    Csoport 3: Központi motívumok és szimbólumok.

    Csoport 4: Társadalmi-történelmi kontextus.

    1. Csoportok bemutatói és vita (15 perc)

    Minden csoport 3 percben bemutatja az eredményeit.

    Vitaindító kérdések:

    „Milyen ellentéteket fedeztetek fel a versben?”

    „Hogyan jelenik meg a lázadás a versben?”

    1. Óra vége (10 perc)

    Összegzés: A tanár kiegészíti a diákok meglátásait, kihangsúlyozza a vers ironikus hangvételét és a társadalomkritikát.

    Reflektív írás: A diákok írjanak rövid reflexiót a következő kérdésről: „Milyen érzéseket keltett benned a vers, és miért?”

    Ez az óravázlat akár még hasznos is lehet egy olyan tanárnak, aki soha nem hallott még a szakértői mozaik módszeréről (bár jó eséllyel ő ezt eleve elvetné), de alapvetően használható óravázlatként, tananyagként ennek a promptnak az eredményei nem tekinthetőek.

    Azt tapasztaltuk, hogy a valóban jól működő, érdekes, hasznosítható promptoknak vannak bizonyos jellegzetességei.

    1 Emberek írták, nem chatbotok

    2 Pedagógiai helyzetekből születtek (pl. egy osztálynál kellett egy random sorsolást csinálni 20 gyerekkel, vagy nem sikerült jó óravázlatot kinyerni a ChatGPT -ből, és kísérleteztünk azzal, hogy összekötjük a Bloom taxonómiával)

    3 Kipróbálták tanórán, és a tapasztalatok alapján újraírták.

    Általában igaz, hogy a legjobb prompt is addig él (mint a haditervek), amíg nem találkozik a diákokkal, a tanteremben. Ezért rendkívül fontos, hogy újra és újra finomítsuk a tantermi tapasztalatok alapján a promptokat. Ebből az következik, hogy jelenleg valóban hasznos AI promptot olyan tanárok tudnak írni, akik tanítanak, és használják az eszközöket rendszeresen.

    Szóval nagy sajnálkozások mellett arra kellett ismét rájönnünk, hogy akárhány ilyen prompt könyvtárat láttunk, nem tudtunk egy cikkben 15-öt ajánlani, hanem elég hosszadalmas munkával, egy év tapasztalatával a felhasznált, kipróbált promptjainkból összeállítottunk egy gyűjteményt. És ebből lett a Tanárblog Prompt Könyvtár című kiadvány. Ezt előfizetőinknek január végén elküldjük. Az előfizetés jelenleg havi 999 Ft, és itt tudtok tájékozódni a részletekről

    Bővebben...

  • Érkezik a TanárBlog AI prompt-könyvtár című módszertani kiadványunk

    Vezércikk - 14 napja

    Írta: Prievara Tibor

    Nem is olyan régen még azt lehetett hallani a szakértőktől, hogy a promptolás, azaz annak a képessége, hogy hatékonyan tudjunk AI alkalmazásokkal kommunikálni, lesz a digitális írástudás új formája. Ahogy telnek a hónapok, és egyre újabb AI chatbot verziók jönnek ki, azt láthatjuk, hogy sokkal előbb tanul meg az AI érteni abból, amit mi írunk neki, mintsem mi megtanulhatjuk, hogyan is kell vele - a jelenlegi formájában - hatékonyan kommunikálni.

    Mégis, most még elengedhetetlen, hogy hatékonyan tudjunk promptokat írni, és egyre több prompt könyvtár elérhető az interneten. Ha jobban megnézzük a tartalmát ezeknek a gyűjteményeknek, arra kell rájönnünk, hogy ezek egyrészt teljesen általánosak, azaz nem (vagy csak nagyon ritkán) egy bizonyos feladatra vannak konkrétan kitalálva, vagy már maguk is AI segítségével íródtak.

    Az elmúlt több mint egy évben napi szinten használva az AI technológiát, azt vettük észre, hogy rengeteg feladatra - kisebb, nagyobb kérdésekben - használható. És használtuk is. Ebből lett egy saját, pedagógiai feladatokra emberek által generált prompt gyűjteményünk, amit január végén megosztunk minden TanárBlog olvasóval!

    Összesen 50 feladat, óravázlat írásától saját chatbotok készítéséig, valamint vicces trükkökig arra, hogy sikeresen lebuktassuk az AI-val készült beadandókat, került bele a TanárBlog AI Prompt-Könyvtár első részébe, minden esetben kis leírással, a pedagógiai helyzet vázolásával, majd az általunk használt prompttal. Összegyűjteni és szerkeszteni is nagyon izgalmas feladat, meggyőződésünk, hogy a TanárBlog AI Prompt-Könyvtár nem hiányozhat egyetlen pedagógus virtuális polcáról sem.

    A megjelenés várható dátuma: 2025. január 27.

    A kiadványt minden előfizetőnknek emailben küldjük el. Az előfizetésekről itt lehet tájékozódni..

    Bővebben...

  • Prompt ötlet: tudósok

    Tippek, trükkök - 4 hónapja

    Írta: Nádori Gergely

    kepA tudomány működését gyakran a tudománytörténetből lehet jól megérteni, de kevés lelekölőbb dolog van, mint amikor diákok wikipedia szócikkekból sorolnak életrajzi adatokat. Hogyan lehetne ezt egy kicsit élőbbé tenni? Természetesen itt is segítségünkre lehet a mesterséges intelligencia, mutatun agy jól használható promptot és még ahhoz is adunk ötleteket, hogy miként lehet ezt egy foglalkozásban felhasználni.

    Bővebben...

  • Még több hasznos tipp a hatékony prompt-okhoz

    Tippek, trükkök - 7 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Sokan gondolták egy éve, hogy a prompt-ok írása lesz az új írástudás. Aztán egyre fejlettebbek lettek a nagy nyelvi modellek, és most már inkább azt gondolják a szakértők, hogy nem nekünk kell a mesterséges intelligenciákhoz alkalmazkodni, hanem fordítva fog megtörténni - azok alkalmazkodnak majd hozzánk, és megtanulják sokkal jobban, gyorsabban és hatékonyabban olvasni a felhasználók intencióit, szándékait. Mindazonáltal, jelenleg elvitathatatlan, hogy a hatékony, jól megírt promptok szükséges feltételei a generatív AI sikeres használatának. Bár már írtunk róla, most további gyors tippeket osztunk meg, amelyek segítségével könnyebben válhat minden pedagógus a promptok királyává/királynőjévé.

    Bővebben...

  • Prompt-csokor tanároknak

    Tippek, trükkök - 8 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Nem is olyan régen azt kezdték el mondani szakértők, hogy a jövő 'írástudása' a prompting lesz, azaz annak a képessége, hogy a mesterséges intelligenciától úgy kérdezzünk, hogy a lehető leghasznosabb választ kapjuk. Ezt egyre kevesebben hiszik ma már, mivel olyan gyorsan fejlődik ez a terület, hogy valószínűbb, hogy egy éven belül akár az AI-k már lesznek annyira intelligensek, hogy képesek lesznek sokkal hatékonyabban olvasni az 'intencióinkat', így a prompt-nak nem lesz akkora szerepe. Mindenesetre most még nagyon fontos, hogy tudjunk jó promptokat írni, így hát most összegyűjtöttünk néhány hasznos 'előregyártott' prompt-ot, amit tanárként érdemes lehet kipróbálni - nekünk működtek (inkább többé, mint kevésbé).

    Bővebben...

  • Remekül működő, egyszerű nyelvi szimuláció készítése AI-val

    Nyelvoktatás - 9 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Nehéz diákok, alacsony szintű nyelvtudás, Digitális Témahéttel színesítve, melegfront, napos tanterem, fülledtség- egy kis, falusi iskolában. Nehezített terep. Ráadásul ezek a gyerekek valahogy még kevésbé értik, szeretik a mesterséges intelligenciát, nem érdeklődnek, mivel igazi eredményt elérni vele 'nehéz'. Ebben a cikkben arról lesz szó, hogyan mentettem meg az órámat a ChatGPT.

    Bővebben...