Okosabb vagy, mint egy AI?
Tippek, trükkök - 2024. június 15.
A mesterséges intelligencia megjelenésével biztosan átrendeződik, hogy mit is kell tanítania az iskolának. Még gyorsabb lesz a képességek és ismeretek változása, alig szoktunk bele, hogy sajtósok és marketingesek helyett, már SEO specialisták és közösségi média menedzserek kellenek, mire kiderült, hogy a jövő a prompt fejlesztőké. Aztán pár hónap alatt az is kiderült, hogy a mesterséges intelligencia már most van olyan okos, hogy ez a még csak újszülött szakma már idejétmúlttá is váljon. Egy dolog azonban biztos, a tanulási képességek fejlesztése egyre fontosabb lesz. Viszont nem olyan könnyű ezeket fejleszteni, különösen nem a mesterséges intelligencia korában. Érdemes lehet a mesterséges intelligenciát is munkába állítani ebben, mutatunk rá egy ötletet.
A tanulási képességek egyik legfontosabbika a jegyzetelés és a kivonatolás. Ezt mindenképpen érdemes a diákoknak megtanítani. Ebben segíthet, ha versenyezniük kell egy AI-val a témában. Adjunk diákoknak egy tananyagrészt, esetleg egy videót, ami a tananyaghoz kapcsolódik. A módszer remekül használható egyfajta szakértői mozaik rendszerben is, amikor a tananyagot több részre bontjuk fel (pl. az éghajlatokról tanulva mindenki egy-egy éghajlatot kap meg) és mindenki elmélyülten foglalkozik a sajátjával, majd a többiek munkáin keresztül ismeri meg a többit.
Az a szerencsés, ha a foglalkozás következő lépését már egy új órára hagyjuk, így nekünk is lehetőségünk van egy kicsit felkészülni. Előkészületként kérjük meg valamelyik AI alkalmazást, hogy készítsen vázlatot az adott anyagból, akár használhatjuk az ITT LEÍRT módszert is arra, hogy az AI gondolttérképet készítsen az anyagból. Rakjuk párba a kétféle feldolgozást és adjuk oda a többieknek, akik olvassák át azokat és döntsék el, melyik volt a jobb, hatékonyabb. Így mindenki megismerkedik mindegyik témakörrel.
Ezt követően adjuk vissza az eredeti szerzőnek a vázlatát együtt az AI által készítettel és mondjuk meg, hányan tartották azt jobbnak. Érdemes ezután közösen beszélgetni arról, hogy mik hiányoztak a diákok által készített vázlatokból és mi az, amiben ők voltak egyértelműen jobbak az AI-nál. Jó alkalom az arra is, Ha van még idő, akkor arra is adjunk lehetőséget a diákoknak, hogy az AI által készített vázlat és a társak visszajelzései alapján még javítsák a saját munkájukat.
Úgy is csavarhatunk a feladaton, hogy egy valaki csak az AI-t használhatja, míg a másik AI nélkül kell vázlatot írjon és ezután vetjük össze a változatokat.