Nagy szellemek találkozása - AI műveltség keretrendszer
Hírek - 2025. szeptember 7.
Talán mindenki hallotta már azt remek mondást, hogy ez már nekem is majdnem eszembe jutott, amikor megláttuk, hogy az Európai Bizottság és az OECD együtt dolgoznak azon, hogy kialakítsák az AI műveltség oktatási keretrendszerét féltünk attól, hogy írhatjuk újra a könyvünket. A most megjelent első vázlat alapján nincs erről szó, nagyon hasonló dolgokat mondanak azzal kapcsolatban, hogy miként kellene az oktatásnak felkészítenie a diákokat arra a világban, amiben az AI meghatározó eszköz lesz, mint amiket mi írtunk le részben itt a TanárBlogon, részletesebben pedig a nemrég megjelent könyvünkben. Adunk egy rövid összefoglalást arról, hogy mit is tartalmaz a dokumentum.
Az AILitFramework weboldala IDE KATTINTVA, maga a munkaváltozat pedig INNEN letölthető.
Azt követően, hogy meghatározzák a kiadvány célját és célközönségét definiálják, mit is értenek AI műveltség alatt (Az AI-műveltség magában foglalja azokat a technikai ismereteket, tartós készségeket és jövőorientált attitűdöket, amelyek szükségesek az AI által befolyásolt világban való boldoguláshoz. Lehetővé teszi az AI-val való kapcsolatteremtést, alkotást, annak kezelését és tervezését, miközben kritikusan értékeli annak előnyeit, kockázatait és etikai vonatkozásait.). Ezt követően megállapítják, hogy az AI-t már most használják a diákok, de létezik egy oktatási szakadék, ami komoly veszélyeket rejt. Egy felmérés szerint a fiatalok elsősorban a közösségi médiából (55%) és a hírekből (35%) tájékozódnak az AI-ról, és csak kis részben (15%) a tanáraiktól. Sokan úgy érzik, az iskola nem készíti fel őket megfelelően az AI korára.
Miután leírják a munka módszereit azonosítják, hogy mik azok a területek, amikben a diákok kapcsolatba kerülnek az AI-al:
- Kapcsolatteremtés az AI-val (Engaging with AI): Az AI jelenlétének felismerése a mindennapokban, valamint az MI által generált tartalmak és ajánlások pontosságának és relevanciájának kritikus értékelése.
- Alkotás AI-vel (Creating with AI): Együttműködés az AI-rendszerekkel kreatív vagy problémamegoldó folyamatokban, az eredmények irányítása és finomítása, valamint az olyan etikai kérdések mérlegelése, mint a tulajdonjog és a forrásmegjelölés.
- Az AI kezelése (Managing AI): Annak tudatos megválasztása, hogyan támogathatja az AI az emberi munkát. Ez magában foglalja a strukturált feladatok delegálását, hogy az emberi erőforrások a kreativitást, empátiát és ítélőképességet igénylő területekre összpontosulhassanak.
- AI tervezése (Designing AI): Az AI működésének és társadalmi hatásainak megértése azáltal, hogy a tanulók (oktatási kontextusban) maguk is alakítják az AI-rendszerek működését, például adatokkal és tervezési döntésekkel.
Ezek után azonosították, hogy ehhez milyen ismeretekre, képességekre és attitűdökre van szükség:
A szükséges tudás öt fő témakörre oszlik:
- az AI természete (hogyan működik) ,
- az AI emberi döntéseket és nézőpontokat tükröz (elfogultság) ,
- az AI átformálja a munkát ,
- az AI képességei és korlátai (pl. környezeti hatás) ,
- az AI társadalmi szerepe (szabályozás, etika).
Az AI-kontextusban alkalmazott alapvető emberi képességek a következők:
- kritikai gondolkodás (a tartalom értékelése) ,
- kreativitás (alkotás AI-vel) ,
- algoritmikus gondolkodás (problémák megfogalmazása az AI számára) , és
- ön- és társadalmi tudatosság (az AI hatásának felismerése).
További kulcsfontosságú készségek:
- az együttműködés (emberekkel és AI-vel) , a
- kommunikáció (az AI használatának átlátható leírása, az antropomorfizmus kerülése) , valamint a
- problémamegoldás (annak eldöntése, mikor és hogyan használjunk AI-t).
A szükséges gondolkodásmódot öt attitűd írja le:
- felelős (elszámoltathatóság a döntésekért) ,
- kíváncsi (felfedezésre és tanulásra való hajlandóság) ,
- innovatív (az AI használata kihívások megoldására) ,
- alkalmazkodó (rugalmasság és nyitottság) és
- empatikus (az AI másokra gyakorolt hatásának mérlegelése).
Meghatározták, hogy az egyes területekhez milyen kompetenciákra van szükség:
Kompetenciák a „Kapcsolatteremtés az AI-val” területen: Ide tartozik többek között az AI szerepének felismerése, a kimeneteinek értékelése, annak megértése, hogyan erősítheti fel az AI a társadalmi előítéleteket, és a technikai korlátok összekapcsolása a társadalmi hatásokkal.
Kompetenciák az „Alkotás AI-val” területen: Olyan képességeket foglal magában, mint az AI használata ötletelésre és prototípusok készítésére, a generatív AI-val való iteratív munka, a szellemi tulajdon kérdéseinek elemzése és az AI működésének pontos, antropomorfizmustól mentes leírása.
Kompetenciák az „AI kezelése” területen: Ez a rész arra fókuszál, hogy a tanulók el tudják dönteni, mikor érdemes AI-t használni, fel tudják bontani a problémákat emberi és AI által végzendő részfeladatokra, világos utasításokat tudjanak adni az AI-nak, és felelős használati irányelveket tudjanak alkotni.
Kompetenciák az „AI tervezése” területen: Itt a cél, hogy a diákok megértsék, hogyan oldhatók meg közösségi problémák AI-val, hogyan kell betanítási adatkészletet létrehozni, hogyan lehet értékelni egy AI-rendszert, és hogyan lehet leírni egy AI-modell célját, korlátait és felhasználóit.
Az anyag utolsó fejezete kijelöli a további lépéseket, és mindenkit együttműködésre hív a szerkesztésben.
Ha valaki megnézi, mit írtunk mi, például az AI-ra hangolt képességek című fejezetben, azt találhatja, hogy nagyon sok a közös pont a két anyag között!